Κριτική

Transit

Από -

Ο Γκέοργκ, ένας Γερμανός πρόσφυγας που καταφεύγει στη Μασσαλία καθώς τα ναζιστικά στρατεύματα προχωρούν προς το Παρίσι, είναι άλλος ένας ήρωας του Κρίστιαν Πέτζολντ («Yella», «Barbara», «Το Τραγούδι του Φοίνικα») δεμένος μοιραία με το παρελθόν. Αναζητώντας διαρκώς τους τρόπους με τους οποίους το χθες εισβάλλει στο παρόν των ιστορικά παγιδευμένων χαρακτήρων του και το καταστρέφει, ο Γερμανός βραβευμένος σκηνοθέτης μεταφέρει τώρα στην οθόνη ένα μυθιστόρημα εποχής της Άννα Σέγκερ. Το διασκευάζει μάλιστα με μια ευφυή αφηγηματική ανατροπή (ντεκόρ είναι η σημερινή Μασσαλία), προσθέτοντας σε ένα νεο­νουάρ παιχνίδι ταυτοτήτων την παράμετρο του πάντα επίκαιρου θέματος της μετανάστευσης.

Έχουμε τον Γκέοργκ, λοιπόν, ο οποίος προσπαθεί να βρει υπαρξιακό κίνητρο στην οικειοποίηση της ταυτότητας, μαζί με τα έγγραφα και μια βίζα για Μεξικό, ενός συγγραφέα που έχει αυτοκτονήσει. Έχουμε όμως και μια νεαρή, όμορφη γυναίκα η οποία φτάνει στη Μασσαλία αναζητώντας τον σύζυγό της, ο οποίος θα την περίμενε για να διαφύγουν στο Μεξικό. Ο Γκέοργκ την ερωτεύεται, εκείνη παραμένει μυστηριώδης και ο Πέτζολντ προετοιμάζει αργά και μεθοδικά τη σύγκρουση ενός τυλιγμένου σε μυστικά και ψέματα love story με τη γραμμένη από την Ιστορία αδυσώπητη μοίρα.

Η αλήθεια είναι πως η χλιαρή πλοκή δεν τον βοηθάει να μας εμπλέξει στα πάθη των χαρακτήρων, οι οποίοι αγωνίζονται μέχρι τέλους να ξεφύγουν από την ψυχολογική ασάφεια. Κινούνται σαν φαντάσματα, όχι μόνο μεταφορικά, και προχωρούν ασθμαίνοντας προς μια προβλέψιμη κατάληξη κι ένα ευνόητο συμπέρασμα: κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει αλώβητος από το παρελθόν του, ούτε φυσικά και η Ευρώπη –του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και του 21ου αιώνα– από το δικό της.

Γερμανία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: SEVEN FILMS.