Κριτική

Τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία

Από -

Μια καταξιωμένη ηθοποιός έρχεται αντιμέτωπη με επαγγελματικά και υπαρξιακά ερωτήματα όταν δέχεται να συμμετάσχει στην αναβίωση του θεατρικού έργου που την έκανε διάσημη στην αρχή της καριέρας της. Το «Όλα για την Εύα», η «Περσόνα», τα «Πικρά Δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ» και μια εγκεφαλική, δραματικά ισχνή παραβολή πάνω στη ζωή και την τέχνη, η οποία χάρισε στην Κρίστεν Στιούαρτ το Σεζάρ β΄ ρόλου.

Από την πολιτικά ταραγμένη­ δεκαετία του ’70 των «Carlos» και «Μετά τον Μάη», ο Γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Ασαγιάς επιστρέφει στο παρόν και στο χώρο του καλλιτεχνικού θεάματος αναζητώντας –όπως οι περισσότερες ταινίες της ίδιας θεματικής– τα όρια ανάμεσα στη ζωή και την τέχνη­, τις καθημερινές ανάγκες και τις ευγενείς ιδέες. Αντίθετα όμως με την καίρια αφηγηματική λιτότητα των προηγούμενων δύο ταινιών του, εδώ υιοθετεί μια απόλυτα γαλλικής κοπής εγκεφαλική προσέγγιση, μπανάλ και ταυτόχρονα διανοούμενη, δραματικά προσγειωμένη και την ίδια στιγμή φιλόδοξα πολυεπίπεδη. Πρόκειται για μια μεταμοντέρνα προσέγγιση της ιστορίας του «Όλα για την Εύα» με ολίγη από «Περσόνα» και τη Ζιλιέτ Μπινός ως καταξιωμένη ηθοποιό η οποία ταξιδεύει μέχρι τις Άλπεις μαζί με τη βοηθό της (Κρίστεν Στιούαρτ) για να προετοιμαστεί για την επιστροφή της στο θεατρικό έργο που την έκανε διάσημη πριν από 20 χρόνια.

Μόνο που τότε ερμήνευε το ρόλο μιας νεαρής κοπέλας η οποία σαγήνευε την αφεντικίνα της, την Έλενα, και την οδήγησε στην αυτοκτονία και τώρα καλείται να υποδυθεί την τελευταία. Γεμάτο ανθρώπινα δίδυμα και δίπολα εννοιών που αντιπαρατίθενται, το «…Σιλς Μαρία» κινείται αργά και χωρίς κορυφώσεις εκεί όπου «τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας θολώνουν» και ανάλογες κοινότοπες διαπιστώσεις καραδοκούν. Ανάμεσά τους και η κιτς ρηχότητα του σύγχρονου Χόλιγουντ (σε μια γκροτέσκο παρωδία των «X-Men») ή ο διαχρονικός αμοραλισμός που διέπει τη show business. Αντίθετα, πιο ενδιαφέρουσες ιδέες –όπως η σεξουαλική έλξη μεταξύ της Μαρία (αφεντικό) και της Βαλ (υπάλληλος)– μένουν μετέωρες, με την Κρίστεν Στιούαρτ να βγάζει απροσδόκητα ένα ζουμερό ρόλο από ένα μάλλον κοινότοπο χαρακτήρα και να γίνεται η πρώτη Αμερικανίδα που κερδίζει Σεζάρ ερμηνείας (β΄ ρόλου).

Γαλλία, Ελβετία. 2014. Διάρκεια: 124΄. Διανομή: WEIRD WAVE.