Το Κοινόβιο

2,5

Εν μέρει αυτοβιογραφική, ειλικρινής, νοσταλγική, αλλά όχι εξίσου τολμηρή και δραματικά ενδιαφέρουσα αναπαράσταση μιας εποχής υποσχέσεων, ονείρων και απογοητεύσεων.

Το Κοινόβιο

Στη Δανία της δεκαετίας του ’70 ένας καθηγητής πανεπιστημίου, παντρεμένος με μια παρουσιάστρια ειδήσεων με την οποία έχει μια έφηβη κόρη, κληρονομεί το πατρικό του. Έπειτα από παρότρυνση της γυναίκας του θα το μετατρέψει σε ένα δημοκρατικών αρχών και απελευθερωμένων ηθών κοινόβιο με ανεξέλεγκτες συνέπειες. Εν μέρει αυτοβιογραφική, ειλικρινής, νοσταλγική, αλλά όχι εξίσου τολμηρή και δραματικά ενδιαφέρουσα αναπαράσταση μιας εποχής υποσχέσεων, ονείρων και απογοητεύσεων.

Το Κοινόβιο - εικόνα 1

«Οικογενειακή Γιορτή», «Το Κυνήγι» αλλά και «Όλα για την Αγάπη», «Submarino»... Θαρραλέος μα άνισος σκηνοθέτης, ο συνδημιουργός του Δόγματος ’95 Τόμας Βίντερμπεργκ αφήνει πίσω του το αγγλόφωνο ριμέικ του «Μακριά Από το Αγριεμένο Πλήθος» κι επιστρέφει στα πάτρια κινηματογραφικά εδάφη. Επιλέγει ένα ιδιαίτερα οικείο θέμα, μάλιστα, αφού το κινηματογραφικό «Κοινόβιό» του δια­σκευάζει ελεύθερα ένα δικό του θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τις «περιπέτειες» των γονιών του κατά τη διάρκεια της αντικομφορμιστικής δεκαετίας του ’70.

Τα ερωτήματα που θέτει ο Βίντερμπεργκ πάνω στην ικανότητά μας να διαχειριστούμε την ελευθερία καλείται να απαντήσει μια υποδειγματική, τακτοποιημένη οικογένεια, αποτελούμενη από τον καθηγητή πανεπιστημίου Έρικ, την παρουσιάστρια ειδήσεων Άννα (βραβείο ερμηνείας στο Βερολίνο για τη δυναμική Τρίνε Ντίρχολμ) και την έφηβη κόρη τους Φρέγια. Όταν ο πρώτος κληρονομεί το μεγάλων δια­στάσεων πατρικό του, η γυναίκα του έχει μια παράτολμα πρωτότυπη ιδέα που μπορεί να ξεκολλήσει όλους από την ανιαρή οικογενειακή ρουτίνα. Να το μετατρέψουν σε ένα δημοκρατικών αρχών κοινόβιο, κάτι που αφενός θα τους βοηθήσει οικονομικά και αφετέρου θα τους προσφέρει μια σειρά από νέα, ενδιαφέροντα ερεθίσματα.

Το Κοινόβιο - εικόνα 2

Σε μια εποχή επαναστατικών ιδεών και απελευθερωμένων ηθών, η έντονη πρόκληση να δοκιμάσει κάποιος τα όριά του βάζει τον Έρικ και την Άννα σε ένα παιχνίδι γεμάτο πικάντικους πειρασμούς, ηθικά διλήμματα και ιδεολογικά προβλήματα. Αυτό που όμως ξεκινά ως μια αθώα περιπέτεια καταλήγει σε μια σκληρή αναμέτρηση με την καθημερινότητα ως κοινωνική συνθήκη, η οποία βορειοευρωπαϊκή ή μη, ελάχιστα ή απόλυτα ελευθεριάζουσα, παραμένει αταβιστικά συντηρητική, δεμένη με πολιτισμικά ταμπού και προσωπικές ανασφάλειες.

Αυτόπτης μάρτυς αυτής της διαδρομής, ο κινηματογραφιστής Βίντερμπεργκ μοιάζει εδώ περισσότερο με αποστασιοποιημένο παρατηρητή παρά με ενεργό συμμετέχοντα. Ειλικρινής και νοσταλγική, η ματιά του σε μια επιφανειακά πολιτισμένη μα εσωτερικά ταραγμένη και ανισόρροπη πραγματικότητα δεν γίνεται ποτέ διάπυρη, επώδυνη, σπαρακτική. Παραμένει μέχρι τέλους συμπονετική, αλλά παράδοξα άτολμη, αφοσιωμένη στην πιστή αναπαράσταση και όχι στην ανάδειξη της σκοτεινής ψυχής ­μιας εποχής υποσχέσεων, ονείρων και απογοητεύσεων.

Δανία, Σουηδία. 2016. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Κοινόβιο

Kollektivet
2,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 111 '
  • Τόμας Βίντερμπεργκ

Στη Δανία της δεκαετίας του ’70 ένας καθηγητής πανεπιστημίου, παντρεμένος με μια παρουσιάστρια ειδήσεων με την οποία έχει μια έφηβη κόρη, κληρονομεί το πατρικό του. Έπειτα από παρότρυνση της γυναίκας του θα το μετατρέψει σε ένα δημοκρατικών αρχών και απελευθερωμένων ηθών κοινόβιο με ανεξέλεγκτες συνέπειες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.