Κριτική

Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

Από -

Από τους Παλαιστίνιους σκηνοθέτες που προσπαθούν, όπως ο Ελία Σουλεϊμάν, να δουν το άλυτο εθνικό ζήτημά τους με ανάλαφρο κινηματογραφικό τρόπο, ο Σαμέχ Ζοάμπι («Man Without a Cell Phone», «Under the Same Sun») δοκιμάζει στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του να σχολιάσει την ισραηλινο-παλαιστινιακή διαμάχη μέσα από μια σαπουνόπερα. Πρόκειται για το «Τελ Αβίβ φλέγεται», το οποίο γυρίζεται στη Ραμάλα και παρακολουθείται τόσο από αραβόφωνους όσο και από Ισραηλινούς, και αφορά τις προσπάθειες μιας Παλαιστίνιας κατασκόπου να αποσπάσει μυστικά έγγραφα από έναν Ισραηλινό στρατηγό, τον οποίο ερωτεύεται.

Ο Παλαιστίνιος Σαλάμ, ανιψιός του παραγωγού, δουλεύει σε αυτό ως βοηθός παραγωγής, αλλά μια σειρά συγκυριών τον προβιβάζουν σε σεναριογράφο της σειράς. Παράλληλα, στο φυλάκιο ελέγχου που περνά καθημερινά στο δρόμο για τη Ραμάλα, γνωρίζεται με έναν Ισραηλινό αξιωματικό, του οποίου η οικογένεια παρακολουθεί φανατικά το σίριαλ. Για να την εντυπωσιάσει, εκβιάζει τον Σαλάμ και, όντας γεμάτος ιδέες, αρχίζει να επεμβαίνει στην πλοκή. Οι δύο μαζί δεν αργούν να εκτοξεύσουν την τηλεθέαση του «Το Τελ Αβίβ φλέγεται» στα ύψη.

Τα φαρσικά τηλεοπτικά στερεότυπα των καθημερινών σίριαλ αναμειγνύονται έξυπνα με τα φανατικά πολιτικά κλισέ του μεσανατολικού προβλήματος, προσφέροντας σε αυτήν την απλοϊκή στην ουσία της μα ζωηρή στον τόνο της κωμωδία μια διαφορετική οδό προσέγγισης μιας εκρηκτικής καθημερινότητας. Πώς αυτή αντανακλάται σε πολιτιστικό επίπεδο; Πώς αναπαράγεται ως –καλλιτεχνικό κι εμπορικό– θέαμα; Ο 44χρονος Ζοάμπι, Ισραηλινός αραβικής καταγωγής, επιχειρεί να κοιτάξει πίσω από τις γερά παγιωμένες αντιλήψεις και των δύο πλευρών, μεταφέροντας στον Σαλάμ ένα μέρος και από τη δική του προσπάθεια «εθνικής ισορροπίας».

Αναγνωρίζοντας τις εκατέρωθεν προκαταλήψεις, προτιμά να τις εμπλέξει στην εξέλιξη της πλοκής χωρίς να τις δείχνει με το δάχτυλο, προκρίνοντας τη διασκεδαστική σάτιρα από τη διδακτική καταγγελία. Έτσι, αν και κάποιες φορές οι λύσεις έρχονται μέσα από συναισθηματικές ευκολίες, η έλλειψη σοβαροφάνειας διατηρεί τα μπερδέματα του αφελούς Σαλάμ μέχρι τέλους διασκεδαστικά και την (ηθελημένα αμβλυμμένη) χιουμοριστική κριτική κινηματογραφικά αποτελεσματική.

Βέλγιο, Ισραήλ, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: SEVEN FILMS.