Θέμα

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Από -

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14, της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο, που από τις 8/4 και μέχρι τα μέσα Ιουλίου κάνει απόβαση στην πόλη μας απλωμένη σε πάνω από 40 σημεία, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε (όσο αυτό είναι δυνατόν) έναν οδηγό πλοήγησης.

Σύσσωμη η επιμελητική ομάδα της documenta14 (Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης)
Σύσσωμη η επιμελητική ομάδα της documenta14 (Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης)

Αν αυτό το σαββατοκύριακο διασταυρωθείτε με μια πομπή αλόγων στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, κόσμο να τρώει κάτω από πολύχρωμα πακιστανικά αντίσκηνα στην Πλατεία Κοτζιά, γυναίκες να βγάζουν λόγο για τα δικαιώματα των εργατριών σε ένα ιδιότυπο μνημείο για τη Ρόζα Λούξεμπουργκ στην Πλατεία Αυδή στο Μεταξουργείο, ένα χαλί από σάκους γιούτας στην Πλατεία Συντάγματος, ανεξήγητα μεγάλες ουρές ξένων επισκεπτών έξω από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός ή το Α΄ Νεκροταφείο, μην ξαφνιαστείτε!

Πρόκειται μόνο για λίγες από τις δεκάδες δράσεις που θα λάβουν χώρα ανά την πόλη στο πλαίσιο των εγκαινίων της Documenta 14, που ξεκινά επίσημα αυτό το Σάββατο 8/4, ενώ θα έχει προηγηθεί ένα διήμερο press preview για τους περίπου 8.000 ξένους δημοσιογράφους κι επαγγελ­ματίες της τέχνης που έχουν δηλώσει ενδιαφέρον. Η Documenta πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια στη μικρή επαρχιακή πόλη Κάσελ της Γερμανίας­ (άλλοτε προπύργιο της βαριάς­ βιο­μηχανίας όπλων του Χίτλερ, η οποία μεταπολεμικά ταυτίστηκε με την επούλωση των τραυμάτων μέσω της τέχνης). Για τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης θεωρείται η σημαντικότερη έκθεση στον κόσμο, καθώς συνοψίζει κάθε φορά τις κυρίαρχες και ανερχόμενες τάσεις, ενώ στην τελευταία της διοργάνωση προσέλκυσε σχεδόν 1.000.000 επισκέπτες.

Η εγκατάσταση-περφόρμανς του Γκανέζου 
Ibrahim Mahama «Check Point Prosfygika. 
1934-2034. 2016-2017» στην Πλατεία Συντάγματος.
Η εγκατάσταση-περφόρμανς του Γκανέζου Ibrahim Mahama «Check Point Prosfygika. 1934-2034. 2016-2017» στην Πλατεία Συντάγματος.

Φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία της, από έκθεση των 100 ημερών μεταβάλλεται σε έκθεση των 163 ημερών και μοιράζει τις δραστηριότητές της ανάμεσα στην Αθήνα (8/4-16/7) και στο Κάσελ (10/6-17/9)· οι δύο πόλεις μάλιστα ενώνονται και με απευθείας πτήσεις της Aegean. Με αυτόν τον τρόπο η φετινή Documenta θέλει να ενδυθεί τον ρόλο του επισκέπτη αντί για αυτόν του εσαεί οικοδεσπότη και να ξαναβρεί κάτι από την αίσθηση του επείγοντος, αφού όπως είχε δηλώσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Adam Szymczyk στο «αθηνόραμα», στην πρώτη του συνέντευξη μετά την παρουσίαση της ιδέας του πριν από δυόμισι χρόνια: «Η στιγμή που βιώνει η Αθήνα δεν πρέπει να μείνει στην Αθήνα». Υπό τον τίτλο εργασίας­ «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», ­λοιπόν, οι περισσότεροι από τους επιμελητές της έκθεσης εγκαταστάθηκαν επί δύο χρόνια στην πόλη μας, ενώ δεκάδες καλλιτέχνες απ’ όλον τον κόσμο πέρασαν από εδώ αναζητώντας σημεία αναφοράς για τα έργα που θα δημιουργούσαν για την έκθεση.

banner
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της  documenta 14 Adam Szymczyk
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14 Adam Szymczyk

Πρώτη γεύση από το τι θα (πρωτο)δούμε

Δεκάδες έργα τέχνης καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο στους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ και το Ωδείο Αθηνών, αλλά και στα παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη, στη Σχολή Καλών Τεχνών κι επιμέρους έργα σε μουσεία όλης της πόλης. Συμμετοχικές εγκαταστάσεις στο δημόσιο χώρο που επιχειρούν ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και προσεγγίζουν την ιστορία της πόλης. Περφόρμανς σε αρχαιολογικούς χώρους και πάρκα. Δυνατό αυτόνομο συναυλιακό πρόγραμμα σε Μέγαρο Μουσικής και «Ρομάντσο». Προβολές στην Ταινιοθήκη, σε θερινά σινεμά­ αλλά και στο Τριανόν.

Στο Εργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών
η documenta εξετάζει διαφορετικές σχολές μάθησης μέσα από το έργο 28 καλλιτεχνών
Στο Εργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών η documenta εξετάζει διαφορετικές σχολές μάθησης μέσα από το έργο 28 καλλιτεχνών

Με πάνω από 40 σημεία να φιλοξενούν έργα, η Documenta διασπείρεται­ κυριολεκτικά σε όλη την πόλη, από το Μοσχάτο (όπου στους παλιούς βιο­μηχανικούς χώρους της Αρχιμήδους η Νιγηριανή Otobong Nkanga παράγει σαπούνια με παραδοσιακές συνταγές, ενώ ο Αμερικανός Nikhil Chopra, που το έργο του εστιάζει στην αξιοποίηση στοιχείων του αποικιακού παρελθόντος της Ινδίας, δημιουργεί μια θαλασσινή τοιχογραφία) μέχρι την Κοκκινιά (όπου η Μαίρη Ζυγούρη θα κάνει μια περφόρμανς-φόρος τιμής στην ταινία «Αντίσταση» της Μαρίας Καραβέλα στις 9/4, 5 μ.μ.) και από το Μαρούσι (όπου το Μουσείο Τσαρούχη, το οποίο είναι κλειστό εδώ και μερικά χρόνια, ξανανοίγει προσωρινά τις πόρτες του μετά τις στατικές εργασίες που χρηματοδότησε η Documenta με εκατό χιλιάδες ευρώ) μέχρι την παραλιακή, όπου κοντά στο Θυμάρι η Χιλιανή ποιήτρια και καλλιτέχνις Cecilia Vicuña θα «θυσιάσει» τα απομεινάρια του κόκκινου μαλλιού­ που χρησιμοποίησε για την εγκατάστασή της στο ΕΜΣΤ, σε ένα τελετουργικό ανάθημα στους θεούς της αρχαιοελληνικής παράδοσης (η ημερομηνία θα ανακοινωθεί άμεσα).

Η Μαίρη Ζυγούρη παρουσιάζει την περφόρμανς «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979 - Κοκκινιά 2017 Μ.Κ./Μ.Ζ.» στο Μνημείο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς, κάνοντας αναφορά στην ιστορική καλλιτέχνιδα Μαρία Καραβέλα
Η Μαίρη Ζυγούρη παρουσιάζει την περφόρμανς «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979 - Κοκκινιά 2017 Μ.Κ./Μ.Ζ.» στο Μνημείο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς, κάνοντας αναφορά στην ιστορική καλλιτέχνιδα Μαρία Καραβέλα

Κυριακή μεσημέρι μπαίνουμε πρώτοι στους χώρους του ΕΜΣΤ, όπου η εγκατάσταση των έργων έχει αρχίσει. Έξω από το κτίριο δεσπόζει το μπάνερ του Γερμανού ιστορικού εννοιολογικού καλλιτέχνη Hans Haacke με το σύνθημα «Εμείς (όλοι) είμαστε ο λαός» σε διάφορες­ γλώσσες, που θα γεμίσει με τη μορφή αφίσας τους τοίχους του κέντρου της πόλης. Στο πάτωμα του φουαγιέ είναι απλωμένα τα έργα της Αργεντινής Vivian Suter, λίγο προτού μεταφερθούν στο περίπτερο του Πικιώνη στου Φιλοπάππου, όπου θα παρουσιάζονται. Ζωγραφισμένα στον κρατήρα ηφαιστείου της Νισύρου, ορισμένα περιέχουν χώμα ή θαλασσινό νερό. Το χρήμα και τα συστήματα αξίας, η εργασία, το ξαναδιάβασμα των προταγμάτων του μοντερνισμού, η σχέση της οπτικής και της φαινομενολογίας δια­τρέχουν ως σημεία συνάντησης τα έργα στους διαφορετικούς ορόφους του Φιξ, όπου συναντιούνται ιστορικοί καλλιτέχνες του δυτικού κόσμου, «ξεχασμένοι» πρωτοπόροι, Αβορίγινες και νεότεροι εικαστικοί...

Εντυπωσιακές ξύλινες μάσκες που χρησιμοποιούνται σε τελετουργίες ιθαγενών του Καναδά που οραματίζονται ένα διαφορετικό σύστημα μοιράσματος του πλούτου, έργα του πρόσφατα εκλιπόντος τεχνίτη Beau Dick αντιπαραβάλλονται με μια χαλκογραφία του grand master του μπαρόκ Nicolas Poussin, που αναπαριστά τον Διογένη σε ένα περιβάλλον γαλλικής εξοχής· τα «Κυκλώματα» από χαλκό της Μπίας Ντάβου με τα γλυπτά-αναφορά στην Times Square της Chryssa· οι σωροί καλωδίων του Dan Peterman από το Σικάγο με τις μελέτες του Χρήστου Παπούλια για το Μουσείο Ακρόπολης.

Οι ξύλινες τελετουργικές μάσκες των ιθαγενών του Καναδά από τον τεχνίτη Beau Dick κατέχουν κεντρική θέση στο ΕΜΣΤ
Οι ξύλινες τελετουργικές μάσκες των ιθαγενών του Καναδά από τον τεχνίτη Beau Dick κατέχουν κεντρική θέση στο ΕΜΣΤ

Ο Νιγηριανός Olu Oguibe μας μιλά για τη διαχείριση του τραύματος του πολέμου της Μπιάφρα, που είχε διεκ­δικήσει την ανεξαρτησία της στα τέλη του ’60 μέσω του σχετικού αρχείου. Στη νέα ταινία του Μπανγκλαντεσιανού Naeem Mohaiemen «Tripoli cancelled», που διαδραματίζεται στο εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ο πρωταγωνιστής Βασίλης Κουκαλάνι τραγουδά α καπέλα «Τα παιδιά του Πειραιά». Τα Πορτρέτα των Ναζί­ του Πολωνού Piotr Uklanski συναντούν την ηχητική εγκατάσταση που αναβιώνει τη «Συμφωνία της Σιωπής» του Ρώσου πρωτοπόρου συνθέτη των αρχών του προηγούμενου αιώνα Arseny Avramov.

Το βίντεο του Κινέζου ντοκιμαντερίστα Wang Bing, που κινηματογραφεί επί 15 ώρες τους εργαζόμενους σε μια υφασματοβιομηχανία, αντιπαραβάλλεται με τα γλυπτά του Γιώργου Λάππα και τα ντοκουμέντα της περφόρμανς καθαρισμού του δρόμου του Κροάτη εννοιολογικού καλλιτέχνη Tomislav Gotovac από τη δεκαετία του ’70. Κεντρική θέση κατέχουν παραστατικοί πίνακες του Αλβανού ζωγράφου Hila Edi, τους οποίους συναντάμε και σε άλλα venues της Documenta, ενώ οι βαμμένες σε διαφορετικούς τόνους του κόκκινου κολόνες της Νοτιοαφρικανής Tracey Rose, μία για κάθε όροφο του ΕΜΣΤ, αναφέρονται σε διαφορετικούς χρωματικούς τόνους της Ιστορίας.

Αντίστοιχα νήματα, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά (έργα όπου το στοιχείο της ύφανσης εμφανίζεται με διαφορετικούς τρόπους), συναντάμε σε δια­φορετικά μέρη της έκθεσης, ενώ σημείο αναφοράς αποτελεί επίσης­ η έννοια της παρτιτούρας και ως εκ τούτου της μετάφρασης του ήχου σε εικόνα και αντίστροφα. Η τελευταία είναι κυρίαρχο θέμα στους χώρους του Ωδείου, όπου ο Έλληνας νεωτεριστής συνθέτης Γιάννης Χρήστου έχει κεντρικό ρόλο, ενώ μπορεί κάποιος να δει, μεταξύ άλλων, τα αυτοσχέδια μουσικά όργανα της σύγχρονης Τουρκάλας εικαστικού Nevin Aladag και τους πολύ ξεχωριστούς πίνακες της Ολλανδής Sedje Hemon (1923-2011) η οποία, αφού επιβίωσε από στρατόπεδο συγκέντρωσης, σταμάτησε να παίζει βιολί και αφοσιώθηκε στην αφηρημένη ζωγραφική μετουσιώνοντας συνθέσεις σε πίνακες, τις οποίες μάλιστα είχε ερμηνεύσει ελληνική ορχήστρα στη δεκαετία του ’60, όταν η καλλιτέχνις ζούσε στην Αθήνα.

Έπιπλα-μουσικά όργανα δημιουργεί η Τουρκάλα Nevin Aladag στο Ωδείο Αθηνών
Έπιπλα-μουσικά όργανα δημιουργεί η Τουρκάλα Nevin Aladag στο Ωδείο Αθηνών

Στο αίθριο του Ωδείου ο εγκατεστημένος στο Βερολίνο Daniel Knorr (ρουμανικής καταγωγής) έχει στήσει μια πρέσα συμπιέζοντας σκουπίδια που έχει συλλέξει από τους αθηναϊκούς δρόμους, τα οποία γεμίζουν τυχαίες σελίδες των 1.100 artist books που πωλούνται στο πλαίσιο της έκθεσης, ενώ στο γειτονικό Πάρκο Ριζάρη ο ιδρυτής του πρωτοπόρου τμήματος Περιβαλλοντικής Τέχνης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γλασκόβης David Harding δανείστηκε δύο στίχους από το ποίημα «Cascando» (1936) του Samuel Beckett για να οριοθετήσει τα αυτοσχέδια μονοπάτια του πάρκου: «Εάν εσύ δεν μ’ αγαπήσεις δεν θ’ αγαπηθώ ποτέ / Εάν εγώ δεν σ’ αγαπήσω δε θ’ αγαπήσω ποτέ». Ο Αμερικανός Pope.L. σκορπάει τη συλλογή ήχων «Whispering Campaign» σε διάφορα σημεία της πόλης όπως το Α΄ Νεκροταφείο, το Πεδίον του Άρεως, το Καλλιμάρμαρο και το μπαρ «Galaxy» της Σταδίου.

Στο αγνώριστο Εργοστάσιο της Σχολής Καλών Τεχνών, που ανακαινίστηκε από την Documenta, 28 καλλιτέχνες –από τον Amar Kanwar στον Άγγελο Πλέσσα– εκπροσωπούν με τα έργα τους διαφορετικές σχολές μάθησης, ενώ στο Μπενάκη της Πειραιώς κεντρική θέση κατέχουν 100 πίνακες του Tshibumba Kanda-Matulu από το Κονγκό που διηγούνται την ιστορία του Ζαΐρ.

Οι 100 πίνακες του Tshibumba Kanda-Matulu διηγούνται την ιστορία του Κονγκό στο Μπενάκη της Πειραιώς
Οι 100 πίνακες του Tshibumba Kanda-Matulu διηγούνται την ιστορία του Κονγκό στο Μπενάκη της Πειραιώς

Το εκτενές μουσικό πρόγραμμα της Documenta 14, καινοτομία στην ιστορία του θεσμού, πραγματοποιείται στις αίθουσες συναυλιών του Μεγάρου Μουσικής.

Η αρχή γίνεται με συναυλία της Syrian Expat Philharmonic Orchestra (SEPO), που θα ερμηνεύσει τη «Συμφωνία των θρήνων» του Henryk Gοrecki (8/4), στο πλαίσιο του project των Ross Birrell και David Harding, οι οποίοι διερευνούν τη σχέση τέχνης, μουσικής, φιλοσοφίας και πολιτικής, ενώ το πρώτο δεκαήμερο θα υπάρχει ένα σφιχτό ημερολόγιο περφόρμανς, τις οποίες μπορείτε να δείτε αναλυτικά στο σάιτ της Documenta.
Ας αρχίσει η γιορτή!

Στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς παρουσιάζονται έργα 18 καλλιτεχνών με ελεύθερη είσοδο
Στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς παρουσιάζονται έργα 18 καλλιτεχνών με ελεύθερη είσοδο

Οι χώροι της Documenta με μιά ματιά

Κεντρικοί εκθεσιακοί χώροι
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Ωδείο Αθηνών / Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς / Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών

Εγκαταστάσεις και περφόρμανς σε μουσεία και χώρους πολιτισμού
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο / Επιγραφικό Μουσείο / Πάρκο Ελευθερίας, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων - Μουσείο Αντιδικτατορικής Δημοκρατικής Αντίστασης / Κήποι Βυζαντινού Μουσείου / Γεννάδειος Βιβλιοθήκη / Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών / Δημοτικό Θέατρο Πειραιά / Δημοτικός Κινηματογράφος Στέλλα / Θέατρο Άττις / Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη / Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας & Ραϋμόνδου Ντάνκαν / Κινηματογράφος Τριανόν / Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης Μουσείου Μπενάκη / Μνημείο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς / Μουσείο Μπενάκη - κτίριο Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα / Νομισματικό Μουσείο Αθηνών / Μετσόβιο Πολυτεχνείο / Στοά του Βιβλίου / Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Παρεμβάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους
Αρχαία Αγορά - Ωδείο Αγρίππα / Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά / Λόφος Φιλοπάππου, μονοπάτι και περίπτερο του Πικιώνη / Λύκειο Αριστοτέλη / Ναός Ολυμπίου Διός / Παναθηναϊκό Στάδιο

Στην πόλη
Αρχιμήδους 15, Μοσχάτο / Ελπίδος 13, Πλατεία Βικτωρίας / Παραλιακή, κοντά στο Θυμάρι σε τοποθεσία που θα ανακοινωθεί / Πάρκο Ριζάρη / Πεδίον Άρεως / Πλατεία Αυδή / Πλατεία Καραϊσκάκη, Πειραιάς / Πλατεία Κοτζιά / Πλατεία Συντάγματος / Πολυτεχνείου 8, Μουσείο / Α΄ Νεκροταφείο / Σταυροπούλου 15, Πλατεία Αμερικής / Τοσίτσα 5, Εξάρχεια / Φυλασίων 42, πλησίον Μέντη / «Galaxy bar», Σταδίου

Μουσικό πρόγραμμα
Μέγαρο Μουσικής / «Ρομάντσο»

Αναλυτικά το πρόγραμμα και οι ώρες λειτουργίας στο www.documenta14.de.

Στους περισσότερους χώρους η είσοδος είναι ελεύθερη, εκτός από τα μουσεία (ΕΜΣΤ, Πινακοθήκη Γκίκα, Ισλαμικής Τέχνης, Νομισματικό) και τους αρχαιολογικούς χώρους που διατηρούν το κανονικό τους εισιτήριο. Εισιτήριο, το οποίο ποικίλλει, υπάρχει επίσης για ορισμένες εκδηλώσεις.

Το βασiλειο των ζώων

Πομπή αλόγων

Στις 9/4 (12 μ.) άλογα και ιππείς ξεκινούν από τα μέσα της Διονυσίου Αρεοπαγίτου μια πομπή που θα φτάσει μέχρι το Κάσελ! Πρόκειται για το έργο «Αθήνα-Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», μια ιδέα του Γλασκοβέζου καλλιτέχνη και συγγραφέα Ross Birrell, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με τον Peter van der Gugten.

Συμφωνία βατράχων

Στους κήπους του Βυζαντινού Μουσείου, σε μια έκταση που κατά τον 5ο αιώνα ήταν ελώδης και ονομαζόταν Βατραχονήσι, αποτίνεται φόρος τιμής στον πρόσφατα χαμένο καλλιτέχνη του Fluxus, τον Benjamin Patterson, που ήρθε στην Αθήνα με πρόσκληση της Documenta 14 και οραματίστηκε ένα «ηχητικό γκράφιτι» με ήχους βατράχων.

Πρόβατα από λουλάκι

Σε συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, ο Μαλινέζος Aboubakar Fofana έβαλε σε έναν από τους κήπους της σχολής, στην ανατολική πλευρά της Ιεράς Οδού, ένα κοπάδι από 54 πρόβατα, ένα για κάθε χώρα της Αφρικής, όλα βαμμένα με λουλάκι.

Τέσσερις πλατείες τέσσερα έργα

Πλατεiα Κοτζιά

Ο πακιστανικής καταγωγής ιδρυτής του περιοδικού «Third Text Rasheed Araeen» στήνει αντίσκηνα και μας καλεί σε γεύμα συζητώντας σενάρια κοινωνικής αλλαγής (8-15/4, 1-2.30 και 3-4.30 μ.μ.).

Πλατεία Αυδή

Ένα προφορικό μνημείο για τη Rosa Luxemburg και τον Karl Liebknecht, μέσα από το κείμενο των Sanja Ivekovic, Antonia Majaca, Άντζελας Δημητρακάκη (8/4, 11 π.μ.-9 μ.μ.).

Σύνταγμα

Ο Ibrahim Mahama από την Γκάνα δημιουργεί μια εγκατάσταση με σακιά από γιούτα, αποκαλύπτοντας τις στιβάδες πολιτικής δράσης στην ιστορία της πλατείας (7/4, 11.30 π.μ.-2.30 μ.μ.).

Πλατεiα Βικτωρiας

Ο Αμερικανός Rick Lowe βρίσκει τρόπους να δημιουργήσει δεσμούς με τις μικρές επιχειρήσεις τριγύρω καθώς και με δίκτυα υποστήριξης μεταναστών και προσφύγων (Ελπίδος 13, 8/4-16/7).


Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να δείτε το έγγραφο παρακαλώ πατήστε το ακόλουθο link Πρόγραμμα



Σχετικά Θέματα

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

06/07/2017

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

Μιλήσαμε με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τους επιμελητές Τίνα Πανδή και Σταμάτη Σχιζάκη με αφορμή την έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» στο πλαίσιο της documenta 14 στο Κάσελ.

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

12/06/2017

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

Λίγη ακόμη documenta 14 πριν επιστρέψουμε στην Αθήνα, ενώ η έκθεση άνοιξε και επίσημα τις πόρτες της το Σάββατο 10/6 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και των Γερμανών ομολόγων τους.

Η documenta14 ετοιμάζεται για τα εγκαίνια στο Κάσελ και το «αθηνόραμα» έκανε ήδη μια πρώτη βόλτα στην έκθεση

08/06/2017

Η documenta14 ετοιμάζεται για τα εγκαίνια στο Κάσελ και το «αθηνόραμα» έκανε ήδη μια πρώτη βόλτα στην έκθεση

Πρώτες εντυπώσεις από την έκθεση που άνοιξε χθες για τους δημοσιογράφους και εγκαινιάζεται στις 10 Ιουνίου.

Δωρεάν documenta 14 στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

25/05/2017

Δωρεάν documenta 14 στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Μετρώντας ήδη πάνω από 120.000 επισκέπτες, ένας από τους βασικότερους χώρους της διάσημης έκθεσης σύγχρονης τέχνης ανοίγει για μία ολόκληρη μέρα τις πόρτες του χωρίς να ζητά εισιτήριο.

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

19/05/2017

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

Με μουσικές του 20ού αιώνα γέμισε το Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Απρίλη.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

09/05/2017

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

Η διευθύντρια επικοινωνίας της documenta 14 Henriette Gallus θεωρεί ότι η φετινή έκθεση δοκιμάζει πόσο μπορεί κανείς να κάμψει έναν θεσμό πριν αυτός αρχίσει να σπάει.

120.000 επισκέπτες είδαν την Documenta 14, εσύ ακόμα;

03/05/2017

120.000 επισκέπτες είδαν την Documenta 14, εσύ ακόμα;

Η σημαντικότερη έκθεση σύγχρονης τέχνης γιορτάζει και ανοίγει ελεύθερα τις πόρτες της για το κοινό, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

25/04/2017

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

Από τα λιγοστά ελληνικά θέατρα που συμμετέχουν στη διεθνή οργάνωση, το Άττις του Θόδωρου Τερζόπουλου παρουσιάζει απόψε, Κυριακή 18 Ιουνίου την περφόρμανς "Ιοκάστη post mortem" στο πλαίσιο της Documenta 14.

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

20/04/2017

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

Mια περφόρμανς του Spinario Ensemble εμπνευσμένη από το έργο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη

12 βόλτες στην Αθήνα για να πιάσεις την άνοιξη

20/04/2017

12 βόλτες στην Αθήνα για να πιάσεις την άνοιξη

Μια ντουζίνα ιδέες με βόλτες, εκδρομές, ποτά, υπαίθρια τέχνη, μεζέδες, συναυλίες, πεζόδρομους και πάρκα σάς περιμένουν παρακάτω. Enjoy!

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

19/04/2017

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

Ένα μετα-Πασχαλινό δώρο από την κορυφαία έκθεση σύγχρονης τέχνης, που για μια ολόκληρη μέρα ανοίγει τους κεντρικούς της χώρους με ελεύθερη είσοδο.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

Άσε την υψηλή τέχνη κι έλα να γίνουμε flaneur!

12/04/2017

Άσε την υψηλή τέχνη κι έλα να γίνουμε flaneur!

Με το νεοσυντηρητισμό και τον εστετισμό να πέφτουν πάνω στο ελληνικό θέατρο ωσάν παιδικές ασθένειες, το μόνο αντίδοτο μοιάζει να είναι το «κυνήγι» εμπειριών. Ή, μήπως, αυτό το τελευταίο είναι η νέα επιδημία;

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

11/04/2017

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Δείτε φωτογραφίες από τα δρώμενα που έλαβαν χώρα στη διάρκεια (αλλά όχι απαραίτητα στο πλαίσιο) της documenta 14.

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

06/04/2017

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14 (από 8/4 έως μέσα Ιουλίου), της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο που κάνει απόβαση στην Αθήνα, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε έναν οδηγό πλοήγησης.

4 εικαστικά highlights παράλληλα με τη documenta14

03/04/2017

4 εικαστικά highlights παράλληλα με τη documenta14

Ενώ η documenta14 ετοιμάζεται να κατακλύσει την πόλη μια σειρά εκθέσεις διεκδικούν την προσοχή μας προκαλώντας εικαστικό overdose.

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

3 ακόμη δημόσιες δράσεις της documenta

17/01/2017

3 ακόμη δημόσιες δράσεις της documenta

Στο Πάρκο Ελευθερίας αλλά και μέσω live streaming δείτε το πρόγραμμα της documenta ως τις 28/1.

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

10/01/2017

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

Τα «Κείμενα» είναι μια εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών που σκοπό έχει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών.

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

25/10/2016

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

Τρεις από τις «Ανοιχτές Κοινότητες» που θα λειτουργούν ως αυτοδίδακτα και αυτο-οργανωμένα μικρο-κοινά συστήνονται στο κοινό στις 25–27 Οκτωβρίου.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

24/05/2016

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

Η εναρκτήρια εκδήλωση του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος “Μαθαίνοντας από την documenta” θα γίνει την Πέμπτη 2 Ιουνίου και ώρα 17:00 - 22:00 στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

11/03/2016

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

Η Aegean Airlines είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται επίσημος συνεργάτης στην ιστορία της documenta. 

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!