Θέμα

5 μικρά και μεγάλα βιβλία που δυστυχώς τα τελειώσαμε πριν τις διακοπές!

Από -

Προσωπικές και συλλογικές ιστορίες, πραγματικοί και επινοημένοι εαυτοί διαπλέκονται σε πέντε ξεχωριστές νέες κυκλοφορίες. 

Η μορφή των λειψάνων, Juan Gabriel Vásquez

Το 2014, ο Κάρλος Καρβάγιο συλλαμβάνεται σ’ ένα μουσείο της Μπογκοτά για την κλοπή του υφασμάτινου κοστουμιού του Χόρχε Ελιέσερ Γκαϊτάν, του φιλελεύθερου πολιτικού ηγέτη που δολοφονήθηκε το 1948. Τι συνδέει τις δολοφονίες του Τζον Φ. Κένεντι και του Χόρχε Ελιέσερ Γκαϊτάν, ο θάνατος του οποίου καθόρισε την ιστορία της Κολομβίας; Πώς μπορεί ένα έγκλημα που έλαβε χώρα το 1914, αυτό του αρχηγού του Φιλελεύθερου Κόμματος Ραφαέλ Ουρίμπε Ουρίμπε, να σημαδέψει τη ζωή ενός ανθρώπου στον 21ο αιώνα;
Μαθήματα κολομβιανής ιστορίας και μαζί μια υποδειγματική μελέτη της ψυχολογίας των θεωριών συνωμοσίας στο βιβλίο του ταλαντούχου Κολομβιανού συγγραφέα που μας παρασύρει σε ένα πραγματικό-μυθοπλαστικό ταξίδι στο παρελθόν της πατρίδας του αλλά και σε ένα λογοτεχνικό παιχνίδι με διαπλεκόμενες αναφορές ριζωμένο στην λατινοαμερικανική λογοτεχνική παράδοση.

Εκδόσεις Ίκαρος, €16,11. Μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης.

Το οπτικό νεύρο, Maria Gainza

Πώς η ζωή μιας ξεπεσμένης μεγαλοαστικής οικογένειας της Αργεντινής και οι αστικοί μύθοι της χώρας συναντούν τις παριζιάνικες περιπλανήσεις του εκκεντρικού flaneur Ιάπωνα ζωγράφου Fujita στο Παρίσι του μεσοπολέμου; Τι ενώνει την άρνηση του Rothko να παραδώσει τις τοιχογραφίες του στο Four Seasons της Νέας Υόρκης με τη διπλωπία και τις εξοντωτικές αναμονές στους νοσοκομειακούς θαλάμους;
Μένουμε στη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα στην Αργεντινή, σε ένα ευφυές βιβλίο, όπου η τεχνοκριτικός και δημοσιογράφος Maria Gainza μπλέκει με πρωτότυπο τρόπο 11 έργα ζωγραφικής και ζουμερές βιογραφικές πληροφορίες για τους δημιουργούς τους με ισάριθμες προσωπικές ιστορίες της ηρωίδας, της Μαρίας, με υπαινικτικό φόντο την Αργεντινή των παλιών αστικών οικογενειών, των παρηκμασμένων μεγάρων και της κρίσης. Τα 11 διηγήματα διαβάζονται και ως μια αυτοβιογραφία, δεν θυμίζουν καθόλου βιβλίο ιστορίας της τέχνης αλλά γιορτάζουν τη δύναμη της τέχνης να προκαλεί συναισθήματα.

Εκδόσεις Opera, €12. Μετάφραση: Μαρία Μπεζαντάκου.

4321, Paul Auster

Στις 3 Μαρτίου 1947 γεννιέται ο Άρτσιμπαλντ Ισαάκ Φέργκιουσον, το μοναδικό παιδί της Ρόουζ και του Στάνλεϊ Φέργκιουσον. Από αυτή την αφετηρία ξεκινούν τέσσερα παράλληλα μονοπάτια ζωής: τέσσερις Φέργκιουσον που θα ζήσουν τέσσερις εντελώς διαφορετικές ζωές.
Πιστό στην παράδοση του μεγάλου αμερικανικού μυθιστορήματος, το 1217 σελίδων επικό έργο του γνωστού συγγραφέα συνδυάζει συναρπαστική πλοκή, χαρακτήρες που σε ακολουθούν και μετά την ανάγνωση και παιγνιώδη δομή με οξείς παρατηρήσεις και ιστορικά στοιχεία για την αμερικανική κοινωνία της δεκαετίας του ‘60. Οι κλασικές εμμονές (οικογένεια, συγγραφή, μπέιζμπολ) και κυρίως οι περιπέτειες της ενηλικίωσης αλλά και της αναζήτησής του αμερικανικού ονείρου διαπερνούν τις ζωές των τεσσάρων πρωταγωνιστών που ξεδιπλώνουν διαφορετικά σενάρια της ζωής του ίδιου ανθρώπου. Πως θα ήταν αν…

Εκδόσεις Μεταίχμιο, €29,88. Μετάφραση: Μαρία Ξυλούρη.

Αυτοπροσωπογραφία στο καλοριφέρ, Christian Bobin

Στον αντίποδα του βιβλίου του Auster, εδώ έχουμε έναν ύμνο στο μικρό και το καθημερινό. Ο Γάλλος συγγραφέας και ποιητής που δεν έχει εγκαταλείψει την γενέτειρα του, το Λε Κρεζό της Βουργουνδίας, «σπιτόγατος και ταξιδευτής της λευκής σελίδας» συνθέτει ένα ημερολόγιο μπανάλ παρατηρήσεων και καθημερινών τελετουργιών, έναν ύμνο στο ελάχιστο, την αυτοπροσωπογραφία του ανάμεσα στις 6/4/1996 και στις 21/3 /97. Ο ήρωας - συγγραφέας περιγράφει αυτά που τον κινητοποιούν καθημερινά, συνήθως ένα μπουκέτο λουλούδια, ή ένα παιχνίδι του φωτός, αλλά και αυτά που τον βοηθούν να διαχειριστεί το πένθος, και εν τέλει τη ζωή. «Έγινα συγγραφέας ή, ακριβέστερα, αφέθηκα να γίνω συγγραφέας, για να έχω στη διάθεσή μου χρόνο άσπιλο, αδειανό από κάθε σοβαρή ασχολία.» «Δεν γράφω ημερολόγιο αλλά μυθιστόρημα. Τα βασικά πρόσωπα είναι το φως, η οδύνη, λίγο χορτάρι, η χαρά και μερικά πακέτα βαριά τσιγάρα.» «Η οικογένεια συχνά χρησιμεύει στους ανθρώπους για να μην υπάρχουν.» Η Μελίνα Τανάγρη που υπογράφει τη μετάφραση αναφέρει στο εξώφυλλο του βιβλίου ότι ήρθε και τη βρήκε σε μια δυσκολία, την ησύχασε και τη γλύκανε. Όντως, θα μπορούσε να είναι ένας οδηγός διαχείρισης της απώλειας και αυτοβελτίωσης για όσους σιχαίνονται τα βιβλία αυτοβελτίωσης.

Εκδόσεις Αρμός, € 10.80. Μετάφραση: Μελίνα Τανάγρη.

Μπαρόκ, Αμάντα Μιχαλοπούλου

Άλλη μια αυτοπροσωπογραφία, άλλη μια αυτοβιογραφία, άλλο ένα ημερολόγιο που καταργεί τις συμβάσεις, μετρώντας αυτή τη φορά αντίστροφα. 50 χρόνια στη ζωή μιας γυναίκας που μοιάζει πολύ με τη συγγραφέα και αντί να μεγαλώνει μικραίνει. 50 κεφάλαια που ξεκινούν από το σήμερα και φτάνουν 50 χρόνια πίσω, διατρέχοντας παράλληλα και την ιστορία της Ελλάδας αντίστροφα, από την κρίση ως τη δικτατορία, και μας έκαναν πολλές φορές να βρούμε στοιχεία του εαυτού μας και εικόνες της νεότητάς μας, από τα τραγούδια και τα διαβάσματα της εφηβείας στην Ελλάδα του ‘80 ως τα σαπουνάκια Clinique στα μεγαλοαστικά μπάνια της εποχής. Κυρίως όμως ένα λογοτεχνικό παιχνίδι που ανασύρει αναμνήσεις, επινοεί, παίζει με τους διαφορετικούς εαυτούς, διανθισμένο με προσωπικές και αρχειακές (αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα δύο) φωτογραφίες, το νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου μπορεί να έχει ως αναφορά το μπαρόκ αλλά τελικά αγαπά εξίσου το μοντερνισμό.

Εκδόσεις Καστανιώτη, € 16.

Σχετικά Θέματα