Μάντεψε Ποιος Ήρθε για τα Γενέθλιά σου

2

Μυστικά και ψέματα προκαλούν υστερία στους νατουραλιστικά στημένους χαρακτήρες, στο πρόσωπο ων οποίων σατιρίζονται τα κωμικοτραγικά προβλήματα της σύγχρονης αστικής τάξης. Φλύαροι διάλογοι, κινησιολογική προσέγγιση και κωμική ελαφρότητα που σώζει από τη σοβαροφάνεια.

Μάντεψε Ποιος Ήρθε για τα Γενέθλιά σου

Η πρωταγωνιστική παρουσία της Κατρίν Ντενέβ αποτελεί αναμφίβολα το εμπορικό ατού της ενδέκατης ταινίας του Γάλλου ηθοποιού και σκηνοθέτη Σεντρίκ Καν, ενός άνισου και μάλλον απρόσωπου δημιουργού, ο οποίος εστιάζει στις ανθρώπινες σχέσεις και στα δράματα χαρακτήρων («L’Ennui», «Το Αεροπλανάκι που μου Χάρισε ο Μπαμπάς μου», «Μια Καλύτερη Ζωή»). Ως Αντρεά, η οποία για να γιορτάσει τα 70ά γενέθλιά της καλεί στην έπαυλή της, όπου ζει με τον άντρα της, τους δύο γιους της με τις οικογένειές τους, η Ντενέβ κρατά θεμελιώδη, αλλά στην πραγματικότητα δεύτερο ρόλο σε αυτό το χιουμοριστικά δραματικό «οικογενειακό ντοκιμαντέρ». Ο ένας γιος, μάλιστα, έχει φέρει μαζί και την κάμερά του και προσπαθεί να πείσει τους υπολοίπους να συμμετάσχουν στο αυτοσχέδιο φιλμάκι που θέλει να γυρίσει με αφορμή την επετειακή συνάντηση.

Ο βασικός και πλέον ενδιαφέρων χαρακτήρας της ταινίας είναι η Κλερ, η μικρότερη κόρη της οικογένειας, η οποία προστίθεται απροειδοποίητα στη χαρωπή συνάθροιση και δεν θέλει πολύ για να την αναστατώσει. Αν κι έχει απομακρυνθεί από γονείς και αδέρφια εδώ και καιρό κι έχει αφήσει την έφηβη κόρη της στη φροντίδα των παππούδων, η παρουσία της εκεί οφείλεται στην επιθυμία της να πουλήσει άμεσα το σπίτι, το οποίο στην πραγματικότητα της ανήκει.

Μάντεψε Ποιος Ήρθε για τα Γενέθλιά σου - εικόνα 1

Η επιθετική συμπεριφορά της θα προκαλέσει μια σειρά από αλυσιδωτές αντιδράσεις και μετωπικές συγκρούσεις, οι οποίες θα φέρουν στην επιφάνεια επώδυνες και απωθημένες αλήθειες. Η παρότρυνση της Αντρεά «μόνον ευχάριστες κουβέντες σήμερα» πέφτει στο κενό, ο καθένας τα βάζει με τον διπλανό του και ο Σεντρίκ Καν διασκεδάζει με το όλο ψυχόδραμα, το οποίο επιχειρεί να θίξει πόσο αβάσταχτα ανάλαφρα είναι τα προβλήματα της σύγχρονης μπουρζουαζίας. Τουλάχιστον δεν κρατά ο ίδιος τον ρόλο του γιου/σκηνοθέτη που φιλοσοφεί κάθε τόσο –αλλά ποτέ στα σοβαρά– περί δημιουργίας, καλλιτεχνικής φιλοδοξίας και ακυρωμένων φιλοδοξιών.

Η εξυπνάδα του σκηνοθέτη και σεναριογράφου είναι πως φέρνει όλα αυτά σε πρώτο πλάνο με βαθύ σαρκασμό, αποφεύγοντας τη στομφώδη πόζα (η μπουλβάρ πλευρά της ταινίας), η κινηματογραφική του αδυναμία είναι όμως πως δεν μπορεί να ξεκολλήσει αυτήν τη χιουμοριστική προσέγγιση από την τυπική γαλλική συνταγή: ατελείωτοι, καθημερινοί διάλογοι οι οποίοι διακόπτονται από υστερικά ξεσπάσματα, μια αδιάκοπη, νευρωτική κίνηση των χαρακτήρων που καταντά νατουραλίστικη μανιέρα, «αβίαστες» μα κρυμμένες πίσω από το δάχτυλο κοινωνικές παρατηρήσεις και σινεφίλ αναφορές. Ένα αδέξιο μείγμα ντοκιμαντερίστικου ρεαλισμού και μεταμοντέρνας αποδόμησης (ο Μορίς Πιαλά συναντά τον Κριστόφ Ονορέ) στο οποίο οι ανθρώπινες σχέσεις, και δη οι οικογενειακές, περιγράφονται όλες από το μπανάλ «ούτε με εσένα ούτε χωρίς εσένα».

Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Μάντεψε Ποιος Ήρθε για τα Γενέθλιά σου

Fête de Famille
2
  • Δραματική κομεντί
  • 2019
  • Διάρκεια: 101 '
  • Σεντρίκ Καν

Μια οικογένεια συναντιέται σε μια έπαυλη στη Νότια Γαλλία για να γιορτάσει τα 70ά γενέθλια της μητέρας. Η χαρούμενη συγκέντρωση θα αναστατωθεί ξαφνικά, όταν καταφθάσει απρόσκλητη η μικρότερη κόρη την οποία όλοι έχουν πολύ καιρό να δουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.