Οι κριτικές του κοινού

Ο Φάρος
The Lighthouse

Θρίλερ 2019 | Α/Μ | Διάρκεια: 109'

Καναδo-Αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Ρόμπερτ Έγκερς με τους: Γουίλεμ Νταφόε, Ρόμπερτ Πάτινσον, Βαλέρια Κάραμαν

ΠληροφορίεςΠληροφορίες και κριτικές για την ταινία

Οι κριτικές του κοινού

Προσθέστε στο blog ή στο site σας τα αστεράκια των χρηστών του αθηνόραμα για αυτή την παράσταση κάνοντας copy – paste τον παρακάτω html κώδικα

Μορφοποίηση
Επιλέξτε πλάτος



px
Επιλέξτε μέγεθος κειμένου



Εμφάνιση τίτλου

Επιλέξτε χρώμα

Δώσε την κριτική σου

Για να δώσετε την κριτική σας πρέπει να κάνετε login με τα στοιχεία που έχετε δηλώσει στο MyAthinorama.

Όνομα Χρήστη:


Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • Ιος πριν από 10 μήνες

    Απαράδεκτη.καλυτερα να πας για ύπνο παρά να δεις αυτό το πράγμα.

  • Chrstos πριν από 10 μήνες

    0,5 αστεράκΑ Ανέκαθεν πίστευα ότι για την παράνοια οι μόνοι που θα δικαιούνταν να γράψουν είναι αυτοί ακριβώς που δεν μπορούν: οι παρανοϊκοί. Όλα τα άλλα είναι κολοκύθια τούμπανα.

  • Dimki πριν από 11 μήνες

    5 αστεράκΑ Η ταινία είναι ένα αριστούργημα.Αρτιστικκά το κυανοσκούρο και το συγκεκριμένο κάδρο επιβάλλετε από το ίδιο το έργο,όταν η θάλασσα,το φως και οι χώροι που κινούνται παίζουν τόσο μεγάλο ρόλο στο ίδιο το έργο,ο ήχος είναι καθηλωτικός και επενδύει τέλεια την ατμόσφαιρα.Το μοντάζ δίνει ρέστα όσο αρχίζουν να βυθίζονται στην παράνοια.Η ταινία έχει πάρα πολλές αναφορές από την αρχαία μυθολογία,την μυθολογία του 19ου αιώνα,ζωγράφους σαν Schneider,τον Μπέργκμαν της Περσόνας και της Ώρας του Λύκου,τον Μπέκετ του Περιμένοντας τον Γκοντό εώς την αισθητική του πρώιμου εξπρεσιονισμού στον κινηματογράφο.Οι ερμηνείες από τους ηθοποιούς είναι εξαιρετικές.

    Και οι δύο χαρακτήρες είναι τρελοί όταν φτάνουν στο νησί.o γέρος έχει την τρέλα με το φως.Εκεί τον έχει οδηγήσει ο μυστικισμός των αρχαίων δοξασιών που πιστεύει και η αφόρητη πραγματικότητα φυσικά μέσα στα χρόνια.Το τι σημαίνει το "φως" το περνάει μέσα από την σημασιολογία και τον μυστικισμό των ιδιοτήτων του Πρωτέα και το εξηγεί εκεί που τον θάβει,"όποιος το βλέπει,βλέπει όλες τις θείες χάρες"και μετά "στέλνεται στο Fiddler's Green",εκεί που "δεν υποφέρεις",ένα είδος παραδείσου στην μυθολογία των ναυτικών του 19ου αιώνα.Ο γέρος ως παλιός ναυτικός έχει τον τρόμο της φύσης μέσα του,μιλάμε για το 1890,πρώιμος καπιταλισμός αλλά ο ωκεανός και τα στοιχεία της φύσης ακόμη προκαλούν τρόμο,γι'αυτό και η σχέση του με την αρχαία ελληνική μυθολογία και τον αρχαίο κόσμο.Παρουσιάζεται ως αυταρχικός,θρασύδειλος(η σκηνή που του ρίχνει χαστούκι του Πάτινσον στην αρχή,κατάρες,γίνεται το σκυλάκι του ),αμετανόητος δολοφόνος και πονηρός.Ένας πρώην μπεκρής ναύτης που την είδε αυταρχικός "καπετάνιος" και αυτήν την αυταρχικότητα την τροφοδοτεί περαιτέρω και η πίστη του στους αρχαίους αυταρχικούς θεούς των Ελλήνων.Από τη άλλη ο νέος έχει εμπλακεί είτε σε φόνο είτε άφησε το αφεντικό του που μισούσε να πεθάνει στον Καναδά και έχει πιο ενοχική προσωπικότητα ενώ βλέπει και οράματα.Μια ενοχικότητα που παραπέμπει στην χριστιανική ενοχιτότητα.Είναι αυτός που λέει σε κάποια φάση ότι δεν προσεύχεται όσο συχνά θα έπρεπε,αυτός που όταν αναφέρει αυταρχικές φιγούρες,στρατηγούς,αστυνομικούς,κτλ,αναφέρει και τον πατέρα του,αυτός που δείχνει υποτακτικός.
    Στο τέλος όταν φτάνει στο φως αυτή η ενοχικότητα θα τον "χτυπήσει" και θα αυτοτιμωρηθεί σας άλλος Προμηθέας.
    Ένα κλειδί κατανόησης της ταινίας είναι ότι ο νεαρό Τομ οραματίζεται πραγμάτα που είτε έχει ζήσει, είτε έχει δει,είτε έχει ακούσει.Ο γέρος παρουσιάζεται ότι όλον αυτόν τον καιρό δεν βγάζει το σκασμό και ότι είναι καλός γνώστης της μυθολογίας.Όλο και κάτι θα του είπε για την μορφή του Πρωτέα που είχε πλωκάμια και την τιμωρία του Προμηθέα,όπως και του λέει ότι θα τιμωρηθεί στον μονόλογο όταν τον θάβει.Το αλκοόλ και η σεξουαλική καταπίεση είναι καταλύτες που θα τους σπρώξουν ακόμη πιο βαθιά στην άβυσσο της παράνοιας.
    Η διαλεκτική αφέντη-δούλου(Χέγκελ,Κάρελ Κόσικ,Αντόρνο,Νίτσε,Μπέκετ,κτλ) είναι στο επίκεντρο.Και οι δύο στο τέλος θα έχουν κάνει την διαδρομή από δούλος ο καθένας να γίνει αφέντης συνεχίζοντας την διαλεκτική που γεννάει την βαρβαρότητα.Απλά σαν "καλός ενοχικός χριστιανός" ο νεαρός Τομ δεν πρόκειται να απολαύσει το "φως" όπως ο γέρος.Στην τελική αυτή η ενοχή κρύβει ψήγματα καλοσύνης,όπως και μια απόλυτη αρχαία "νιτσεική σκληράδα" την οποία ο γέρος νομίζει ότι έχει,ενώ στην πραγματικότητα είναι αρκετά θρασύδειλος για να την έχει.
    Η ταινία μας δίνει το μεταίχμιο αρχαίου κόσμου,χριστιανικού και πρώιμου καπιταλισμού και την βαρβαρότητα που τις διαπερνά όλες,δεν θέλει να δώσει τον μύθο του Προμηθέα.Ο Προμηθέας,του Αισχύλου τουλάχιστον, δεν είχε καμιά ενοχή που παρέβη τους νόμους των αυταρχικών θεών και θυσιάστηκε για να βοηθήσει τους ανθρώπους,γιαυτό άλλωστε αποτελεί το "σκληρό και αγαθό" πρότυπο που λύνει την σχέση αφέντη-δούλου φέροντας την γνώση ,τον πρώτο μάρτυρα τον χαρακτήριζε ο Μαρξ,μόνο που ο Προμηθέας ήταν τιτάνας,μέσα σε ένα σκατόψυχο και βλαμμένο κόσμο,η σκατοψυχιά,η τρέλα και η βλακεία του μυστικισμού είναι η φωτιά αυτού του κόσμου γι'αυτούς τους δύο και την πλειοψηφία που περπατάει στα δύο πόδια δυστυχώς μέχρι και σήμερα.
    Είναι λογικό ο μαζάνθρωπος να την μισήσει αυτήν την ταινία.Του θυμίζει την μη καλλιέργειά τουκαι τον σκατόκοσμο που ζει χωρίς να το παρηγορεί δινοντάς το μέσα από έναν τόσο τροπικό και απόκοσμο δημιούργημα που όμως αποτελεί κοινός τόπος αν αφαιρέσεις την φαντασμαγορία της τέχνης.Ο μαζάνθρωπος ψάχνει στην φαντασμαγορία της τέχνης και στο νοημά της την διαφυγή από την πραγματικότητα.Η υψηλή τέχνη δεν πέφτει ποτέ στο επίπεδο της "διασκέδασης".

  • ΛΑΜΠΡΟΣ πριν από 11 μήνες

    1,5 αστεράκΑ Κόπωση δίχως τέλος και ουσία, μόνο για τους ηθοποιούς και κάποια πλάνα γλυτώνει το κουτί.

  • Cle πριν από 11 μήνες

    1 αστεράκΑ Μονο για τις ερμηνείες και την φωτογραφία το αστεράκι, βαρεθήκαμε πολύ αλλά ούτε τρομάξαμε ούτε συγκλονιστήκαμε.

  • vagpap πριν από 11 μήνες

    0 αστεράκΑ 0/10. Λυπάμαι που το λέω αυτό αλλά ευτυχώς που κυκλοφορεί στο internet και πρόλαβα και την κατέβασα και έτσι γλύτωσα τα ωραία μου λεφτά. ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ. Απλά προσπεράστε την. Υπάρχουν πολύ καλύτερες ταινίες για να δείτε. Αν κάποιοι νομίζουν ότι το να γυρίζεις μια ταινία σε απεικόνιση 4:3 σαν βιντεοκασέτα της δεκαετίας του 1980 και 1990 προτού βγουν τα DVD, ασπρόμαυρη με δυο τρελαμένους σε ένα φάρο στη μέση του πουθενά να βγάζουν την τρέλα τους, ο ένας να το παίζει αρχηγός και ο άλλος να αυνανίζεται φαντασιωνόμενος πως κάνει σεξ με γοργόνες, αρκεί για να κάνει ουρά ο κόσμος στις αίθουσες, είναι πάρα πολύ γελασμένοι. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ.

  • Άλκηστις πριν από 11 μήνες

    2 αστεράκΑ Δε θα τη συνιστούσα σε κάποιον...Οι πολλοί συμβολισμοί, η τρέλα των δύο χαρακτήρων (ο καθένας για τους λόγους του) και η συνεχής μέθη που επικρατούσε έγιναν κάποια στιγμή κουραστικά. Οι ηθοποιοί πραγματικά είχαν εξαιρετικές ερμηνείες και άξιζαν Όσκαρ! Επίσης η ταινία είχε ωραίες εικόνες καθώς και οι περιγραφές και το λεξιλόγιο έδιναν μια άλλη χροιά. Τα δύο αστέρια τα βάζω μόνο για αυτά γιατί κατά τ'άλλα δε βρήκα το νόημα της ταινίας!

  • Alex πριν από 11 μήνες

    2 αστεράκΑ Ωραίες λήψεις, αλλά μέχρι εκεί. Η ταινία δεν είχε πλοκή, ούτε κορύφωση. Βαρέθηκα πολύ...

  • jbg πριν από 11 μήνες

    1 αστεράκΑ Ίσως είμαι απλοϊκός. Κατά την γνώμη μου απίστευτα βαρετή ταινία. Φοβερή ερμηνεία του Dafoe, απίστευτος.

    Είδα την ταινία στον Δαναό (Αμπελόκηποι). Πριν την ταινία, προβλήθηκε μία μικρού μήκους ταινία του Λάνθιμου: Nimic ευτυχώς μόνο 12 λεπτά. Εδώ πλέον η απορία μου ήταν "πόσο ληγμένα ναρκωτικά έχει πάρει". Πιθανολογώ ότι η απάντηση είναι μάλλον "Τα ίδια έπαιρνε και ο Μωϋσής την εποχή της φλεγομένης βάτου".

  • Georgia πριν από 11 μήνες

    2 αστεράκΑ Εγώ έφυγα στο διάλειμμα, διότι δεν ήθελα να περάσω άλλη ώρα με τον εκκοφαντικό ήχο που δεν κατανόησα σε τι χρησίμευε. Οι φάροι εκτός απο φώς έχουν και ήχο??? Τα δύο αστεράκια λοιπόν είναι για τους δύο εξαιρετικούς Νταφόε και Πάτινσον. Ισως φταίει οτι την προηγούμενη είχα δεί το ακριβώς αντίθετο... Φώς, χρώμα, ομορφιά, γρασίδι.... Τέρενς Μάλικ.....

  • Angelos πριν από 11 μήνες

    0,5 αστεράκΑ Απαραδεκτη..μονο οι ερμημειες των ηθοποιων μπορουν να αξιολογηθουν.

  • Ιωάννα Α. πριν από 11 μήνες

    1 αστεράκΑ Εξαιρετικές ερμηνείες. Αριστουργηματική φωτογραφία. Ομως αφ ενός δε σου αφηνει καλά συναισθήματα κ σιγουρα δεν ειναι για το ευρύ κοινο. Γνώμη μου...

  • theo πριν από 11 μήνες

    5 αστεράκΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ

  • cursed bird πριν από 11 μήνες

    4,5 αστεράκΑ Η ταινία δεν είναι τρόμου, είναι σινεφίλ με ότι σημαίνει αυτός ο όρος τέλος πάντων-δεν είναι εύκολη ούτε διασκεδαστική και δεν είναι ο σκοπός της αυτός. Εγώ προσωπικά πρώτη φορά μένω με κομμένη την ανάσα για σχεδόν δύο ώρες μπροστά σε αυτές τις ερμηνείες, τους διαλόγους, την εικόνα αλλά και το sound design που είναι σε άλλο επίπεδο. Η λεπτή γραμμή μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, η μάχη για επιβολή, ελληνική τραγωδία και μυθολογία αλλά και αρκετό μαύρο χιούμορ μπλέκονται για να δημιουργήσουν μια καθηλωτική εμπειρία..Την προτείνω σε όσους τους αρέσει να σκέφτονται και να διαβάζουν για αυτό που είδαν ακόμη κι αφού τελειώσει.

  • papakias πριν από 11 μήνες

    2 αστεράκΑ Πολύ ενδιαφέρον concept και πολυ ωραια φωτογραφια. Παρόλαυτά η ταινία ειναι πάρα πολύ κουραστική και προς το τέλος σε βασανιζει. Οι ερμηνείες πολύ καλές αλλά θα προτιμούσα να μη την ξαναδώ.

  • Μαρία πριν από 11 μήνες

    3,5 αστεράκΑ Δύσκολη ταινία, σοκαριστική σε κάποιες στιγμές, με έντονες αλληγορίες. Δε μπορώ να πω ότι με άγγιξε, όμως με εντυπωσίασε και με προβλημάτισε.

  • ΝΣ πριν από 11 μήνες

    3,5 αστεράκΑ Η δεύτερη καλή ταινία που βλέπω για το 2020 μετά την ταινία του Μέντες. Αξιόλογη, τίμια, πολύ ατμοσφαιρική - ειδικά στην μεγάλη οθόνη, αλλά δεν είναι για όλους.

  • alexis πριν από 11 μήνες

    4,5 αστεράκΑ Απιστευτη ερμηνεια κυριως απο τον Νταφοε αλλα και απο τον Πατινσον, προφανως σπουδαια φωτογραφια, υποβλητικη ατμοσφαιρα.
    Η υποθεση ισως παραειναι αφαιρετικη, οντας πιο πολυ μια μελετη της παρανοιας των χαρακτηρων παρα μια ιστορια τρομου με αναξιοπιστο αφηγητη. Σιγουρα παντως δεν ειναι μια ταινια για το ευρυ κοινο, οπως δειχνουν και οι οργισμενες κριτικες που μονιμη επωδο εχουν το 'δεν καταλαβα'. Οχι, δεν ειναι τοσο βαθια τα νοηματα ωστε να απευθυνονται μονο σε σινεφιλ ή μυστες. Απλως δεν ειναι παντα αναγκη να καταλαβεις κατι.

  • gmad πριν από 11 μήνες

    4 αστεράκΑ Καλλιτεχνικό επίτευγμα.
    Οι δύο ήρωες κάνουν μπρα ντε-φερ στις ερμηνείες και τελικά δε νικάει κανείς. Είναι και οι δύο νικητές. Εξαιρετικές ερμηνείες, υποβλητική σκηνοθεσία.

  • nickk πριν από 11 μήνες

    4 αστεράκΑ Πολύ καλή ταινία με πολλές αναφορές κατ εμέ στο μύθο του Προμηθέα στον Όμηρο τον θεό Ποσειδώνα στο φως του Πλάτωνα για την αλήθεια, τον Διονυσιακό φαλλό και με ένα εξαιρετικό τέλος που ίσως ανατρέπει λίγο όλα τα παραπάνω...πάντως και λίγο μπελα ταρ θυμίζει γιατί δε το είδα να το αναφέρει κανείς ...το κακό της ίσως είναι ότι μπερδεύει πολλά πράγματα μαζί και σε προβληματίζει ως προς το σκοπό της τελικά , προφανώς τεχνικά και καλλιτεχνικά άρτια και με εξαιρετικό κλιμακούμενο ρυθμό ...απλά έπρεπε να επιταχύνει λιγάκι ακόμα