Best of

10 + 2 εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις τον Νοέμβριο

Από -

#1 John Knight: Worldebt

Συνεχίζοντας τη συνεργασία με τον επιδραστικό Νεοϋορκέζο εννοιολογικό καλλιτέχνη John Knight και τη Galerie Neu που τον εκπροσωπεί, το The Intermission –ένας χώρος-δίαυλος για καλλιτέχνες του εξωτερικού που τρέχει μη εμπορικά– παρουσιάζει ένα έργο του 1994 που έγινε με αφορμή την επέτειο πενήντα χρόνων από την ίδρυση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Χωρίς επεξηγηματικά κείμενα και σχόλια, σύμφωνα με την πάγια αρχή του καλλιτέχνη, εκατό εξήντα πέντε πιστωτικές κάρτες, σε διπλάσιο μέγεθος της κανονικής, τοποθετούνται στον τοίχο. Κάθε μία από αυτές αντιστοιχεί σε διαφορετική χώρα, περιλαμβάνοντας την ημερομηνία που μπήκε στον οργανισμό και μια φωτογραφία, δανεισμένη από το National Geographic. Πώς συνδέεται το παγκόσμιου βεληνεκούς κανάλι και οι ωραιοποιημένες πραγματικότητες που προβάλει με την ειρωνεία της καπιταλιστικής χρηματοπιστωτικής δέσμευσης; Από 1 έως 30 Νοεμβρίου.

i The Intermission (Πολυδεύκους 37Α, Άγιος Διονύσιος, Πειραιάς) | 1-30/11 | Τετ.-Σάβ.: 1-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#2 Oddly Satisfying Disasters

Πώς δημιουργείται μέσα μας το συναίσθημα της ικανοποίησης και της ηδονής ή, αντίθετα, της αποστροφής, όταν παίρνουμε ένα οπτικό ερέθισμα; Αρκετά αυθαίρετα, πιθανότατα, αν αποκόψεις την εικόνα από την αξία, τη σημασία ή την αφηγηματικότητα που της έχουμε αποδώσει πολιτισμικά. Η δουλειά της Εύης Ρουμάνη – βίντεο στα οποία εναλλάσσονται εικόνες απόλαυσης και καταστροφής, ολοκλήρωσης και μισοτελειωμένου, εξερευνώντας τη μεταφορικότητα των εικόνων– είναι η πρώτη που παρουσιάζεται στη νέα στέγη του 12ου Εργαστηρίου της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Διευρυμένων Εκφραστικών Μέσων, LAB12 με επικεφαλής τον Poka-Yio (05-16/11). Ο νεοσύστατος χώρος παρουσίασης πειραματικών εκθέσεων των φοιτητών βρίσκεται στο πρώην κτίριο του ΤΣΜΕΔΕ στην Κολοκοτρώνη.

i Ultra Plain (Κολοκοτρώνη 4, Σύνταγμα) | 5-16/11 | Πέμ-Σάβ: 6-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#3 ASFA Showcase #1 & Invisible Hand of my Father

Το παλιό Guru Bar της Πλατείας Θεάτρου μεταμορφώθηκε σε ένα σημείο ανάδειξης και προβολής του οπτικού πολιτισμού, της σύγχρονης εικαστικής παραγωγής δηλαδή που αφορά νέα μέσα, με την ίδρυση του ViZ Laboratory for Visual Culture. Πρόκειται για την πρωτοβουλία δύο πρωτοποριακών εργαστηρίων της ΑΣΚΤ, του 11 και του 12, με επικεφαλείς τον Βασίλη Βλασταρά και τον Poka-Yio αντίστοιχα, στο πλαίσιο του Athens Polis (πρόγραμμα του δήμου που είχε ενεργοποιήσει και άλλους χώρους στην περιοχή) και της σύμπραξης R.O.C.K., με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση. Η αρχή γίνεται στις 6 του μηνός με τη βιντεοεγκατάσταση του Γεωργιανού καλλιτέχνη Giorgi Gago Gagoshidze «Invisible Hand of my Father» –πατώντας πάνω στα βιογραφικά στοιχεία του πατέρα του, το εργατικό ατύχημα που του στέρησε το χέρι συνδέεται με το αόρατο χέρι της αγοράς–, καθώς και με την πρώτη παρουσίαση πρότζεκτ από τους διδασκόμενους των εργαστηρίων.

i ViZ Laboratory for Visual Culture (Πλατεία Θεάτρου 10) | 6-30/11 | Τρ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#4 Εγώ και ο Δράκος

Εκπληρώνοντας μια από τις επιθυμίες του αείμνηστου Άγγελου Δεληβορριά, ο Τάσος Μαντζαβίνος επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη και, συγκεκριμένα, στην Πινακοθήκη Γκίκα με την δρακόμορφη καλλιτεχνική του φύση. Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, το πάτωμα της οποίας έχει καλυφθεί με ένα μεγάλο παιχνίδι-φιδάκι αναμορφωμένο από τον εικαστικό, οι μαστορικές χειροτεχνίες-έργα του Μαντζαβίνου τοποθετούνται δίπλα στα αντικείμενα του Καρυωτάκη, στα έργα του Κόντογλου και του Σπαθάρη. Πίνακες και ζωγραφικά χειροτεχνήματα με θέμα το δράκο, αυτό το μυθικό πλάσμα που στη συνείδηση του Μαντζαβίνου αποτελεί υπαρξιακό εργαλείο, είναι έργα που μοιάζουν με κεντήματα σε τσίγκο, ξύλο και άλλα υλικά τα οποία συλλέγει από το Μοναστηράκι, παίζοντας με τα όρια της στυλιζαρισμένης κιτς αισθητικής. Από 7 Νοεμβρίου.

i Πινακοθήκη Γκίκα | 7/11-4/1 | Τετ.-Σάβ.: 10 π.μ.-6 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 5


#5 Foundation(s)

Στην οδό Παξών 8 στα Καμίνια, σε ένα τυπικό σπίτι του ’50 όπου στο ισόγειο υπάρχει η ταμπέλα «Υδροεξπρές», λειτουργεί από το ’90 ένα κατάστημα υδραυλικών και δίπλα υπάρχει ένα μικρό γκαράζ, τα οποία αμφότερα το 2019 μεταμορφώθηκαν, μόλις η καλλιτέχνιδα-επιμελήτρια Μαρίνα Παπαδάκη στέγασε εκεί το Hydroexpress Project: ένα υβριδικό μοντέλο παρουσίασης εικαστικής δουλειάς που συνδιαλέγεται με την οικογένεια, τους πελάτες της επιχείρησης και τη γειτονιά, χωρίς να εμποδίζει την κανονική λειτουργία του χώρου. Από τις 9 Νοεμβρίου, έργα (κυρίως γλυπτικής και οπτικοακουστικά με εννοιολογική κατεύθυνση) αναδομούν την ταυτότητα του χώρου, ανατρέποντας ήδη υπάρχοντα πλαίσια, νοοτροπίες και στερεότυπα. Συμμετέχουν οι Ανέστης Ιωάννου και Βαγγέλης Σάββας.

i Hydroexpress Project (Παξών 8, Πειραιάς) | 9-10, 15-17/11 | 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#6 Άλλες Ωδές;

Με σκοπό την προώθηση σημαντικών καλλιτεχνών που δουλεύουν με το φωτογραφικό μέσο δημιουργήθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα TransEurope, το οποίο επέλεξε τρεις χώρες που βρίσκονται στα άκρα της Ευρώπης για να παρουσιάσει τις δράσεις του, την Ισπανία, τη Φιλανδία και την Ελλάδα. Ύστερα από τις δύο πρώτες, η έκθεση «Άλλες Ωδές;» έρχεται στην πόλη μας, από 11 Νοεμβρίου, στο Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων. Εκατόν πενήντα έργα από δέκα δημιουργούς, ανάμεσά τους ο Δημήτρης Κοιλαλούς, η Αιμιλία Μπαλάσκα και η Μαργαρίτα Yoko Νικητάκη, αποτυπώνουν τις τάσεις στην ευρωπαϊκή φωτογραφία, καθώς και τις ανησυχίες που κυριαρχούν στο εικαστικό τερέν. Παράλληλες εκδηλώσεις συμπληρώνουν το πρόγραμμα.

i Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων | 11/11-31/1 | Τρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-9 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#7 Qi Baishi: Η μυστηριώδης Ανατολή

O Qi Baishi ήταν ένας από τους περισσότερο επιδραστικούς σύγχρονους καλλιτέχνες της Κίνας. Γεννημένος το 1864 από μια φτωχή αγροτική οικογένεια, εκπαιδεύτηκε ως μαραγκός και έμαθε την τέχνη της ζωγραφικής μέσα από το εγχειρίδιο «Ο κήπος του σιναπόσπορου, από την εποχή της ύστερης δυναστείας Qing». Το αποτέλεσμα ήταν ένα εκσυγχρονισμένο στιλ gongbi, ένα από τα κλασικά της κινεζικής τεχνοτροπίας. Σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου (Α.Κ.Τ.Π) και τον Ελληνοκινεζικό Σύνδεσμο Οικονομικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης, εκατόν είκοσι έξι αντιπροσωπευτικοί πίνακες παρουσιάζονται στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, από 12 Νοεμβρίου. Από λεπτομέρειες της φύσης που προσπερνάμε χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά τους, όπως γαρίδες, καβούρια, λιβελούλες, λωτοί, ροδάκινα και τριζόνια, έως μακρινά τοπία, τα θέματα αντανακλούν την αξία της ζωής.

i Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη | 12/11-12/1 | Δευτ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-8 μ.μ. | Γενική είσοδος: €7, μειωμένο: € 4


#8 Η τέχνη της γραμμής: Hommage à Gounaro ΙΙ

Το δεύτερο μέρος του επετειακού αφιερώματος προς τιμή του ζωγράφου Γιώργου Γουναρόπουλου (130 χρόνια από τη γέννησή του) καθώς και του ομώνυμου μουσείου που ίδρυσε (40 χρόνια από το έτος ίδρυσης) έφτασε. Από τις 13 Νοεμβρίου, η έμφαση δίνεται στη γραμμή περνώντας τη σκυτάλη σε σύγχρονους καλλιτέχνες. Πέρα από τη μόνιμη συλλογή όπου ο επισκέπτη μπορεί να πιστοποιήσει την σημασία της γραμμής και της καμπύλης στην τέχνη του Γουναρόπουλου, το περιοδικό αφιέρωμα συγκεντρώνει επτά εικαστικούς (ανάμεσά τους ο Αντώνης Χουδαλάκης), σε επιμέλεια της Διονυσίας Γιακουμή. Εργαστήρια, μουσικά δρώμενα και ομιλίες-διαλέξεις διάσπαρτα μέχρι και τον Ιανουάριο θα συνδέσουν την σύγχρονη παραγωγή με την παρακαταθήκη του Γουναρόπουλου.

i Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου | 13/11-31/1 | Τρ.-Τετ.: 9 π.μ.-1.30 μ.μ. & 5-8 μ.μ., Πέμ.-Σάβ.: 9 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#9 Extending Reality – CoExistence: Art Science, Technology

Τέχνη, τεχνολογία και επιστήμη συναντιούνται στη νέα πρωτοβουλία του Athens Digital Arts Festival: μια έκθεση-διοργάνωση που στόχο έχει να αναδείξει τη δυναμική των σύγχρονων μέσων στην καθημερινή ζωή μέσα από διασκεδαστικά εργαλεία που θα απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες. Στο Ίδρυμα Ευγενίδου, από 14 έως 17 Νοεμβρίου, έργα Ελλήνων και ξένων new media δημιουργών παρουσιάζονται, όπως η διαδραστική εγκατάσταση «Black Hole» του Γιάννη Κρανιδιώτη (ένα γλυπτό με ήχο και φως εμπνευσμένο από τη γεωμετρία της μαύρης τρύπας), μαζί με παιχνίδια, εργαστήρια, παραστάσεις 360 μοιρών και προβολές.

i Ίδρυμα Ευγενίδου | 14-17/11 | 10 π.μ.-10.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#10 Lynda Benglis: Realm of the Senses

Από τα πρώτα της βήματα τη δεκαετία του ’60 και το γυμνό φωτογραφικό αυτοπορτρέτο το ’74 με έναν λάτεξ φαλλό σε περιοδικό τέχνης, η πολυβραβευμένη Ελληνοαμερικανίδα Lynda Benglis κέρδισε τη διεθνή προσοχή μαχόμενη την πατριαρχία και τα πολιτιστικά στεγανά της Νέας Υόρκης. Την ίδια ανατρεπτική φιλοσοφία κράτησε μέχρι σήμερα, εξελίσσοντας διαρκώς τα «χυτά» υβριδικά γλυπτά της, που την ξεχώρισαν εικαστικά και τα οποία πρόκειται να θαυμάσουμε (μεταξύ άλλων) στην πρώτη μονογραφική έκθεσή της τον Νοέμβριο του ’19 στο Μέγαρο Σταθάτου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης από τον οργανισμό ΝΕΟΝ. Υπό την επιμέλεια του συγγραφέα, κριτικού και ιστορικού τέχνης Δρ. David Anfam, τα έργα έχουν επιλεγεί ώστε να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των υλικών που χρησιμοποιεί και της εικονογραφίας της Benglis, δίνοντας το αποτέλεσμα μιας μίνι ρετροσπεκτίβας.

i Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου | 22/11-15/3 | Δευτ., Τετ., Παρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-5 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-8 μ.μ., Κυρ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 5


#11 The Future of the Past

Το παντοτινό σύμβολο των Αθηναίων που διαπερνά εποχές και πεποιθήσεις, η Ακρόπολη, με όλη τη συμβολική ή ενδεχομένως εργαλειακή χρήση που συνεπάγεται, είναι ο πρωταγωνιστής της νέας ομαδική έκθεσης στη γκαλερί Kalfayan. Άλλοτε µε ποιητική ευαισθησία και άλλοτε µε βιτριολικό χιούµορ, οι Farida El Gazzar, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Ράνια Μπέλλου, Βασίλης Μπαλάσκας, Αντώνης Ντόνεφ, Γιάννης Παπαδόπουλος και Γιάννης Χατζηασλάνης –όλοι τους εικαστικοί με σημαντική πορεία– διερευνούν τις πολλές προεκτάσεις αυτού του μνημείου. Συνεχίζεται για όλο το μήνα.

i Kalfayan | Έως 14/12 | Δευτ.: 11 π.μ.-3 μ.μ., Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ.. Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#12 (Of) Public Interest

Όταν το νορβηγικό κράτος ανακοίνωσε ανοιχτό διαγωνισμό για ένα δημόσιο μνημείο που θα τιμούσε τα 77 θύματα του τρομοκρατικού mass shooting χτυπήματος στην Ουτόγια της Νορβηγίας το 2011 από τον ακροδεξιό Μπρέιβικ, η πρόταση του Jonas Dahlberg ξεχώρισε: ένα κόψιμο της χερσονήσου Sørbråten, μια ανοιχτή πληγή-υπόμνηση της οριστικής απώλειες. Το πυκνό χρονικό της τρομοκρατικής επίθεσης, η σύλληψη του τρομερού land art έργου και η ολοκλήρωση του πρότζεκτ αποτυπώνονται στα 27:55 λεπτά του «Notes on a Memorial», το οποίο μαζί με ένα παλιότερο του Σουηδού εικαστικού με πιο παραδοσιακά αφηγηματικά-κινηματογραφικά μέσα εγκαινιάζει το νέο μη κερδοσκοπικό χώρο τέχνης Tavros στον Ταύρο. Πρόκειται για παιδί της εικαστικής ομάδας locus athens. Η έκθεση συνεχίζεται για όλο το μήνα.

i Tavros (Αναξαγόρα 33, 1ος όροφος, Ταύρος) | Έως 27/12 | Είσοδος ελεύθερη


Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό

Σχετικά Θέματα