Κριτική

Το Κορίτσι Από τη Δανία

Από -

Οσκαρικής κοπής (τέσσερις υποψηφιότητες), αλλά μάλλον ψυχρή και ακαδημαϊκή αναπαράσταση μιας αληθινής ιστορίας από το σκηνοθέτη του «Λόγου του Βασιλιά».

Δεν είναι σωστό να κρίνει κάποιος μια ταινία από εξωκινηματογραφικά στοιχεία, αλλά πολλές φορές οι ιστορικές πληροφορίες βοηθούν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουν να κάνουν με την πραγματική ιστορία του Άιναρ Βέγκενερ, γνωστού ως Λίλι Έλμπε, ενός από τους πρώτους άντρες που προχώρησαν προπολεμικά σε εγχείρηση αλλαγής φύλου. Γραμμένη το 2000 από τον Ντέιβιντ Έμπερσοφ, η εξαμερικανισμένη, καλλωπισμένη και εν πολλοίς μυθοπλαστική εκδοχή της ζωής του (η σύζυγός του γίνεται από Δανή…

Καλιφορνέζα, ενώ αποσιωπάται ότι ήταν λεσβία και οι δυο τους σε διάσταση για σχεδόν μία δεκαετία) γνώρισε εκδοτική επιτυχία και, ως ατόφιο οσκαρικό υλικό, πέρασε μια δεκαπενταετή περιπέτεια μεταφοράς της στη μεγάλη οθόνη: Νικόλ Κίντμαν, Σαρλίζ Θερόν, Γκουίνεθ Πάλτροου, Ούμα Θέρμαν, Μαριόν Κοτιγιάρ και Ρέιτσελ Βάις παρέλασαν από τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους, μέχρι που το σχέδιο ανέλαβε ο Τομ Χούπερ («Ο Λόγος του Βασιλιά», «Οι Άθλιοι») και αυτοί κατέληξαν στους Έντι Ρεντμέιν (Όσκαρ για τη «Θεωρία των Πάντων») και Αλίσια Βικάντερ («Από Μηχανής», «Κωδικό Όνομα: U.N.C.L.E.»).

Δύο ιδανικές ερμηνευτικές επιλογές, όπως κι αυτές της μόνιμης συνεργάτιδας του Χούπερ production designer Ιβ Στιούαρτ και του κορυφαίου Ισπανού ενδυματολόγου Πάκο Ντελγάδο («Κακή Εκπαίδευση», «Χιονάτη», «Οι Άθλιοι»), οι οποίες όλες ανταμείφτηκαν με οσκαρικές υποψηφιότητες. Οι υπόλοιπες δεν προέκυψαν, διότι παρά την πολύ ενδιαφέρουσα σεναριακή διασκευή της θεατρικής συγγραφέως Λουσίντα Κόξον, η οποία προσπαθεί διακριτικά, μα επίμονα να τονίσει τις επώδυνες και σκοτεινές πλευρές μιας ερωτικής ιστορίας, ο Τομ Χούπερ ενορχηστρώνει το όλο εγχείρημα με μια συγκαταβατική κινηματογραφική ψυχρότητα.

Κρατώντας θαρρείς τους ήρωές του σε μια διαρκή απόσταση ασφαλείας, διηγείται τις συναισθηματικές συγκρούσεις τους διεκπεραιωτικά, αν όχι κοινότοπα, καταφεύγοντας σε «καλλιτεχνικά πλάνα»-απλοϊκές μεταφορές του προβληματικού εσωτερικού κόσμου τους (ηλιοβασιλέματα, νοτισμένα τζάμια, φουλάρια που πετούν στο άνεμο…) για να εκμαιεύσει ένταση, πάθος ή συναίσθημα. Αυτά όμως μοιάζουν να κυκλοφορούν στην οθόνη στεγνωμένα και δύσκαμπτα, προϊόντα ενός ντιζαϊνάτου, μα άψυχου και προκάτ concept.

Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 119΄. Διανομή: UIP.

banner

Σχετικά Θέματα

Οι 5 καλύτερες αντρικές ερμηνείες του 2016

28/12/2016

Οι 5 καλύτερες αντρικές ερμηνείες του 2016

Ταξιδέψτε από τα βουνά της αμερικανικής ενδοχώρας μέχρι τη Δανία και από την βόρεια Αγγλία μέχρι την Σίλικον Βάλεϊ, για να ανακαλύψετε τις αντρικές ερμηνείες που ξεχώρισαν.

“Όλα στο Φως” στην 88η απονομή των Όσκαρ. “Spotlight” και Ντι Κάπριο οι μεγάλοι νικητές

29/02/2016

“Όλα στο Φως” στην 88η απονομή των Όσκαρ. “Spotlight” και Ντι Κάπριο οι μεγάλοι νικητές

Σε μια τελετή με έντονο κοινωνικοπολιτικό άρωμα εξαιτίας του εναρκτήριου λόγου του Κρις Ροκ, όλες οι προβλέψεις πήγαν περίπατο και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας πήγε στο “Spotlight. Όλα στο Φως”. Πρώτο Όσκαρ για τον Ντι Κάπριο

88α Βραβεία Όσκαρ: όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την πιο αμφίρροπη μάχη των τελευταίων χρόνων

25/02/2016

88α Βραβεία Όσκαρ: όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την πιο αμφίρροπη μάχη των τελευταίων χρόνων

Την Κυριακή 28/2 στο Dolby Theatre του Λος Άντζελες στρώνεται το κόκκινο χαλί για την απονομή των φετινών Όσκαρ. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη φετινή μεγάλη γιορτή του αμερικανικού σινεμά.

Αλλάζοντας φύλο στην οθόνη

25/01/2016

Αλλάζοντας φύλο στην οθόνη

Το «Κορίτσι από τη Δανία», η κινηματογραφική βιογραφία της διεμφυλικής ζωγράφου Λίλι Έλμπε που θα δούμε από την Πέμπτη 28/1 στις αίθουσες (ξαν)ανοίγει το μεγάλο κεφάλαιο της αλλαγής φύλου στο σινεμά. Θυμόμαστε τις καλύτερες τρανς ερμηνείες στην οθόνη και τις κοινωνικές συνθήκες που τις γέννησαν.