Κριτική

Το Χρυσό Γάντι

Από -

Το «Χρυσό Γάντι» είναι μια άσχημη ταινία, ακριβώς όπως την ήθελε ο Φατίχ Ακίν. Δημιουργός που δεν φοβάται να αναμετρηθεί με τα πιο καυτά και πολιτικώς μη ορθά θέματα, επιστρέφει μετά το «Μαζί Ποτέ» στη γεμάτη απωθημένες εντάσεις γερμανική κανονικότητα με μια προκλητική βιογραφία. Αυτήν του διαβόητου serial killer της δεκαετίας του ’70 Φριτς Χόνκα, μέσω της οποίας επιχειρεί ένα καυστικό σχόλιο για το μεταπολεμικό θαύμα που στήθηκε πάνω στα ερείπια του Γ΄ Ράιχ και το βαθύ εθνικό τραύμα που έπρεπε να επουλωθεί πάση θυσία.

Ο Ακίν έχει μιλήσει επανειλημμένα για την αόρατη βία που ελλοχεύει στη βορειοευρωπαϊκή καθημερινότητα και τώρα αποφάσισε να δείξει σε όλη της τη «μεγαλοπρέπεια». Γι’ αυτό και η σκηνοθετική προσέγγιση της ιστορίας του Χόνκα είναι εκείνη ενός ακατέργαστου ρεαλισμού που δεν εξωραΐζει ούτε την ελάχιστη λεπτομέρεια, γεμίζοντας τα υποδειγματικά γεωμετρικά κάδρα του φιλμ με αποτρόπαιες εικόνες, οι οποίες θαρρείς πως αναδύουν αβάσταχτα απωθητικές… μυρωδιές. Η ασχήμια είναι κυρίαρχη, η βία –πάντα απέναντι σε γυναίκες– απροκάλυπτη, γυμνή, και η σήψη πανταχού παρούσα (σκηνογραφία και φωτισμοί κινούνται στις αποχρώσεις της ώχρας, του κίτρινου και του καφέ). Η μίζερη καθημερινότητα του ήρωα γίνεται ένα δυσώδες, εσωτερικό ψυχολογικό τοπίο το οποίο απλώνεται σε όλο το Αμβούργο, σε όλη τη χώρα, σε όλα τα ’70s...

Σαν ένας καινούργιος Χανς Μπέκερτ (ο δολοφόνος του «Μ»), ο Χόνκα είναι ένας περιθωριακός της ευνομούμενης, αναπτυσσόμενης και υποδειγματικά οργανωμένης γερμανικής κοινωνίας ο οποίος αντανακλά τα απωθημένα σκοτεινά ένστικτά της. Ο Ακίν προσπαθεί να σταθεί απέναντί του απαξιωτικά (σπρώχνοντας τον θεατή να νιώσει αφόρητη ενόχληση από τις πράξεις του) αλλά και με μια κατανόηση που παραμένει εγκεφαλική, αποστασιοποιημένα κοινωνιολογική – εδώ έγκειται και όλη η διαφορά με την ηρωίδα του «Ποτέ Μαζί». Φλερτάροντας με την πορνογραφία της ασχήμιας, ο Τουρκογερμανός βιρτουόζος σκηνοθέτης παρασύρεται τελικά από τη δεξιοτεχνική, γραφική οπτικοποίησή της και δεν ολοκληρώνει πειστικά όλα όσα αμφιλεγόμενα θέλει να υπερασπιστεί.

Γερμανία, Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: ROSEBUD.21 / SEVEN FILMS.

Σχετικά Θέματα