Ανωτέρα Βία

4

Ένα μοντέρνα μπεργκμανικό όσο και βαθιά σαρκαστικό δράμα χαρακτήρων πάνω στην ανθρώπινη φύση και τις κοινωνικές συμβάσεις. Βραβείο στο Φεστιβάλ Κανών και υποψήφιο για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Ανωτέρα Βία

Μια τετραμελής σουηδική οικογένεια η οποία κάνει διακοπές στις γαλλικές Άλπεις απειλείται από μια χιονοστιβάδα που σπέρνει τον πανικό. Η αντίδραση του καθενός θα γεννήσει μια σειρά συζητήσεων, αναθεωρήσεων και αντιπαραθέσεων, σε ένα μοντέρνα μπεργκμανικό όσο και βαθιά σαρκαστικό δράμα χαρακτήρων πάνω στην ανθρώπινη φύση και τις κοινωνικές συμβάσεις. Βραβείο στο Φεστιβάλ Κανών και υποψήφιο (στη βραχεία λίστα) για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Ανωτέρα Βία - εικόνα 1

Αν υποθέσουμε πως με το πέρασμα του χρόνου ο άνθρωπος κοινωνικοποιείται κι «εκπολιτίζεται» όλο και περισσότερο, τότε πρέπει να δεχτούμε πως η επιβολή στα ένστικτά του γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Και αν κατά κοινή ομολογία οι πλέον προηγμένοι κοινωνικά του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού είναι οι Βορειοευρωπαίοι, τότε αυτοί είναι και το ιδανικό δείγμα για ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα: μπορεί άραγε να τιθασευτεί το (πανίσχυρο) ένστικτο της επιβίωσης υπό οριακές συνθήκες; Πάνω σε αυτό ένας συμπατριώτης τους έχει μερικές ­συναρπαστικές κινηματογραφικές απαντήσεις.
Ευρυγώνια πλάνα, άδειοι χώροι, ένα σιωπηλό φυσικό τοπίο, νεκροί χρόνοι και μια ψυχρή σκηνοθετική ματιά περιγράφουν την πρώτη ημέρα διακοπών μιας οικογένειας Σουηδών σε ένα θέρετρο των γαλλικών Άλπεων. Το πολυτελές ξενοδοχείο και οι οργανωμένες εγκαταστάσεις της διπλανής πίστας του σκι προσφέρουν θαλπωρή και ασφάλεια, μια ανησυχητική αίσθηση όμως μας έχει διακριτικά προϊδεάσει για κάτι υπόγεια απειλητικό. Και αυτό εμφανίζεται ξαφνικά με τη μορφή χιονοστιβάδας, η οποία το επόμενο πρωί πανικοβάλλει όσους παραθεριστές απολαμβάνουν αμέριμνοι τη θέα από ένα ευρύχωρο­ μπαλκόνι του ξενοδοχείου. Αν και τελικά αυτό που πέφτει πάνω τους δεν είναι παρά πυκνό σπρέι χιονιού, οι αντιδράσεις των κεφαλών της σουηδικής οικογένειας είναι εντελώς δια­φορετικές. Ενώ η Έμπα προσπαθεί να προστατεύσει τα δύο παιδιά της, ο σύζυγός της Τόμας αρπάζει το κινητό του και το βάζει στα πόδια.

Ανωτέρα Βία - εικόνα 2

Αυτά που θα ακολουθήσουν, κυρίως συζητήσεις και προσωπικές εξομολογήσεις, θα δώσουν στον Ρούμπεν Έστλουντ («Play») την αφορμή για μια διεισδυτική όσο και τολμηρή μελέτη της σχέσης των αρχέγονων ενστίκτων με τους σύγχρονους κοινωνικούς κανόνες. Η έννοια του θάρρους και της δειλίας, ο ρόλος του αρσενικού και του θηλυκού, οι πολιτικά ορθές συμπεριφορές, η οικογένεια ως πρωτογενής ανάγκη και τελικά οι κρυφές επιθυμίες αλλά και ανασφάλειες που μας καθορίζουν (εξαιρετική η σχετική τελική σεκάνς) αναλύονται και αντιπαρατίθενται μπροστά στο φακό του με την αυστηρή μεθοδολογία ενός μπεργκμανικού δράματος και χωρίς προκαθορισμένες απαντήσεις.
Ενώ όμως ο Σουηδός σκηνοθέτης ακολουθεί μια αφηγηματική και δραματουργική τακτική η οποία θυμίζει έντονα Μίκαελ­ Χάνεκε ή την κινηματογραφική στιβαρότητα της δανέζικης σχολής, ναρκοθετεί τη σοβαροφάνεια χαρακτήρων και καταστάσεων με ένα πικρό, υποδόριο χιούμορ που διαβρώνει ακόμη βαθύτερα τον όμορφα πλασμένο και τέλεια τακτοποιημένο­ κόσμο των –τυπικά Βορειοευρωπαίων μεσοαστών– ηρώων του. Σχολιάζοντας παράλληλα την αδυναμία των κοινωνικών δομών να αντιστρατευτούν τις φυσικές δυνάμεις κι επισημαίνοντας πονηρά τις ταξικές αντιθέσεις (ο σιωπηλός ξενοδοχοϋπάλληλος-παρατηρητής), υπογράφει μία από τις πλέον πνευματώδεις, πολυεπίπεδες και βραδυφλεγείς ταινίες των τελευταίων χρόνων, κάτοχο μιας εντυπωσιακής σειράς φεστιβαλικών και ακαδημαϊκών διακρίσεων.

Σουηδία, Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ανωτέρα Βία

Force Majeure
4
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 119 '
  • Ρούμπεν Έστλαντ

Μια τετραμελής σουηδική οικογένεια που κάνει διακοπές για σκι στις γαλλικές Άλπεις απειλείται από μια χιονοστιβάδα που σπέρνει τον πανικό. Αντιδρώντας ενστικτωδώς, η μητέρα προσπαθεί να σώσει τα παιδιά, ενώ ο πατέρας τρέχει μακριά φοβισμένος. Όταν όλα καταλαγιάσουν, το ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με τις πράξεις του και τις συνέπειές τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κωνσταντίνε Φραγκούλη, πώς γύρισες ένα ψυχολογικό θρίλερ στη Σάμο;

Ο σκηνοθέτης απαντά στις ερωτήσεις μας με αφορμή την αθηναϊκή πρεμιέρα της πρώτης μεγάλου μήκους του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/04/2024

Κάννες 2024: Το "September" της Αριάν Λαμπέντ κάνει πρεμιέρα στο Ένα Κάποιο Βλέμμα

Το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο της διακεκριμένης ηθοποιού παρουσιάζεται σύντομα στην Κρουαζέτ.

Ελληνικό box office: Ένα "Panda" δεν φέρνει την άνοιξη

Το "Kung Fu Panda 4" συνεχίζει να συναρπάζει τους νεαρούς κινηματογραφόφιλους, αλλά οι καινούριες ταινίες μοιάζουν να μην ενδιαφέρουν ιδιαίτερα ούτε μικρούς ούτε μεγάλους.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 18/4

Ένα περιπετειώδες δυστοπικό sc-fi, ένα υποβλητικό arthouse δράμα αλλά και μια νέα ταινία τρόμου προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Βλέπουμε την "Κάρι" του Στίβεν Κινγκ στον Δαναό

Την ταινία σκηνοθετεί ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, ο οποίος παρέδωσε μια από τις πιο εμβληματικές ταινίες τρόμου στην ιστορία και έκτοτε μπήκε στο πάνθεον των καλύτερων σκηνοθετών τρόμου.

Άνοιξαν οι συμμετοχές για το 14ο International Micro μ Festival

Ανοιχτό κάλεσμα σε Έλληνες και ξένους κινηματογραφιστές με στόχο την ανάδειξη της ταινίας μικρού μήκους.

Το παιδικό και εφηβικό φεστιβάλ "Psaroloco" επιστρέφει

Το φεστιβάλ ετοιμάζει μια σειρά ταινιών - εργαστηρίων - διαδραστικών εμπειριών και συζητήσεων ειδικά προσαρμοσμένων για μικρούς σινεφίλ.