Best Of

10 + 2 εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις τον Οκτώβριο

Από -

#1 Τσαρλς Σάντισον: The Garden of light

Λέξεις, αριθμοί, σημεία και σύμβολα περιφέρονται ελεύθερα στους τοίχους, μερικές φορές συναντιούνται, συγχωνεύονται και σχηματίζουν ανθρώπινες μορφές, έπειτα σπάνε, διαλύονται κι εκρήγνυνται, ξεχύνοντας βροχές από γράμματα. Νέες παραγωγές του Τσαρλς Σάντισον, διεθνούς φήμης ψηφιακού εικαστικού με βραβεία, συμμετοχές σε Μπιενάλε και πολλές παρουσιάσεις, μας περιμένουν στη γκαλερί Bernnier/Eliades από 1η του μηνός υπό τον τίτλο «The Garden of light». Ο επισκέπτης καλείται να βυθιστεί στην ψηφιακή λάμψη ενός εναλλακτικού σύμπαντος που αποτελείται από μορφές ζωής τεχνητής νοημοσύνης: μιλώντας στη γλώσσα των υπολογιστών, ο Σάντισον οπτικοποιεί τον χαοτικό κόσμο των δεδομένων που μας περιβάλλει μέσω πολυκάναλων εγκαταστάσεων. Συμμετοχή της γκαλερί στη φετινή Art Athina.

i Bernnier/Eliades | 1/10-19/11 | Τρ.- Παρ.: 10.30 π.μ.-6.30 μ.μ., Σάβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#2 Θεωρήματα 2: Περί Ιστορίας

Ανά διετία έχει σκοπό να επανέρχεται η σύμπραξη ΕΜΣΤ και Ένωσης Ελλήνων Τεχνοκριτών AICA Hellas, παρουσιάζοντας μια έκθεση στην οποία συνεργάζονται επιμελητές, κριτικοί κι ιστορικοί τέχνης με καλλιτέχνες της επιλογής τους, οπότε μετά το 2018 που είδαμε το πρώτο μέρος –όσο ακόμη το μουσείο λειτουργούσε τμηματικά με εκθέσεις– έφτασε η στιγμή για το δεύτερο μέρος, στο οποίο βασική ιδέα είναι η γνώση του παρελθόντος. Περισσότερο ανασκοπητική προοπτική προκύπτει, λοιπόν, με 56 ονόματα δημιουργών όπως του Άγγελου Σκούρτη, του Ηλία Παπαηλιάκη, της Ελένης Τζιρτζιλάκη και της Γεωργίας Σαγρή (εγκαταστάσεις, κατασκευές, γλυπτά, φωτογραφίες, πίνακες, σχέδια, artists’ books, βίντεο και δράσεις). Η έκθεση παρουσιάζεται όλο το μήνα στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων ΕΜΣΤ (-1).

i ΕΜΣΤ | 1-31/10 | Τρ.-Τετ., Παρ.-Κυρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Πέμ.: 11 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 8, μειωμένο εισίτ.: € 4


#3 Inner Wavy Turmoil Baby

Η Νελ Άερτς είναι μια δραστήρια Βελγίδα εικαστικός που υποστηρίζεται σταθερά σε διεθνείς φουάρ τα τελευταία χρόνια κι η συμμετοχή της στην Art Athina με τη Γκαλερί Ελένης Κορωναίου την οδηγεί στην πόλη μας από 9 Οκτωβρίου. Οι γκροτέσκο χαρακτήρες που σε κοιτούν με ευθύτητα στα έργα της είναι, από τη μία, πολύ προσωπικοί λειτουργώντας ως alter-ego και μεταμφιεσμένους εαυτούς της καλλιτέχνιδας, ενώ, από την άλλη, αυτονομούνται κατά τη δημιουργία τους, σε βαθμό που αναπτύσσουν χαρακτηριστικά τα οποία δεν θα μπορούσε να προβλέψει η καλλιτέχνιδα προτού τα σχεδιάσει, όπως έχει δηλώσει η ίδια. Μικρότερου και μικρότερου μεγέθους πίνακες σε ξύλινα πάνελ, κολάζ και κάποια παλαιότερα έργα που επεξεργάστηκε εκ νέου παρουσιάζονται για όλο το μήνα, καθώς ειδικά σχεδιασμένα σκαμπό βρίσκονται διάσπαρτα στον εκθεσιακό χώρο, τα οποία συνδέονται με τα έργα: ο θεατής καλείται να πάρει ένα κομμάτι χαρτί και να αποτυπώσει το εκάστοτε σχέδιο. Ενδιαφέρον.

i Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 9/10-5/12 | Τρ.-Παρ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#4 Unhappy Monuments

Δυνατό χαρτί στο εικαστικό πρόγραμμα του ΟΠΑΝΔΑ, με την υπογραφή πλέον του Χριστόφορου Μαρίνου, είναι η έκθεση δημόσιας τέχνης που παρουσιάζεται στο Πάρκο Ελευθερίας, από 10 έως 20 Οκτωβρίου. Αντλώντας έμπνευση από το «Δυστυχισμένο Ready-made» (1919) του εικονοκλάστη Μαρσέλ Ντισάν, ο επιμελητής ζήτησε από τους καλλιτέχνες να επεξεργαστούν την έννοια του αντι-μνημείου. Κόντρα δηλαδή στο μεγάλο, το υποβλητικό και το κυρίαρχο που συνοδεύει ένα γλυπτό δημόσιου χώρου, δεκατέσσερις από τους εικαστικούς που διακρίθηκαν απ’ την ArtWorks, το πρόγραμμα στήριξης νέων καλλιτεχνών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, σκηνοθετούν απρόσμενες συναντήσεις με τους επισκέπτες στον πνεύμονα πρασίνου του κέντρου.

i Πάρκο Ελευθερίας (λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας) | 10-20/10 | Δευτ.-Κυρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#5 Βιβέττα Χριστούλη: Υβριδικές Γέφυρες / Απροσδιόριστα Όρια

Μια κατακόρυφη στήλη από κουρέλια, πολύχρωμα ρούχα κουλουριασμένα και στοιβαγμένα κατακόρυφα σε ύψος πέντε περίπου μέτρων, επιβάλλει την παρουσία της σ’ ένα από τα άδεια δωμάτια του ιστορικού ξενοδοχείου Μπάγκειον στην Ομόνοια. Είναι ο ομφάλιος λώρος «της παλαιάς αίγλης του κέντρου της Αθήνας με την σημερινή εικόνα της νέας κοινωνικής σύνθεσης του κέντρου της πόλης καθώς και μια σύνδεση της έννοιας του καταναλωτισμού, της εκτόπισης και του καταφύγιου», όπως διευκρινίζει το συνοδευτικό κείμενο της νέας εγκατάστασης από την Βιβέττα Χριστούλη, μια εικαστικό που επικεντρώνεται στο site-specific, στην αρχιτεκτονική άποψη της τέχνης και τα έργα της, Ελλάδα κι εξωτερικό, πάντα έχουν ενδιαφέρον. Στο πάτωμα, ταινίες συσκευασίας μπαλώνουν τις φθορές. Παρουσιάζεται από 14 Οκτωβρίου.

i Μπάγκειον (πλ. Ομόνοιας) | 14/10-7/11 | Τετ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#6 Ίων Δραγούμης: Στο Μεταίχμιο Ανατολής και Δύσης

Ένας άνθρωπος των ιδεών, «ευρωσκεπτικιστής» κατ’ αναλογία της εποχής του και αντίπαλο δέος του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο Ίων Δραγούμης έχει κατηγορηθεί αλλά κι εξυμνηθεί ως ήρωας από πολλά διαφορετικά μέτωπα. Εκατό χρόνια μετά τη δολοφονία του στη Βασιλίσσης Σοφίας, άγνωστα τεκμήρια απ’ το προσωπικό του αρχείο έρχονται στο φως της δημοσιότητας: οικογενειακές φωτογραφίες, σχολικά τετράδια κι ημερολόγια, χάρτες της εποχής, χειρόγραφα και κρυπτογραφημένες επιστολές που ακολουθούν τη ζωή του, την εμπλοκή του στην πολιτική και την Μακεδονία, το κίνημα του νέο-ελληνισμού και την αντίθεσή του στη Μικρασιατική Εκστρατεία, έως την εξορία και την αιματηρή ενέδρα που του έστησαν. Παρουσιάζονται στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών από 15 του μηνός.

i Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών (Σουηδίας 54, Κολωνάκι) | 15/10-15/1 | Τετ., Παρ.: 11 π.μ.-4 μ.μ., Πέμ.: 4-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#7 Ελένη Σταθοπούλου: Αναδρομική

Μια από τους ταξιδιώτες του θρυλικού Ματαρόα, η ζωγράφος Ελένη Σταθοπούλου (1914-2016) έφυγε για λίγα χρόνια στο Παρίσι και επιστρέφοντας αναζήτησε σταδιακά το αφηρημένο στην τέχνη, επηρεασμένη πρώτα απ’ τον κυβισμό κι έπειτα από το ελληνικό τοπίο. Συνέβαλε στον εκμοντερνισμό της εικαστικής τάσης στην Ελλάδα και αποτέλεσε κρίκο σύνδεσης της ελληνικής παραγωγής με τους διεθνείς κύκλους. Για πρώτη φορά διοργανώνεται αναδρομική έκθεση στο έργο της. Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος θα εκθέσει περίπου 150 πίνακες, ακολουθώντας την πορεία της από τα σπουδαστικά χρόνια μέχρι τις τελευταίες μνημειακές αφηρημένες συνθέσεις του ’80. Η έκθεση ξεκινάει από τις 19 Οκτωβρίου (επιμ.: Σπύρος Μοσχονάς) και πρόκειται να ακολουθήσει μια σειρά σχετικών ομιλιών.

i ΕΒΕ (4ος όροφος ΚΠΙΣΝ) | 19/10-10/1 | Δευτ.-Κυρ.: 9 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη (απαραίτητη ηλεκτρονική προεγγραφή εδώ)


#8 Οι Μεγάλες Νίκες: Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας

Πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών τον 5ο αιώνα π.Χ. παρουσιάζει η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (στο πλαίσιο εορτασμού για την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας), συγκεντρώνοντας εκθέματα τόσο απ’ τη δική του συλλογή όσο και από άλλα μουσεία της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άστρους, Θήβας, Ολυμπίας κ.ά. Σε οκτώ ενότητες ξεδιπλώνονται πάνω από εκατό αρχαία έργα και σπάνια αρχαιολογικά τεκμήρια, μεταξύ των οποίων η ιστορική προτομή του Θεμιστοκλή (αντίγραφο πρωτότυπου έργου), το κράνος του Μιλτιάδη κι αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών. Το μυθολογικό στοιχείο κι η εικονιστική τέχνη συμπληρώνουν το αφήγημα, ενώ ψηφιακές προβολές συμβάλλουν στη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας. Από 20 Οκτωβρίου.

i Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο | 20/10-28/2 | Τρ.: 1-8 μ.μ., Τετ.-Δευτ.: 8 π.μ.-8 μ.μ. | Γενική είσοδος μουσείου: € 6


#9 Imagine you wake up and there is no Internet

«Τι θα συμβεί αν ξυπνήσουμε μια μέρα και το διαδίκτυο έχει εξαφανιστεί;», διερωτάται η νέα έκθεση στο Ρομάντσο (επιμ.: Κατερίνα Γκουτζιούλη και Voltnoi Brege) με την υποστήριξη του οργανισμού ΝΕΟΝ. Η βίαιη ανατροπή της πανδημίας συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στο να δούμε (ακόμη πιο) ξεκάθαρα την καλπάζουσα μετοίκιση της ζωής μας στην τεχνολογική σφαίρα, την ψηφιακή πραγματικότητα και τη συνδεσιμότητα. Πόσα δικαιώματα διατηρούμε σε αυτή τη μετάβαση; Στιγμές και αποσπάσματα της ψηφιακής μας ζωής ήταν το υλικό με το οποίο δούλεψαν δεκατρείς καλλιτέχνες και πέντε ομάδες για να παρουσιάσουν σενάρια απ’ το παρόν και το μέλλον, στρατηγικές αποσύνδεσης και αποπροσανατολισμού, σχέδια απόδρασης και νέους (πολιτικούς) συμβολισμούς που προκύπτουν. Από 22 Οκτωβρίου.

i Ρομάντσο | 22/10-15/11 | Τρ.-Κυρ.: 2-7 μ.μ. (22 & 23/10: 5-8 μ.μ., 14 & 15/11: 5-10 μ.μ.) | Είσοδος ελεύθερη


#10 Εμμανουήλ Μπιτσάκης: The Pursuit of Happiness

Νικητής του βραβείου BP Travel Award το 2008, ο Εμμανουήλ Μπιτσάκης εκτίναξε την καριέρα του με την έκθεση στη National Portrait Gallery του Λονδίνου, καθιερώνοντας σε διεθνείς αποδέκτες την εικονογραφική του γλώσσα. Είχε προηγηθεί υποτροφία του Ινστιτούτου της Δανίας με την οποία έμεινε και δούλεψε για δύο μήνες στην Κοπεγχάγη. Σαν ένα κατακερματισμένο σκηνικό με ασύμβατα επιμέρους στοιχεία, οι ήρωες του Μπιτσάκη –πολιτικοί, βασιλείς, εφευρέτες, προσωπικότητες που είναι γνωστές αλλά και άγνωστες, φυτά, ζώα είτε και ο καλλιτέχνης– συναντιούνται στιγμιαία σε μπερδεμένα χρονικά κι ιστορικά πλαίσια, συνήθως με αναφορές στην Αναγέννηση, προσυπογράφοντας με το βλέμμα τους τον παραλογισμό αυτού του κόσμου. Τεχνικές μικρογραφίας χρησιμοποιούνται, επίσης, ενσωματώνοντας καλοδουλεμένες λεπτομέρειες. Η νέα του έκθεση έρχεται στη γκαλερί CAN από 24 Οκτωβρίου.

i Γκαλερί CAN | 24/10-31/12 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-3 μ.μ. & 5-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#11 Μάινιχε Χάνσεν: Home vs Owner

Τα τελευταία χρόνια, η εικαστικός με βάση το Λονδίνο Μάινιχε Χάνσεν έχει αφοσιωθεί στο πώς τα ανθρώπινα (αλλά και ψηφιακά ή ρομποτικά) σώματα χειραγωγούνται και κατασκευάζονται από την τεχνολογική κυριαρχία, όπως αυτή βιώνεται μέσα από το καπιταλιστικό κεφάλαιο και την κερδοφορία – βλ. πορνογραφία, βιομηχανία της τεχνολογίας ή ακόμη και τη φαρμακευτική. Χρησιμοποιεί πολλά και διαφορετικά μέσα, από πολύ αρχαϊκά υλικά, όπως το ξύλο, ο πηλός και το σίδερο μέχρι CGI animation και βίντεο, προκειμένου να μεταδώσει το δυστοπικό της βλέμμα, στοιχείο το οποίο αναδεικνύεται στο «Home vs Owner». Μια συλλογή έργων που δημιουργήθηκαν μέσα σε περίοδο έξι ετών (2014-2020), έπειτα από αναθέσεις και σε συνεργασία με διάφορους φορείς σε όλον τον κόσμο, η οποία παρουσιάζεται στη γκαλερί Rodeo για όλο το μήνα κι αποτελεί τη συμμετοχή της στην Art Athina 2020.

i Rodeo Gallery | Έως 7/11 | Τετ.-Σάβ.: 1-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#12 Preparing for the Beach

Οι συνταξιούχες γυναίκες είναι οι πρωταγωνίστριες του μακρόχρονου πρότζεκτ «Preparing for the Beach» της Πέρνιλ Κόλντμπεχ Φις, για το οποίο χρηματοδοτήθηκε απ’ το Ινστιτούτο της Δανίας κι επισκέφθηκε δεκάδες φορές τα ΚΑΠΗ της Αθήνας, εστιάζοντας στα προγράμματα γυμναστικής που οργανώνονταν εκεί. «Ήταν σαν να βρίσκεσαι στο θέατρο ή να παρακολουθείς μια ταινία που ήταν ταυτόχρονα βίντεο γυμναστικής αλλά και δραματική ταινία σοσιαλιστικού ρεαλισμού», αναφέρει η ίδια επ’ αφορμή της έκθεσης των φωτογραφικών κάδρων της στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138. Σύντομες φράσεις και ηχογραφήσεις από τις καθημερινές σκηνές παρουσιάζονται επίσης, προκαλώντας να φανταστούμε τις ιστορίες πίσω απ’ τις ανώνυμες ηρωίδες. Η έκθεση συνεχίζεται για όλο το μήνα.

i Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138 (2103453111) | Έως 22/11 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 8, μειωμένο εισίτ.: € 4


Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό

Σχετικά Θέματα