Φεστιβάλ

Τα must-see του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Από -

«Μήλα»
«Μήλα»

Μεταξύ των τριών εναλλακτικών σεναρίων που είχαν εκπονήσει οι άνθρωποι του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής του την περίοδο 5-15/11, τελικά επικράτησε εκείνο που φοβόμασταν οι περισσότεροι. Όπως και την περασμένη άνοιξη, όταν ξέσπασε η πανδημία και υποχρέωσε το φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ να διεξαχθεί μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, έτσι και τώρα, η διοργάνωση αναγκάζεται λόγω των αυξημένων κρουσμάτων κορονοϊού και του lockdown στη Θεσσαλονίκη να μεταφέρει τις προβολές του εξολοκλήρου διαδικτυακά. Μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του (www.filmfestival.gr) αποκλειστικά οι θεατές της Ελλάδας θα έχουν τη δυνατότητα να προσπελάσουν το πρόγραμμα του φεστιβάλ και να νοικιάσουν για ένα 24ωρο την ταινία της επιλογής τους. Το κόστος είναι € 3, ενώ για περιορισμένο χρονικό διάστημα θα είναι διαθέσιμα εκπτωτικά πακέτα ενοικίασης.

Αυτή η εξέλιξη μπορεί να μας αποτρέπει από το να συναντηθούμε με συναδέλφους, νέους και παλιούς φίλους στις αίθουσες του Λιμανιού και του Ολύμπιον, τουλάχιστον, όμως, δε θα στερηθούμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε φρέσκους δημιουργούς και ταινίες που θα μας κλέψουν τις καρδιές. Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά σε όσα μας επιφυλάσσει φέτος το πρόγραμμα του φεστιβάλ, στο οποίο βρίσκουμε περισσότερες από 170 ταινίες.

«Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα»
«Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα»

Η οικειότητα στο επίκεντρο

Όπως μας έχουν συνηθίσει οι διευθυντές του φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό και Ορέστης Ανδρεαδάκης, οι επιλογές του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος του φεστιβάλ έγιναν με γνώμονα ένα έργο τέχνης. Αυτήν τη φορά την έμπνευση παρείχε το βιβλίο «Η τυραννία της οικειότητας» (εκδ. Νεφέλη) του Ρίτσαρντ Σένετ, το οποίο γράφτηκε το 1977 και διερευνά την ανισορροπία δημόσιου και ιδιωτικού βίου. Σύμφωνα με το φεστιβάλ, η επιλογή του συγκεκριμένου βιβλίου έγινε καθώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του αναγκαστικού εγκλεισμού αναδύθηκε η επιτακτική ανάγκη για μοίρασμα, αλληλεγγύη και εν τέλει επιστροφή του ανθρώπου στον δημόσιο χώρο.

Συνολικά 12 ταινίες διεκδικούν τις δάφνες του θεσμού, μεταξύ των οποίων τα «Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα» (Φερνάντα Βαλάντεζ), τα οποία απέσπασαν το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Σάντανς. Μια σύγχρονη οδύσσεια πολιτικών αποχρώσεων στα σύνορα Μεξικού - ΗΠΑ που αποδίδεται με όρους ψυχολογικού θρίλερ. Ακόμα μια ταινία με αιχμηρή κοινωνική ματιά, η πολιτική αλληγορία και ταυτόχρονα ρομαντική κομεντί «Γάζα Αγάπη Μου» (Ταρζάν & Αράμπ Νασέρ), που διαδραματίζεται όπως φαντάζεστε στη Λωρίδα της Γάζας. Η υπόθεσή της αφορά έναν 60άρη ψαρά ο οποίος ερωτεύεται παράφορα μια γοητευτική χήρα που ασχολείται με μεταποιήσεις ενδυμάτων, αλλά μικρά καθημερινά εμπόδια μπαίνουν διαρκώς ανάμεσά τους.

«Γάζα Αγάπη Μου»
«Γάζα Αγάπη Μου»

Ανάμεσά τους στο διεθνές διαγωνιστικό συμμετέχουν τρεις ελληνικές παραγωγές. Το «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, που «άνοιξε» το τμήμα Ορίζοντες του πρόσφατου φεστιβάλ Βενετίας, στο οποίο ο Άρης Σερβετάλης ενσαρκώνει έναν άντρα ο οποίος χάνει ανεξήγητα και αιφνίδια τη μνήμη του. Έπειτα, έχουμε το βραβευμένο στην Μπερλινάλε ντεμπούτο του Τζώρτζη Γρηγοράκη με τίτλο «Digger», όπου Βαγγέλης Μουρίκης και Αργύρης Πανταζάρας έρχονται σε σφοδρή σύγκρουση ενσαρκώνοντας πατέρα και γιο, αντίστοιχα. Σημειώνουμε επιπλέον το ιδιοσυγκρασιακό «Kala azar», το οποίο απέσπασε βραβείο στο Ρότερνταμ για τη σκηνοθέτρια Τζάνις Ραφαηλίδου, αφηγούμενο την ιστορία ενός ζευγαριού (Πηνελόπη Τσιλίκα, Δημήτρης Λάλος) το οποίο βγάζει τα προς το ζην συλλέγοντας νεκρά κατοικίδια από τους ιδιοκτήτες τους.

«Digger»
«Digger»

Τι ξέρεις από «cli-fi»;

Το μεγάλο αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης περιστρέφεται γύρω από το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας... with a twist. Από τη μία στις επιλογές βρίσκουμε cult και εν πολλοίς άγνωστες ταινίες, ενώ παράλληλα το αφιέρωμα συμπληρώνεται από το κινηματογραφικό υποείδος του climate fiction (cli-fi). Φιλμ δηλαδή τα οποία υιοθετούν sci-fi ύφος για να αναδείξουν περιβαλλοντικά ζητήματα, την κλιματική αλλαγή και το φόβο για ενδεχόμενο πυρηνικό όλεθρο. Ενδεικτικά αναφέρουμε το «Περιπέτεια στο Διάστημα» (1972) του Ντάγκλας Τράμπολ, διάσημου για τη δουλειά του στα ειδικά εφέ των «2001» και «Blade Runner», όπου ο Μπρους Ντερν ερμηνεύει έναν αστροναύτη σε μια μελλοντική πραγματικότητα όπου δεν υπάρχει χλωρίδα, όταν και καλείται να καταστρέψει το τελευταίο θερμοκήπιο του κόσμου. Η ταινία όμως που, πιστέψτε μας, δεν πρέπει να χάσετε, είναι το πολωνικό «Σεξ-αποστολή» (Γιούλιους Μαχούλσκι, 1984). Μια πιπεράτη πολιτική σάτιρα στην οποία, μετά από πυρηνικό πόλεμο, δύο άνδρες ξυπνούν σε έναν υπόγειο υπερσύγχρονο κόσμο, όπου ζουν μόνο γυναίκες.

«Σεξ-αποστολή»
«Σεξ-αποστολή»

Νέα ελληνικά ταλέντα

Όπως πάντα ο εγχώριος κινηματογράφος έχει πρωταγωνιστικό λόγο στο φεστιβάλ, με την προσοχή να τραβούν όχι μόνο οι ελληνικές συμμετοχές του διεθνούς διαγωνιστικού, αλλά και των υπόλοιπων τμημάτων. Για παράδειγμα, στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors βρίσκουμε τον Βαγγέλη Μουρίκη σε ακόμα μία ταινία. Πρόκειται για το «οικονομιδικό» νεο-νουάρ «Πρόστιμο» (Φωκίων Μπόγρης), με πρωταγωνιστή τον ταλαντούχο ηθοποιό Βαγγέλη Ευαγγελινό, που υποδύεται ένα μικροαπατεώνα με ανυπέρβλητα οικονομικά προβλήματα, τα οποία των υποχρεώνουν να συνεργαστεί με το οργανωμένο έγκλημα για να ξεπληρώσει τα χρέη του. Επιπλέον, ο εξαιρετικός ντοκιμαντερίστας Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος επιστρέφει στη μυθοπλασία με το κοινωνικό δράμα «Daniel '16», την ώρα που ο Μιχάλης Κωνσταντάτος («Luton») στήνει ένα βραδυφλεγές ταξικό θρίλερ στο «All The Pretty Little Horses». Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει το «Γυμναστήριο», η νέα ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη, η οποία γυρίστηκε σε στούντιο κι αποτελείται από δεκαεπτά μονολόγους που διαδραματίζονται σε ένα γυμναστήριο το οποίο δε βλέπουμε ποτέ.

«Πρόστιμο»
«Πρόστιμο»

Δύο πρωτοποριακές σκηνοθέτριες

Η μία γνώρισε απρόσμενη δημοφιλία μεταξύ των νέων σινεφίλ προς το τέλος της ζωής της χάρη στη δύναμη του ίντερνετ, ενώ η άλλη αδίκως παραμένει γνωστή κυρίως στη Σκανδιναβία. Ο λόγος για τις Βέρα Χιτιλόβα και Άνια Μπρέιεν, δύο ριζοσπαστικές δημιουργούς οι οποίες έχουν την τιμητική τους στο πρόγραμμα του φεστιβάλ. Η Χιτιλόβα συνέδεσε άρρηκτα το όνομά της με την ανάδυση του τσέχικου νέου κύματος στα '60s, όταν και εμπνεύστηκε τα διασημότερα φιλμ της. Χαρακτηριστικότερες όλων οι «Μαργαρίτες» (1966), η ταινία που χάρη στην σεξουαλικά απελευθερωμένη ανεμελιά των δύο χαριτωμένων ηρωίδων της, αλλά και το υπέροχο έντονο χρωματικά στιλιζάρισμά της, συζητείται μέχρι σήμερα και χαιρετίζεται για την πρωτοτυπία της. Αξίζει να σημειωθεί πως οι «Μαργαρίτες» είχαν απαγορευτεί από το τότε καθεστώς της Τσεχίας, με το αφιέρωμα του φεστιβάλ να περιλαμβάνει ακόμα τέσσερις ταινίες της Χιτιλόβα.

«Μαργαρίτες»
«Μαργαρίτες»

Από την άλλη, έχουμε την ευκαιρία να δούμε οκτώ από τις ταινίες της Νορβηγίδας Μπρέιεν. Διάσημη στην πατρίδα της εξαιτίας της επαναστατικής φεμινιστικής ματιάς της η οποία έχει συγκριθεί με το σινεμά της σπουδαίας Σαντάλ Άκερμαν, η σκηνοθέτιδα έχει αναπτύξει ένα ξεχωριστό στιλ, για το οποίο ο κριτικός κινηματογράφου Πίτερ Κόουι δήλωσε πως «η Μπρέιεν σκαρφίστηκε το στιλ του «Δόγματος 95» είκοσι χρόνια πριν αυτό κάνει την εμφάνισή του». Ένα ιδανικό σημείο εκκίνησης στη φιλμογραφία της δημιουργού θα ήταν το ντεμπούτο της «Βιασμός» (1971), το οποίο καταφέρεται δυναμικά ενάντια στο νορβηγικό δικαστικό σύστημα.

«Νύχτα των Βασιλιάδων»
«Νύχτα των Βασιλιάδων»

Σινεφίλ καρδιοχτύπια

Τέλος, σας προτείνουμε δύο ακόμα ταινίες με τολμηρές ιδέες. Στη «Νύχτα των Βασιλιάδων» (Φιλίπ Λακότ), το γνωστό παραμύθι «Χίλιες και Μία Νύχτες» αποκτά μια πραγματικά μοντέρνα διασκευή, τοποθετημένη στην Ακτή Ελεφαντοστού. Όλα ξεκινούν όταν ένας νεαρός κρατούμενος υποπτεύεται ότι θα τον σκοτώσουν. Τότε αναγκάζεται να αφηγηθεί μια σειρά από συναρπαστικές ιστορίες, τις οποίες οι υπόλοιποι κρατούμενοι παρακολουθούν άλλοτε έκπληκτοι και άλλοτε αυτοσχεδιάζοντας χορευτικά δρώμενα. Σημειώστε ακόμα την ταινία «Φαντάσματα» (Αζρά Ντενίζ Οκιάι) που έφυγε από τη Μόστρα με το μεγάλο βραβείο της Εβδομάδας Κριτικής. Η σκηνοθέτιδα απογυμνώνει την αστυνομική αυθαιρεσία και το μισογυνισμό του τούρκικου καθεστώτος, μέσα από τις ιστορίες τεσσάρων διαφορετικών κατοίκων της Κωνσταντινούπολης.

Όλα αυτά με την ελπίδα πως του χρόνου θα συναντηθούμε ξανά υπό το φως του προβολέα στις σκοτεινές αίθουσες.

Σχετικά Θέματα

«Stardust»: Όλα αυτά που δεν ήταν ο Ντέιβιντ Μπόουι

07/11/2020

«Stardust»: Όλα αυτά που δεν ήταν ο Ντέιβιντ Μπόουι

Είδαμε την ταινία για τη ζωή του σπουδαίου καλλιτέχνη στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η οποία θυμίζει εγχειρίδιο για το πώς να... μη γυρίζεται μια κινηματογραφική βιογραφία.

Δωρεάν ταινίες για παιδιά και εφήβους στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

06/11/2020

Δωρεάν ταινίες για παιδιά και εφήβους στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ένα φιλμ που απευθύνονται σε νεαρούς σινεφίλ φιλοξενούνται στην πλατφόρμα της διοργάνωσης η οποία διεξάγεται αυτές τις μέρες διαδικτυακά.

Συμβολική έναρξη χωρίς θεατές για το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

06/11/2020

Συμβολική έναρξη χωρίς θεατές για το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Με μια κεκλεισμένων των θυρών προβολή στο Ολύμπιον κηρύχθηκε η έναρξη της διοργάνωσης που πραγματοποιείται διαδικτυακά.

Όλες οι ελληνικές ταινίες του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

15/10/2020

Όλες οι ελληνικές ταινίες του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Δείτε όλες τις εγχώριες παραγωγές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα της διοργάνωσης.

Η «Οικειότητα: μια σύγχρονη τυραννία» το θέμα του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος του 61ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

23/09/2020

Η «Οικειότητα: μια σύγχρονη τυραννία» το θέμα του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος του 61ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Οι σκέψεις ενός προφητικού βιβλίου αποτέλεσαν τη βάση για την επιλογή των 12 ταινιών που θα διεκδικήσουν το φετινό Χρυσό Αλέξανδρο.

Πέντε ταινίες για δυνατές συγκινήσεις στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

18/09/2020

Πέντε ταινίες για δυνατές συγκινήσεις στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διοργάνωση ανακοινώνει την παρουσία μιας ξεχωριστής πεντάδας ταινιών που υπόσχονται να κερδίσουν τις εντυπώσεις των σινεφίλ.