Best of

10 + 2 εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις τον Φεβρουάριο

Από -

#1 Αδελφότητα, Ρέουσες Φωνές Ενοποιημένες Ενέργειες

Καθημερινά ανοίγουμε μια οθόνη και τσατάρουμε, στέλνουμε ιμότζι, βλέπουμε διαφημίσεις, διαφημίσεις που φτιάχτηκαν αποκλειστικά για εμάς, αγοράζουμε προϊόντα, άλλοτε διαβάζουμε, ενημερωνόμαστε, ποστάρουμε, απαντάμε και ρωτάμε, συντηρούμε τον μεγάλο cyber πολιτισμό. Αν σκεφτούμε τους όρους που σιωπηλά υπάρχουν σε όλο αυτό τον πολιτισμό, πόσο ποσοστό ισότητας πρόκειται να βρούμε; Οι γυναίκες αντιπροσωπεύονται εξίσου στις τέχνες; Μήπως δημιουργούνται νέες μορφές σεξισμού; Είκοσι συνολικά φωνές που είναι (ή προσδιορίζονται ως) γυναίκες παίρνουν θέση, με την επιμέλεια του Άγγελου Πλέσσα στη νέα έκθεση του Haus N Athen από 6 Φεβρουαρίου και για ένα μήνα. Ζωγραφική, γλυπτική, σχέδιο, ήχο, εγκαταστάσεις κ.ά. διαμορφώνουν εικόνες-αντίλογος στην κυρίαρχη πατριαρχική αφήγηση.

iHaus N Athen | 6/2-7/3 |Παρ.-Σάβ.: 4-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#2 This event has now ended

Πάνω στην ταχύτατη φύση της ειδησεογραφικής παραγωγής και την οικονομία της προσοχής του σύγχρονου ανθρώπου τοποθετείται η νέα δουλειά του ερευνητή-καλλιτέχνη Βαγγέλη Βλάχου: αφού συνέλεξε βίντεο από διάφορα σάιτ, σχετικά με πολιτικές συναντήσεις, ιατροδικαστικές έρευνες και πολιτικές συλλήψεις των τελευταίων τριάντα χρόνων, μετέγραψε το υλικό σε κείμενα. Στην τελική καταγραφή των πράξεων ενσωματώθηκαν μερικές ακόμη πληροφορίες, όπως τα δευτερόλεπτα της ανεπίσημης συνάντησης Milosevic και Μητσοτάκη το ’99 ή η συνάντηση Τσίπρα και υιού Μητσοτάκη το ’17. Το αποτέλεσμα παρουσιάζεται σε τρία έργα, στο ViZ Laboratory for Visual Culture από 12 Φεβρουαρίου.

iViZ Laboratory for Visual Culture | 12/2-6/3 | Τρ.-Παρ.: 5-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#3 Παντογράμματα & Σλόγκαν

© Yiannis Hadjiaslanis
© Yiannis Hadjiaslanis

Η ιστορία της τελευταίας δουλειάς της Ντόρας Οικονόμου πηγαίνει στο περασμένο έτος, όταν μελετώντας τα εκθέματα του Επιγραφικού Μουσείου ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα για μια περιοδική έκθεση στο πλαίσιο της Art Athina σκέφτηκε τα παντογράμματα: ready made προτάσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται όλα τα γράμματα ενός αλφαβήτου, τουλάχιστον από μία φορά το καθένα, και χρησιμοποιούνται στην τυπογραφία για να δείξουν κάθε χαρακτήρα μιας γραμματοσειράς. Η διακεκριμένη καλλιτέχνιδα διάλεξε μερικές από τις πιο σουρεαλιστικές φράσεις σε αγγλικά, ελληνικά, γαλλικά και δημιούργησε νέες γραμματοσειρές για να τις παρουσιάσει. Εν τέλει το πρότζεκτ ακυρώθηκε και τα έργα της παρουσιάζονται τώρα στο Radio Athenes, από 12 Φεβρουαρίου. Δίπλα στα παντογράμματα προστέθηκαν επίσης διαφημιστικά σλόγκαν δημιουργώντας μια αλλόκοτη στιχομυθία, εν είδη ντανταϊστικής (και αρκετά αστείας) ποίησης.

iRadio Athenes | 12/2-14/3 | Τετ.-Σάβ.: 4-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#4 Ambivalent Spaces - Anarchic Identities

«Χρησιμοποιώ τις ίδιες τεχνικές που είχα ήδη αναπτύξει από τις αρχές του ’90, την ιδέα ενός ρυθμικά επαναλαμβανόμενου τυπώματος με στενσιλ με την παρεμβολή στοιχείων που έμοιαζαν από τότε σε “οπές”», εξηγεί η Ελένη Χριστοδούλου στο «α» σε συζήτηση πάνω στη νέα της έκθεση. Μετά από δεκατέσσερα χρόνια σιωπής –με ένα μικρό διάλειμμα στην πολυφωνική έκθεση «Στο Ίδιο Ποτάμι Δύο Φορές» που διοργανώθηκε το περασμένο καλοκαίρι από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και το New Museum της Νέας Υόρκης–, η σημαντική εικαστική φωνή των 90’s-00’s επανέρχεται με ατομική έκθεση και νέο υλικό: τα υφασμάτινα γλυπτά με κυρίαρχο υλικό την τσόχα αποτελούν το νέο σώμα δουλειά της, τα οποία –πάντα με οπές και fluffy πτυχώσεις– ενσαρκώνουν το πώς αισθάνεται ένα γυναικείο σώμα στη σημερινή πραγματικότητα. Σαν να δανείστηκαν το τσόχινο κουστούμι του Τζόζεφ Μπόις, τα νέα έργα της Χριστοδούλου αποπνέουν σεξουαλική ρευστότητα. Παρουσιάζονται στη γκαλερί The Breeder από τις 13 του μηνός.

iThe Breeder | 13/2-28/3 | Τρ.-Παρ.: 12-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#5 Tribute to Whistle

Στο κέντρο της εγκατάστασης «Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin)» από το γερμανικό περίπτερο της περσινής Μπιενάλε της Βενετίας υπήρχε η ηχητική σύνθεση «Tribute to Whistle»: μια πολυφωνική εγκατάσταση της Νατάσα Σούντερ Χάπελμαν όπου κατόπιν ανάθεσης έξι συνθέτες δημιούργησαν έρμα για σφυρίχτρα. Με άμεση αναφορά στη μέθοδο που χρησιμοποιούν οι μετανάστες για να προειδοποιούν ο ένας τον άλλον όταν πλησιάζει η αστυνομία, τα σφυρίγματα της πολυκάναλης εγκατάστασης διοχετεύονται στο χώρο με 48 ηχεία, χωρίς να συγχρονίζονται μεταξύ τους. Τώρα, στο πλαίσιο του «Movement» (14-23/2), παρουσιάζεται ένα μέρος του έργου στον πέμπτο όροφο της Στέγης: βίντεο σε παραγωγή της δημιουργού για την 58η Μπιενάλε της Βενετίας (που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής της δουλειάς για το γερμανικό περίπτερο), η 48κάναλη ηχητική εγκατάσταση των έξι συνθέσεων όπως καταγράφηκε σε βινύλιο 33 στροφών καθώς και κείμενα από τον συνοδευτικό κατάλογο.

iΣτέγη (5ος όροφος) | 14-23/2 | Είσοδος ελεύθερη


#6 Αστικός Μυστικός Κήπος – Μια ανάγνωση

Μια εντελώς προσωπική περιπλάνηση στη Θεσσαλονίκη του χτες και του σήμερα υπογράφει η φωτογράφος Λία Ναλμπαντίδου της οποίας έργα βρίσκονται τόσο σε ιδιωτικές όσο και μουσειακές συλλογές. Μετά από την παρουσίασή της πέρσι στο Πολιτιστικό Κέντρο του ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης, η έκθεση «Αστικός Μυστικός Κήπος – Μια ανάγνωση» έρχεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα στην Αθήνα από 18 Φεβρουαρίου: σύγχρονες φωτογραφίες που απεικονίζουν το αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης –από το ιστορικό κέντρο και την Άνω Πόλη, το λιμάνι, τα Λαδάδικα και το παραλιακό μέτωπο μέχρι το εμπορικό Κέντρο Florida και το αεροδρόμιο Μακεδονία– συνδυάζονται με παλιότερες εικόνες από το οικογενειακό αρχείο της φωτογράφου. Πόσα έχουν αλλάξει στο πέρας μισού αιώνα; Φωτογραφίες της έκθεσης περιέχονται και στο photobook της Ναλμπαντίδου, όπου κόκκινες, πράσινες, και κίτρινες κλωστές διαμορφώνουν τρεις ξεχωριστές ενότητες, καλώντας τον επισκέπτη να βρει τις φωτογραφίες που λείπουν.

iΚέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα | 18/2-21/3 | Τρ., Πέμ.: 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ.: 12 μ.-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#7 Performance Rooms 2020

Συνεπαρμένοι χορευτές με πολλά λουλούδια στο κεφάλι, μυστήριες προσωπικότητες και άφυλα όντα, περφόρμερ που χρησιμοποιούν ή παραχωρούν απλόχερα το σώμα τους για να δημιουργήσουν έντονες στιγμές και συναισθήματα, κατοικούν σε ένα ξενοδοχείο κάτω από το Λυκαβηττό. Ίσως η πιο πολυαναμενόμενη ετήσια συνάντηση για το φιλότεχνο κοινό της Αθήνας, το «Performance Rooms» –παιδί των «Rooms» που διοργανώνει η Αίθουσα Τέχνης Καππάτος από το 1999– καταφτάνει, σε συνεργασία με τη Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Πάνθεον, στο ξενοδοχείο St. George Lycabettus για λίγες ημέρες: από τις 20 έως τις 23 Φεβρουαρίου, τα δωμάτια μεταμορφώνονται σε σκηνές όπου διαφορετικές περφόρμανς παρουσιάζονται ζωντανά στο κάθε ένα. Δεκαοκτώ επιμελητές και τριάντα καλλιτέχνες συμπράττουν στο φετινό πρόγραμμα. Ποιο δωμάτιο θα κερδίσει την περισσότερη προσοχή;

iSt. George Lycabettus (Κλεομένους 2, Κολωνάκι, 2107416000) | 20-23/2 | Πέμ.-Κυρ.: 7-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#8 Works on Paper

Αλέξης Ακριθάκης, Νίκος Ναυρίδης, Γιάννης Κουνέλλης αλλά και Ουίλιαμ Κέντριτζ, Μαρίσα Μερτς και Τόνι Ούρσλερ. Δεκαεννιά σημαντικές υπογραφές εικαστικών συγκεντρώνει η νέα ομαδική έκθεση της γκαλερί Bernier / Eliades στο Θησείο «Works on Paper», περιλαμβάνοντας παλιούς και νέους καλλιτέχνες με τους οποίους έχει συνεργαστεί η γκαλερί από το 1972 έως σήμερα. Αν και μιλάμε για δημιουργούς που έχουν δουλέψει με πολλά, πολλά μέσα, από γλυπτική μέχρι εγκαταστάσεις και σύγχρονα πολυμέσα, τώρα θα παρουσιαστούν αποκλειστικά έργα πάνω σε χαρτί. Εγκαίνια στις 20 Φεβρουαρίου.

iBernier / Eliades | 20/2-2/4 | Τρ.-Παρ.: 10.30 π.μ.-6.30 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#9 Αρχή της Ελπίδας

«Στόχος του εγχειρήματος είναι να φέρουμε τέχνη, πολιτισμό και ποίηση στο Πέραμα, μια περιοχή που έχει παραμεληθεί σε επίπεδο πολιτισμού για δεκαετίες», μου έλεγε η Μπαρμπαρά Πολά το περασμένο καλοκαίρι, όταν έγινε η δράση-προπομπός του «Sharing Perama», ενός εικαστικού πρότζεκτ που φωτίζει την παράκτια ζώνη του Περάματος, αναδεικνύει την ιστορία της και ενεργοποιεί την τοπική κοινότητα με δράσεις πολιτισμού. Βασικός άξονας του πολύμηνου προγράμματος είναι τα γλυπτά του Ρόμπερτ Μοντγκόμερι: οπτικά ποιήματα-led εγκαταστάσεις μεγάλου μεγέθους που θα φτιάχνονται από τεχνίτες της περιοχής, λειτουργώντας ως μόνιμα σημεία αναφοράς. Η αρχή, λοιπόν, γίνεται στις 20 Φεβρουαρίου, στις 7 το απόγευμα, όταν στο Τέρμα Περάματος, εκεί όπου τα καράβια φεύγουν από και προς την Σαλαμίνα, θα φωτιστεί το πρώτο έργο: η «Αρχή της Ελπίδας». Τα εγκαίνια θα γιορταστούν στη Λαγουδέρα, ένα ουζερί στη Λεωφ. Δημοκρατίας 33.

iΤέρμα Περάματος | Από 20/2 | Είσοδος ελεύθερη


#10 Σχολή των Αθηνών

Φυσικά μοντέλα εβδομήντα διαφορετικών ακαδημαϊκών χώρων από την ιστορία και τον κόσμο, κάποια από τα οποία υλοποιήθηκαν ενώ άλλα όχι, παρουσιάζονται από 19 Φεβρουαρίου στο Μουσείο Μπενάκη με την έκθεση «Σχολή των Αθηνών», η οποία από τον τίτλο της παραπέμπει στη διάσημη αναγεννησιακή νωπογραφία του Ραφαήλ. Εκεί ο μεγάλος καλλιτέχνης της Αναγέννησης οραματίστηκε τον (ιδεατό) χώρο εκμάθησης ως πλατφόρμα επικοινωνίας και ρέουσας ανταλλαγής με τους αρχαίους φιλόσοφους. Φοιτητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της Architectural Association, σε επιμέλεια της αρχιτεκτονικής ομάδας Νeiheiser Argyros, αναζητούν αυτούς τους ενδιάμεσους «ακαδημαϊκούς» χώρους στη σύγχρονη ιστορία, αποτυπώνοντας μονάχα τα κοινόχρηστα σημεία του κάθε πανεπιστημίου/ιδρύματος. Η συγκεκριμένη έκθεση πρόκειται για την επέκταση της έρευνας που εκτέθηκε στο Εθνικό Περίπτερο της Ελλάδος στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2018.

iΜουσείο Μπενάκη – Πειραιώς 138 | 19/2-17/5 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ.-Σάβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 7, μειωμένο εισίτ.: € 3,5


#11 Stages for Minor Actions

Στο πλαίσιο του Potential Project, της εν εξελίξει ανεξάρτητης πλατφόρμας (ιδέα του Δημήτρη Γεωργακόπουλου) που προωθεί συζητήσεις μεταξύ καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και θεωρητικών ώστε να προκύψουν νέα έργα-προτάσεις, ο Γιώργος Παπαδάτος παρουσιάζει την εγκατάσταση «Stages for Minor Actions». Πρόκειται για το τελευταίο μέρος από το ακόμη υπό διαμόρφωση πρότζεκτ «Σημειώσεις για ένα μεταβατικό μνημείο» που ξεκίνησε το 2012 και επιδιώκει την υπονόμευση των μνημείων, ως κατεξοχήν όργανα δήλωσης εξουσίας. Τώρα, στο νέο χώρο των Εξαρχείων, θραύσματα, τυχαία ευρήματα, φωτογραφίες και κείμενα τοποθετούνται διάσπαρτα, δημιουργώντας συνέχειες και ασυνέχειες καθώς το βασικό που εξερευνάται είναι το ενδιάμεσο πεδίο όλων αυτών των υπο-μνημείων. Τρέχει από 21 Φεβρουαρίου.

iPotential Project (Ανδρέα Μεταξά 25, Εξάρχεια, 2103817517) | 21/2-21/3 | Τρ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#12 Η Ανθρώπινη Μορφή στην Ελληνική Ζωγραφική στον 20ό αιώνα

Η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική τέχνη παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη μέσα από εβδομήντα τρία έργα σπουδαίων ζωγράφων, όπως ο Παρθένης, ο Τσαρούχης, ο Γαΐτης και άλλοι. Πρόκειται για αποκτήματα της συλλογής της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου και του Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη, όλα έργα του 20ου αιώνα. Βλέποντας τους πίνακες ο επισκέπτης, πέρα από τη ζωγραφική αρτιότητα, παρακολουθεί πώς σταδιακά η ανθρώπινη μορφή αποδεσμεύθηκε από τον ακαδημαϊσμό και την αυστηρότητα. Συνεχίζεται για όλο το μήνα.

iΊδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη |Έως 26/4 | Δευτ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ. | Γενική είσοδος: €7, μειωμένο εισιτ.: € 4

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό

Σχετικά Θέματα