ΧΑΡΑΚΙΡΙ
ΣΕΠΟΥΚΟΥ

5 / 5
ΧΑΡΑΚΙΡΙ

Σινεφίλ 1962 | Α/Μ | Διάρκεια: 135'

Ιαπωνική ταινία, σκηνοθεσία Μασάκι Κομπαγιάσι με τους: Τάνιγε Κιταμπαγιάσι, Τατσούα Νακαντάι, Σίμα Ιβασίτα

Στην Ιαπωνία του 17ου αιώνα, ο Τσουγκούμο, σαμουράι χωρίς αφέντη (ρόνιν), έρχεται σ' έναν αρχοντικό οίκο και ζητά την άδεια να πεθάνει έντιμα με χαρακίρι. Στη διάρκεια της προετοιμασίας της τελετής αφηγείται τα γεγονότα που τον οδήγησαν εκεί, όπου και διαφαίνεται ότι πρόθεσή του είναι να εκδικηθεί το θάνατο του γαμπρού του, ο οποίος εξωθήθηκε σε χαρακίρι από τον ίδιο οίκο. Ειδικό βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών 1963, για μια ταινία με χορογραφικές σκηνές μονομαχιών, αλλά και στοχασμό πάνω στις έννοιες του καθήκοντος, του ρόλου του σαμουράι και του ιστορικού ξεπέρασματός του.

banner

Η γνώμη των κριτικών

[κενό] / Αθηνόραμα
banner

Οι κριτικές του κοινού

Προσθέστε στο blog ή στο site σας τα αστεράκια των χρηστών του αθηνόραμα για αυτή την παράσταση κάνοντας copy – paste τον παρακάτω html κώδικα

Μορφοποίηση
Επιλέξτε πλάτος



px
Επιλέξτε μέγεθος κειμένου



Εμφάνιση τίτλου

Επιλέξτε χρώμα

  • JAPANAKIAS πριν από 16 χρόνια

    5 ΤΕΛΕΙΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΠΟΨΗ!
    ΚΑΙ ΚΑΠΟΥ ΜΕ ΞΕΝΕΡΩΝΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΜΕ ΚΟΥΡΟΣΑΒΑ ΚΛΠ.
    ΔΕΝ ΘΑΛΕΓΑ ΟΤΙ ΔΙΕΚΡΙΝΑ ΜΙΑ ΜΑΝΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΠΑΓΙΑΣΙ ΝΑ ΕΞΕΦΤΕΛΙΣΕΙ ΤΟΥΣ ΣΑΜΟΥΡΑΙ.
    Ο ΘΕΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΙΜΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΑΡΑ, ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΕΠΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΦΕΛΕΙΣ ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΦΤΑΙΕΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ.
    ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΤΑΙΝΙΑ ΕΓΩ ΕΙΔΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΝΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΡΑΜΑ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΟΠΩΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑΝ ΔΙΑΦΟΡΟΙ.
    ΤΟ ΚΑΚΟ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΝ ΠΡΟΣΕΞΑΤΕ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΞΕΠΕΣΜΕΝΟΥΣ ΣΑΜΟΥΡΑΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΠΑΙΖΑΝ ΠΡΟΘΥΜΟΙ ΝΑ ΣΦΑΧΤΟΥΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΞΑΠΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΟΓΚΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΔΩΣΟΥΝ ΧΑΡΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΑ!
    ΕΜΕΝΑ ΜΕ ΚΑΤΑΣΥΓΚΙΝΗΣΕ ΤΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΗΡΩΑ ΚΑΙ ΜΕ ΣΥΝΕΠΗΡΕ Η ΣΤΙΒΑΡΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ,ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ.
    ΟΣΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΣΕ ΚΑΤΑΙΓΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ,ΕΙΔΙΚΑ ΕΦΕ ΚΛΠ, ΜΑΚΡΙΑ!
    Α! ΝΑ ΣΥΣΤΗΣΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΣΟΥΠΕΡ-ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΚΟΜΠΑΓΙΑΣΙ,ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΟΥΛΙΕΤΑΙ ΜΕ 3 ΕΥΡΩ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ!ΜΙΛΑΩ ΓΙΑ ΤΟ KWAIDAN.
    ΓΥΡΙΣΜΕΝΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΠΟΧΗ,ΕΧΕΙ 4 ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΥΛΕΣ,ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ 160 ΛΕΠΤΩΝ! Η ΤΑΙΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΙΚΑ ΤΡΟΜΟΥ ΑΛΛΑ ΕΓΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΤΗΝ "ΔΙΑΒΑΣΑ" ΚΑΙ ΣΑΝ ART, ΔΡΑΜΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ,ΚΛΠ. Η ΠΡΩΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΛΑΕΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΞΕΠΕΣΜΕΝΟ ΣΑΜΟΥΡΑΙ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΑΕΙ ΣΥΞΥΛΗ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΣΕ ΠΛΟΥΣΙΟ ΑΡΧΟΝΤΑ.ΕΔΩ,Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΡΟΙΔΟ ΚΑΙ ΕΝ ΤΕΛΕΙ ΣΤΙΓΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΟΧΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ Ο ΙΔΙΟΣ ΑΛΛΑ ΕΝΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΑΘΛΙΟ ΑΤΟΜΟ.
    Η ΤΡΙΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΛΑΕΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΜΑΧΗΤΕΣ ΣΑΜΟΥΡΑΙ,ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ.
    ΕΠΙΣΗΣ,ΠΑΙΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΤΑΤΣΟΥΓΙΑ ΝΑΚΑΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΚΙΡΙ!
    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ? ΣΑΝ ΣΥΝΟΛΟ,ΤΟ ΘΕΩΡΩ ΑΝΩΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΡΑΚΙΡΙ,ΤΟΣΟ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΡΑΜΑΤΟΣ,ΟΣΟ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ,ΣΕΝΑΡΙΟΥ,ΠΟΙΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ,
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ,ΣΥΓΚΙΝΗΣΗΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ,ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ..ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑΣ!!

  • KOSTAS ΤRENT πριν από 16 χρόνια

    5 Κι εγώ σχεδόν δεν βρίσκω λόγια να εκθειάσω αυτήν την Ιαπωνική Τ ρ α γ ω δ ί α : μόνο Ελληνική τραγωδία στην Επίδαυρο (περίπου ... ) φτάνει στο ύψος της, ή Σαιξπηρική νομίζω, αλλ' από άλλους δρόμους.

    Εξαιρετικά λιτή. Σάν υπόκωφη πορεία μ' επιθανάτια τύμπανα, σαν μιά λιτανεία κηδείας. Σάλπιγγες επικείμενου θανάτου.Εκτελείται μιά κάστα : η κάστα των "εκτελεστών-μονομάχων".Συμπυκνώνει μόνο τα άξια να ειδωθούν κι ειπωθούν. Οι μεγάλοι ηθοποιοί της μιλάνε σαν Αισχύλιοι γίγαντες, μόνο για ουσιώδη.

    {Αλλά κι η σκηνή της μάνας, με το δύστυχο μωρό, κατάχαμα, αδύναμο να παλαίψει ενάντια σ' εκείνο(αρώστεια ; μοίρα;) που σιγά σιγά του παίρνει. του κλέβει τη ζωή, είναι αβάσταχτη.
    Ο Καμπαγιάσι έχει ανυψώσει ακόμα κι ένα μωρό, το παιδί του νεου, - (πάμφτωχου, κάτι χειρότερο: ξεπεσμένου, ά τ ι μ ο υ πιά ! Σαμουράι,) στο ύψος ενός λιλλιπούτειου ήρωα που κι αυτός συντρίβεται.Πρίν ζήσει καλά - καλά.Η μάνα του, στο αντροκρατικό αυτό περιβάλλον των σ π α θ ι σ τ ώ ν , νικιέται κι αυτή σιγά σιγά : κατάχαμα, με γυρισμένη την πλάτη στο παιδί της : έγραψα γι αυτή την εξαιρετικά σοβαρή επίσης σκηνή, για να μήν προδώσω την ιερότητα των κύριων εικόνων.}

    Η δύσκολη ασπρόμαυρη εικόνα {του 1960-!} είναι σχεδόν φιλοσοφημένη: λιτή και συμπυκνωμένη. Χώροι σχεδόν κενοί : προαύλια, αίθουσες πρωτόγονες, δρόμοι άδειοι : σαν να "μυρίζει" μονομαχία, όχι τύπου Ουέστ, αλλά πολύ πιό σοβαρή.

    Ο κινηματογραφικός χρόνος, κι αυτός χωρίς τίποτ' απέριττο, χωρίς πλατειασμούς, κοιλιές. Όπως και το σενάριο.Μόνο η μουσική ήταν για μένα πολύ λίγη.

    Μέ ξένισε ο τυπικός, ίσως υπερβαλλόντως "φορμαλιστικός "τρόπος φερσίματος των κατώτερων Σαμουράι (και του υιού Σαμουράι) : μ' ομοιόμορφες , στρατιωτικές κινήσεις, τί λέω, σχεδόν ακινησία.Με κοφτή και δουλική εκφορά του λόγου : αλλ' αυτοί δεν είναι οι κύριοι ήρωες.

    Επίσης με παραξένεψε μιά σχεδόν υπερβολική ή πρωτόγονη έκφραση στο πρόσωπο του νέου - γιού Σαμουράι, που κάνει το Σεμπούκου {Χαρακίρι} στην αρχή της ταινίας : σά να βλέπει μαγνητισμένος μ ορθάνοιχτα μάτια ένα όραμα, μή τολμώντας να κοιτάξει αριστερά - δεξιά.

    Πάντως δεν συμφωνώ για "ιστορικά διδάγματα στους νέους" απ' την ταινία , που αναφέρει κάποιος άλλος σινεφίλ : η εποχή εκείνη ήταν μοναδική. Οι μπράβοι αυτοί της Φεουδαρχίας, με τον ανάλγητο Κώδικα τιμής Μ π ο υ σ ί ν τ ο (αντίθετ' απ τους Νίντζα, που "εκτελούσαν" ύπουλα κτλ), δεν μπορούν, νομίζω , ν' αντιστοιχιστούν μ' άλλη- λχ σημερινή- κοινωνική κάστα : με τους χρηματιζόμενους μισθοφόρους ; ή τους Μάνατζερς των Πολυεθνικών ; ή τους Κοντοτιέρι -μισθοφόρους- της Ιταλίας του 15ου - αιώνα ; Τούς Ρωμαίους Πραιτωριανούς παρά τον Αυτοκράτορα ;

    Απλώς εξηγεί τους Κ α μ ι κ ά ζ ε του Β' Παγκ. Πολέμου, εν μέρει την Γιαπωνέζικη στρατοκρατία (1930-1945) και τις μαζικές αυτοκτονίες πολλών Ιαπώνων στρατιωτών, ενώ θα μπορούσαν να παραδοθούν (κι υπό ανεκτές μάλιστα- Αμερικάνικες- συνθήκες αιχμαλωσίας ) !

  • θωμας πριν από 11 χρόνια

    5 Σε τετοιες ταινιες βασιτηκαν ολα τα βιαια αμερικανικα σκουπιδια.Πολλες μαχες εχουν αντιγραφτει σε πολλα αμερικανικα γουεστερν.Η ταινια που αντιγραφτηκε και εκανε τα περισσοτερα ριμεικ ειναι το αριστουργημα του Κουροσαβα Οι 7 Σαμουραι.

Αναλυτικά οι κριτικές του κοινού για αυτή την ταινία

Δώσε την κριτική σου

Για να δώσετε την κριτική σας πρέπει να κάνετε login με τα στοιχεία που έχετε δηλώσει στο MyAthinorama.

Όνομα Χρήστη:


Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

Links