Best of

10 + 2 εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις τον Ιούλιο (και τον Αύγουστο)

Από -

#1 Athens Photo Festival 2019

Για ένατη συνεχόμενη χρονιά, η φωτογραφία και γενικότερα ο σύγχρονος οπτικός πολιτισμός γιορτάζει στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς. Εβδομήντα πέντε καλλιτέχνες από τριάντα χώρες του κόσμου συγκεντρώνουν τις πιο ενδιαφέρουσες δουλειές τους –από φωτογραφίες και βίντεο μέχρι εγκαταστάσεις, εφαρμογές και καλλιτεχνικές εκδόσεις– έως την Κυριακή 28 Ιουλίου στους δύο ορόφους του μουσείου, καλύπτοντας συνολικά δύο χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα πρότζεκτ που παρουσιάζονται είναι της Βρετανής Κλόε Ρόσερ όπου σώματα διαφορετικού χρώματος μεταμορφώνονται σε ανώνυμα γλυπτά καθώς και η σειρά «Where we belong» για θέματα του ανήκειν και της θηλυκότητας από την Ισπανίδα Αλεχάνδρα Κάρλες-Τόλρα που μελέτησε ένα ορκισμένο φαν κλαμπ της Τζέιν Όστιν. Παράλληλα, η ετήσια έκθεση «Νέοι Έλληνες Φωτογράφοι» επιχειρεί να αναδείξει την καλύτερη τρέχουσα φωτογραφική παραγωγή νέων δημιουργών ηλικίας 18 έως 35 ετών.

iΜουσείο Μπενάκη – Κτίριο Πειραιώς | Έως 28/7 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 8, μειωμένο εισίτ.: € 4


#2 Τέχνη: Απάντηση στη Σύγκρουση

Μπορεί η τέχνη να λειτουργήσει ως αντίδοτο στις συγκρούσεις, συμφιλιώνοντας τις αντίπαλες πλευρές; Με σημείο εκκίνησης το βιβλίο «Can Art Aid in Resolving Conflicts?» των Νόαμ Λένελστριχ Λατάρ, Τζέρι Γουίντ και Ομάε Λεβ-Ερ που εκδόθηκε πέρσι, το Δίκτυο Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων, Athens Culture Net, παρουσιάζει στο Σεράφειο έργα από είκοσι τρεις διεθνείς καλλιτέχνες που αναδεικνύουν την κοινωνική λειτουργικότητα της τέχνης. Ανάμεσά τους βρίσκουμε λιθογραφίες του Νέλσον Μαντέλα, οι οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και δουλειά της κινηματογραφίστριας Εύας Στεφανή – καλλιτέχνιδας που συμμετείχε στην φετινή εκπροσώπηση της χώρας στη Μπιενάλε Βενετίας. Περιλαμβάνονται αρκετά φωτογραφικά, ζωγραφικά και new media έργα, σε επιμέλεια Βάσιας Δεληγιάννη, εως τέλος Ιουλίου.

iΣεράφειο Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 160, 2103426842) | 2103313334 | Έως 31/7 | Δευτ.-Παρ.: 8 π.μ.-5.30 μ.μ., Σάβ.: 8 π.μ.-8 μ.μ., Κυρ.: 9 π.μ.-2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#3 A Thing Among Things

Αν δεν έχετε επισκεφθεί ακόμη το νέο, εντυπωσιακό χώρος τέχνης που άνοιξε στο μεταπολεμικό Bauhaus κτίριο της οδού Γκούρα στην Πλάκα υπό την ονομασία «Arch», ο χρόνος της θερινής ανάπαυλας δίνει την ευκαιρία. Η ιδιοκτήτρια Αταλάντη Μαρτίνου, για χρόνια στον κόσμο των γκαλερί στη Νέα Υόρκη καθώς και τον ονομαστό οίκο δημοπρασιών Sotheby’s, αποφάσισε να μεταμορφώσει το παλιό οικογενειακό κτίσμα, ο οποίος λειτουργούσε ως αποθήκη σπιρτοποιίας κάποτε, σε ένα φιλόξενο χώρο προκειμένου να έρθει σε επαφή με καλλιτέχνες, να δουλέψει μαζί τους και να παρουσιάζει ενδιαφέρουσες εκθέσεις. Η αρχή γίνεται με την Καλιφορνέζα Κέλι Ακάσι, η οποία αφού δούλεψε στην Αθήνα με ντόπιους τεχνίτες και παρουσιάζει τα γλυπτά της στη γκαλερί του ισογείου. Το κλειδί της σειράς βρίσκεται στη φόρτιση των υλικών, στις ενέργειες και τις εμπειρίες που κουβαλούν, δηλαδή, ειδικά στο μάτι ενός Αθηναίου θεατή.

iArch (Γκούρα 5, Πλάκα) | Έως 7/9 | Τρ.-Σάβ.: 11 π.μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#4 Payments End Tomorrow

Πως θα ήταν αν βλέπαμε τον Πωλ Τόμσεν του ΔΝΤ που έχει σημαντικό ρόλο στην παρούσα οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, όχι μόνο να απαρνιόταν τις νεοφιλελεύθερες, τεχνοκρατικές αφηγήσεις αλλά και να παρουσίαζε μια εντελώς αναπάντεχη και τολμηρή λύση για το μέλλον του συστήματος; Η έκθεση που φιλοξενείται στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο P.E.T Projects έως 7 Σεπτεμβρίου, με τίτλο «Payments End Tomorrow», περιλαμβάνει μια βιντεοπροβολή με πρωταγωνιστή τον Δανό ηθοποιό, τον Χένρικ Μπερτς –ο οποίος παίζει τον Τόμσεν στην επερχόμενη ταινία του Κώστα Γαβρά, «Ενήλικες στην αίθουσα»–, διά χειρός του εικαστικού Χάνιμπαλ Άντερσεν, σε μια ανατρεπτική αφήγηση. Έως 7 Σεπτεμβρίου.

iP.E.T Projects (Κερκύρας 87, Κυψέλη) | Έως 7/9 | Είσοδος ελεύθερη


#5 Avigdor Arikha. Μια ανάσα

«Η τέχνη είναι ανάσα. Απ’ την ανάσα περνάει. Στην ανάσα μένει», έγραφε ο Αβιγκντόρ Αρίκα, διεθνώς αναγνωρισμένος μα εν πολλοίς άγνωστος στην Ελλάδα δημιουργός από τη Ρουμανία που απεβίωσε το 2010 και στη νεαρή του ηλικία βρέθηκε εκτοπισμένος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης μαζί με την εβραϊκής καταγωγής οικογένειά του – γεγονός που έμελε να τον επηρεάσει βαθιά στην καλλιτεχνική του γλώσσα. Αρχικά είδε την τέχνη ως καβαφικό φάρμακο, προκειμένου να αντιμετωπίσει τη βαναυσότητα του ναζισμού, έπειτα διδάχθηκε τις γραμμές του Bauhaus και της αφαίρεσης μέχρι να καταλήξει στην εκ του φυσικού ζωγραφική ολοκληρώνοντας απνευστί κάθε πίνακα, όπου και βρήκε την εικαστική του ταυτότητα. Για πρώτη φορά, σαράντα δύο έργα του Αρίκα παρουσιάζονται στην Αθήνα και στο Μουσείο Μπενάκη (πορτρέτα, νεκρές φύσεις, τοπία κ.ά.). Η έκθεση συνεχίζεται όλο το καλοκαίρι.

iΜουσείο Μπενάκη – Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού | Έως 8/9 | Δευτ., Τετ., Παρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-12 π.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 7, μειωμένο εισίτ.: € 5


#6 Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια

Αμέσως μετά τον Εμφύλιο ξεκίνησε η δυναμική διεκδίκηση της ελεύθερης έκφρασης στην τέχνη: από τη δεκαετία του 1950 έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1960 η αφαίρεση, παρότι πολεμήθηκε, κέρδισε σταδιακά χώρο από την αναπαράσταση, ακολουθώντας το αίτημα για εκσυγχρονισμό. Το MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, ύστερα από το αναδρομικό αφιέρωμα με έργα της ιδρύτριάς του, παρουσιάζει την ιστορία του αφαιρετικού ρεύματος κατά τις πρώτες δύο μεταπολεμικές δεκαετίες μέσα από το έργο 26 ζωγράφων και γλυπτών, εκ των πιο σημαντικών εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης στην χώρα (Γιώργος Βακαλό, Γιάννης Γαΐτης, Γιώργος Ζογγολόπουλος κά). Πρόκειται για έργα από τη συλλογή του ΜΟΜus, αλλά κυρίως δάνεια από σημαντικά ιδρύματα, όπως η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, η Alpha Bank, το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, ιδιωτικές συλλογές και αρχειακό υλικό από το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης–iset. Η έκθεση, σε επιμέλεια του Θούλη Μισιρλόγλου, συνεχίζεται όλο το καλοκαίρι.

iMOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Ασωμάτων 5) | Έως 15/9 | Τρ.-Τετ., Παρ.-Σάβ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Πέμ.: 11 π.μ.-10 μ.μ., Κυρ.: 11 π.μ.-4 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 4, μειωμένο εισίτ.: € 2


#7 Brostakalli

Μας αρέσει όταν δίνεται βήμα σε νέους επιμελητές να δείξουν την οπτική τους. Για εννιά χρόνια, κάθε καλοκαίρι, το TAF / The Art Foundation, κατόπιν ετήσιου ανοιχτού καλέσματος, παραχωρεί τον εκθεσιακό του χώρο στο άτομο ή την ομάδα που ξεχώρισε. Έτσι, η Αριάδνη Τζίκα, ιστορικός τέχνης με σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ και γεννηθείσα το ’94, αφορμάται από τη λαϊκή ρήση «Μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος;» και, συγκεντρώνοντας μια δεκάδα εξίσου νέων εικαστικών, δίνει τον τίτλο «Brostakalli» και επανεξετάζει τη σχέση ομορφιάς και κοινωνικών στερεοτύπων. Έργα διαφορετικής αισθητικής αλλά και τεχνικής υπογραμμίζουν την υποκειμενικότητα του γούστου. Συνεχίζεται όλο το καλοκαίρι.

iTAF / The Art Foundation | Έως 15/9 | Δευτ.-Σαβ.: 12 μ.-0 μ.μ., Κυρ.: 12 μ.-7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#8 Meta Myths / If you want to have sex with a Sparrow, You have to make love with a Dinosaur / 'As a dog | A fierce hunt for the passing vehicle

Το αθηναϊκό παράρτημα της διεθνούς δυναμικής γκαλερί Allouche Benias δελεάζει με τριπλή εικαστική σειρήνα τα ώτα των φιλότεχνων κατοίκων και επισκεπτών τους μήνες του καλοκαιριού. Από το εξωτερικό έχουμε για πρώτη φορά στην πόλης μας τον Αμερικανό Ζίο Ζίγλερ, διάσημο για τα ζωγραφικά του και τα murals, ο οποίος παρουσιάζει τη σειρά «Meta Myths»: λειτουργώντας χειρονομιακά και αυτό-εξερευνητικά, τα ποπ αρτ αφαιρετικά του ζωγραφικά στέκονται πέρα από παραδεδεγμένες έμφυλες ή άλλες κατηγοριοποιήσεις, εξερευνώντας την αέναη πορεία του ανθρώπου στην ιστορία και τη μυθολογία. Από την άλλη, παρουσιάζονται έργα του Φίλιππου Καβακά –εικαστικού που έχει ως βάση το Βερολίνο– που ανασυνθέτει ποπ αναφορές με ειρωνική διάθεση υπονόμευσης, καθώς και χειρονομιακά κεραμικά βάζα από την Ευγενία Βερελή, απόφοιτη της Σχολής Καλών Τεχνών.

iAllouche Benias Gallery | Έως 20/9 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-3 μ.μ. & 5-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#9 Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές: Σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Στη συνεχόμενη ροή της Αθήνας κατά τη μετα-documenta εποχή, όπου δεκάδες αυτοδιαχειριζόμενα artist-run πρότζεκτ ξεπετάγονται, νέες συνεργασίες γεννιούνται, εναλλακτικοί χώροι τέχνης ανοίγουν και ξένοι καλλιτέχνες στήνουν τα εργαστήριά τους, η νέα έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς 138, από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης, επιχειρεί να παρουσιάσει μια αντιπροσωπευτική εικόνα από το τι υπάρχει εκεί έξω. Για όλο το καλοκαίρι, πάνω από τριάντα σημαντικοί και αρκετά δραστήριοι δημιουργοί, όπως η Ειρήνη Βουρλούμη, ο Σωκράτης Σωκράτους και η Εύα Γιαννακοπούλου, ή από παλαιότερη γενιά η Ρένα Παπασπύρου και ο Άγγελος Παπαδημητρίου, συγκεντρώνουν έργα τους, καλύπτοντας μια μεγάλη εκφραστική και θεματική γκάμα.

iΜουσείο Μπενάκη (Πειραιώς) | Έως 22/9 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.-Σαβ.:10 π.μ.-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#10 Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός

Μέσα σε ένα μήνα, πάνω από δέκα χιλιάδες επισκέπτες έχουν βρεθεί στην ίσως πιο καυτή και πολυσυζητημένη έκθεση της Αθήνας αυτό το καλοκαίρι, την παρουσίαση έργων του Πάμπλο Πικάσο στο Μουσείο Κυκλαδικής. Παραθέτοντας έργα του μεγάλου Ισπανού δημιουργού του 20ου αιώνα δίπλα από αρχαιότητες του κρητομυκηναϊκού και ελληνικού πολιτισμού, το αφιέρωμα επιχειρεί να αναδείξει τις κοινές γραμμές και κατευθύνσεις ανάμεσά τους: από το μυθολογικό Μινώταυρο και τον Κένταυρο μέχρι τις απεικονίσεις πτηνών, τετράποδων και ανθρώπων, η απελευθερωμένη εικαστική γλώσσα του εμβληματικού κυβιστή συνδιαλέγεται με τις λιτές γραμμές της αρχαίας ελληνικής παράδοσης. Συνολικά παρουσιάζονται 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια, δημιουργίες από το 1920 έως και το 1960, τα οποία προέρχονται από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού. Η έκθεση συνεχίζεται όλο το καλοκαίρι.

iΜουσείο Κυκλαδικής Τέχνης | Έως 20/10 | Δευτ., Τετ.-Σάβ.: 10 π.μ.-5 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-8 μ.μ., Κυρ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 7.5, μειωμένο εισίτ.: € 3


#11 Souvenirs d'Athènes

Τι είναι ένα σουβενίρ και πώς συνδέεται με την τέχνη; Όπως και το περσινό καλοκαίρι, ένα άρτι σουβενιράδικο ξεπετάγεται στην οδό Σαρρή στου Ψυρρή (έως το τέλος Οκτωβρίου). Η γκαλερί Alibi μπαίνει σε ανάλαφρο μουντ και συγκεντρώνει στις προθήκες της έργα-αναμνηστικά για μπάτζετ κάθε κλίμακας. Συνολικά, πάνω από εβδομήντα καλλιτέχνες που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα –ανάμεσα στους οποίους βλέπουμε τον Cacao Rocks με τα τρίχρωμα, μίνιμαλ ζωγραφικά του, τους Omonoia Lovers που καταγράφουν συστηματικά την κεντρική πλατεία και τον Ιάκωβο Volkov που χρησιμοποιεί το ύφασμα με έξυπνους τρόπους–, έχοντας εκ των έσω οπτική πάνω στην πόλη, προτείνουν ιδιαίτερα αναμνηστικά: ζωγραφικά, πήλινα και ξύλινα γλυπτά, καρτ ποστάλ, φωτογραφίες κά.

iAlibi Gallery | Έως τον Οκτώβριο | Δευτ.-Κυρ.: 10.30 π.μ.-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#12 Jeff Wall

Η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου στα βόρεια της Αθήνας είναι κάθε καλοκαίρι μαστ, καθώς υποδέχεται το μεγάλο όνομα που πρόκειται να φιλοξενήσει στις προθήκες του για όλο το χρόνο. Φέτος είναι ο Τζεφ Γουόλ, τουτέστιν ένας έναν από τους μεγαλύτερους πιονιέρους της σύγχρονης φωτογραφίας, μια και εισήγαγε την αισθητική και την εννοιολογική αξία του συγκεκριμένου μέσου: ο Καναδός πρωτοπόρος εικαστικός της εποχής του ’70, αντί να βγει στους δρόμους με τη φωτογραφική μηχανή στο χέρι, επιχείρησε να ανασυνθέσει μνήμες από την καθημερινή ζωή και να τις ανασκευάσει σε «σχεδόν ντοκιμαντερίστικες» φωτογραφικές λήψεις που έδιναν έμφαση στο αισθητικό αποτέλεσμα και την τέλεια σύνθεση. Συνομιλώντας με αναφορές του κινηματογράφου, της λογοτεχνίας ή της ζωγραφικής, τα μεγάλα κάδρα του Τζεφ Γουόλ άνοιξαν νέους ορίζοντες στο μέσο της φωτογραφίας αλλά και στον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα. Έργα από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως το πιο πρόσφατο παρελθόν, συμπεριλαμβάνοντας αρκετές από τις χαρακτηριστικές του μεγάλες φωτογραφίες tableaux σε φωτεινό κουτί, έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

iΣυλλογή Οικονόμου | 20/6-Απρίλιος 2020 | Δευτ.-Παρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό