Ανταπόκριση

Τα βραβεία και ένας (μικρός) απολογισμός του 44ου Φεστιβάλ Δράμας

Από -

Όλοι οι νικητές των 44ων βραβείων του φεστιβάλ
Όλοι οι νικητές των 44ων βραβείων του φεστιβάλ

Ένα χρόνο μετά το αρχικό κρας τεστ του Γιάννη Σακαρίδη ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, η 44η βερσιόν του θεσμού που ολοκληρώθηκε το περασμένο Σάββατο (18/9) αποτέλεσε την πρώτη διοργάνωση με ολοκληρωμένο το αποτύπωμα του νέου διευθυντή. Μια ολοκαίνουρια οπτική ταυτότητα, φρέσκα πρόσωπα σε νευραλγικές θέσεις και πρωτοεμφανιζόμενα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα διαμόρφωσαν το χαρακτήρα του 44ου φεστιβάλ ανανεώνοντας τη μελλοντική δυναμική του.

Αντίστοιχα το εθνικό διαγωνιστικό τμήμα, εκείνο που θέλοντας και μη συγκεντρώνει την περισσότερη προσοχή του κοινού, στα χαρτιά προμήνυε πολλαπλές συγκινήσεις ισορροπώντας μεταξύ νέων δημιουργών, παλαιότερων αναγνωρισμένων σκηνοθετών και τίτλων που έφτασαν στη Δράμα με φεστιβαλική φόρα από το εξωτερικό. Τα εν λόγω χαρακτηριστικά συνυπήρχαν στις προβολές της τελευταίας μέρας του εθνικού διαγωνιστικού, από όπου και προέκυψε ο φετινός Χρυσός Διόνυσος.

Ο Μανώλης Μαυρής παραλαμβάνει το Χρυσό Διόνυσο
Ο Μανώλης Μαυρής παραλαμβάνει το Χρυσό Διόνυσο

Το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ απονεμήθηκε σε έναν παλαιό γνώριμό του, συγκεκριμένα το Μανώλη Μαυρή για το «Brutalia, Εργάσιμες Μέρες», το οποίο απέσπασε ακόμα τιμητικές διακρίσεις για τα σκηνικά (Δάφνη Καλογιάννη) και τα κουστούμια (Εύα Γουλάκου), όπως επίσης το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και το βραβείο ανάπτυξης σεναρίου του Ιδρύματος Ωνάση. Το έκδηλο ταλέντο του αυτοδίδακτου Μαυρή, ήδη αναγνωρισμένο από τις δύο προηγούμενες μικρού μήκους του («Blue Train», «Maneki Neko»), τιμήθηκε ακόμα στο πρόσφατο φεστιβάλ των Κανών, όπου συμμετέχοντας στην Εβδομάδα της Κριτικής απέσπασε το βραβείο Canal+.

Το «Brutalia...» αποτελεί ένα sui generis ψευδο-ντοκιμαντέρ διασταυρωμένο με στοιχεία φαντασίας, στο οποίο το σύστημα λειτουργίας ενός μελισσιού και κατά βάση η μητριαρχική δομή του, μεταφράζονται κινηματογραφικά ως ένας στρατώνας όπου γυναίκες με ομοιόμορφη όψη εργάζονται καθημερινά επίπονα σαν άλλες μέλισσες. Ανάμεσά τους βρίσκεται μια νεαρή εργάτρια η οποία σταδιακά νιώθει όλο και περισσότερο εγκλωβισμένη στην καταπιεστική και βίαιη ρουτίνα της «κυψέλης», ώστε αναζητά απεγνωσμένα μια διέξοδο.

banner
«Brutalia, Εργάσιμες Μέρες»
«Brutalia, Εργάσιμες Μέρες»

Η αδιαμφισβήτητη ικανότητα του Μαυρή να συνθέτει κάδρα υψηλότατου αισθητικού επιπέδου εδώ απογειώνεται, με το «Brutalia...» να συνιστά μια από τις πιο εντυπωσιακές εικαστικά ελληνικές μικρού μήκους των τελευταίων πολλών ετών. Ωστόσο, η ταινία πάσχει σε επίπεδο σεναρίου, τόσο ως προς την ανάπτυξη της κεντρικής ηρωίδας όσο και προς την τακτοποίηση των πολιτικά φορτισμένων ιδεών που διαχειρίζεται. Ο χαρακτήρας που ενσαρκώνει η -για ακόμα μία φορά- εξαιρετική Έλσα Λεκάκου απεικονίζεται εξαρχής ψυχολογικά διαφορετικός από το σύνολο• δυσφορεί έντονα απέναντι στον αυταρχισμό και την απρόσωπη διάσταση του μελισσιού - στρατώνα, αλλά η αποξένωσή της μοιάζει να είναι μια προσωπική υπόθεση και μόνο. Καδράρεται από συναισθηματική απόσταση, απόρροια του εγκεφαλικού σκηνοθετικού στιλιζαρίσματος, με αποτέλεσμα να μη γίνεται στιβαρό το άλγος της, κατά συνέπεια αποστερώντας την ένταση από το «επαναστατικό» φινάλε κόντρα στο κατεστημένο - όπως το νοεί ο καθένας.

Διότι εδώ, το θηλυκοκεντρικό κοσμοσύστημα του μελισσιού αποδίδεται ως ένα εξ ορισμού απολυταρχικό σύμπαν, όπου η συλλογική δράση των εργατριών αντιπαραβάλλεται απλοϊκά ως μια αλληλουχία αγγαρειών οι οποίες διεκπεραιώνονται άβουλα. Η μεταμοντέρνα προσέγγιση του Μαυρή για τη θεμελίωση αυτού του κινηματογραφικού κόσμου έχει σίγουρα ενδιαφέρον: η «γουεσαντερσονική» γεωμετρία συναντά το... military chic, η καταπληκτική ως βασίλισσα Κόρα Καρβούνη αποπνέει αναγεννησιακή αρχοντιά, ενώ μεταξύ των κηφήνων - φαντάρων υπάρχει ένας που τραγουδά όπερα εν είδη καστράτου. Όλα τα παραπάνω, όμως, δεν αποδιώχνουν την αίσθηση πως η ταινία μοιάζει περισσότερο με συρραφή μερικών εικονογραφικά ξεχωριστών ιδεών, παρά με μια αιχμηρή κριτική προς τις κοινωνίες οι οποίες θέλουν να αποκαλούνται τέλειες, δουλεύοντας καλοκουρδισμένα και αυτοματοποιημένα δίχως ατέλειες. Αν μη τι άλλο, ως προς το τελευταίο σημείο απουσιάζουν από την αφήγηση ουσιαστικά επιχειρήματα και μια σαφέστερη πολιτική άποψη πάνω στις θεματικές που θίγονται.

«Από το Μπαλκόνι»
«Από το Μπαλκόνι»

Λιγότερο φιλόδοξο, μα αυθεντικά λαϊκό και διασκεδαστικό, το «Από το Μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη φεύγει από τη Δράμα με έξι βραβεία συνολικά. Η ταινία κινουμένων σχεδίων που συμμετείχε και στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, αναδείχθηκε καλύτερη ταινία νοτιοανατολικής Ευρώπης, απέσπασε το δεύτερο βραβείο της νεοσύστατης ενότητας animation, το βραβείο κοινού και της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (Ο.Κ.Λ.Ε.), όπως επίσης την τιμητική διάκριση σχεδιασμού ήχου (Άρης Καπλανίδης) και το βραβείο ανάπτυξης σεναρίου του Ιδρύματος Ωνάση. Για το «Από το Μπαλκόνι» γράψαμε: «Με συγκρατημένους "οικονομιδισμούς", πηγαίο χιούμορ και τέμπο που υφαρπάζει, ο Καπλανίδης διασκεδάζει τα κλισέ (ο φανατικός ΑΕΚτζής, ο "καμένος" γείτονας κ.ο.κ.) για να κατασκευάζει ένα ανθρώπινο και ζεστό πορτρέτο μιας συνοικίας που, τελικά, νοιάζεται περισσότερο για το διπλανό της από όσο φαίνεται. Ταυτόχρονα, το "Από το Μπαλκόνι" αποτελεί μια ωδή στις μικρές, αφανείς, λαϊκές γειτονιές της Αθήνας που δημιουργούν τις δικές τους μυθολογίες και για τους κατοίκους της αποτελούν το πιο όμορφο κέντρο του κόσμου».

«Το Βανκούβερ»
«Το Βανκούβερ»

Μία ακόμα από τις μικρού μήκους που ξεχωρίσαμε τιμήθηκε πολλαπλά από το φεστιβάλ. Το «Βανκούβερ» της Άρτεμις Αναστασιάδου απέσπασε τρεις δάφνες, το ειδικό βραβείο της Επιτροπής (εξ ημισείας με το «Horsepower» του Σπύρου Σκάνδαλου), την τιμητική διάκριση ανδρικής ερμηνείας για το Βασίλη Κουτσογιάννη (εξ ημισείας με το φανταστικό Απόλλωνα Σαρρή του «Soul Food») και το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.). Το προαναφερθέν «Horsepower», ένα θαρραλέο αν και εν πολλοίς άνισο φιλμ, απέσπασε επίσης την τιμητική διάκριση φωτογραφίας αλλά και το βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών (GSC) για την πανάξια δουλειά του Θωμά Τσιφτέλη.

Προτού διαβάσετε παρακάτω την αναλυτική λίστα των νικητών, μην ξεχνάτε πως όλο το πρόγραμμα του φεστιβάλ είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα https://disff.cine.gr/#/ μέχρι και τις 26/9.

Η κριτική επιτροπή του εθνικού διαγωνιστικού τμήματος αποτελούνταν από τους Ελένη Ανδρουτσοπούλου (υπεύθυνη ελληνικού προγράμματος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Στέλλα Θεοδωράκη (σκηνοθέτιδα, παραγωγός), Παναγιώτη Ιωσηφέλη (σεναριογράφος, καθηγητής σεναρίου), Μενέλαο Καραμαγγιώλη (σκηνοθέτης) και Χριστίνα Μπίθα (δημοσιογράφος, κριτικός κινηματογράφου).

Τα βραβεία του 44ου Διεθνούς Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας:

Εθνικό Διαγωνιστικό

Χρυσός Διόνυσος: «Brutalia, Εργάσιμες Μέρες» (Μανώλης Μαυρής)
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής (εξ ημισείας): «Horsepower» (Σπύρος Σκάνδαλος) & «Το Βανκούβερ» (Άρτεμις Αναστασιάδου)
Βραβείο Ντοκιμαντέρ: «Every Sunday» (Καίτη Παπαδήμα)
Drama Queer: «A Summer Place» (Αλεξάνδρα Ματθαίου)
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Νίκος Τσεμπερόπουλος («Soul Food»)
Τιμητική Διάκριση Σεναρίου: Βαγγελιώ Σουμέλη («Δε Θέλω να Ξεχάσω Τίποτα»)
Τιμητική Διάκριση: «Motorway 65» (Εύη Καλογηροπούλου)
Τιμητική Διάκριση Φωτογραφίας: Θωμάς Τσιφτέλης («Horsepower»)
Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: Μαίρη Μηνά («A Summer Place»)
Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας (εξ ημισείας): Βασίλης Κουτσογιάννης («Το Βανκούβερ») & Απόλλωνας Σαρρής («Soul Food»)

Τιμητική Διάκριση Ερμηνείας: Τζουβάνι Γκούιργκους («Souls All Unaccompanied»)
Τιμητική Διάκριση Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος («Motorway 65»)
Τιμητική Διάκριση Πρωτότυπης Μουσικής: Μαριλένα Ορφανού («Αμυγδαλή»)
Τιμητική Διάκριση Ήχου (εξ ημισείας): Γιάννης Λούκος («Last Visit») & Στέφανος Ευθυμίου («Όλα τα Πλάσματα της Νύχτας»)
Τιμητική Διάκριση Σχεδιασμού Ήχου: Άρης Καπλανίδης («Από το Μπαλκόνι»)
Τιμητική Διάκριση Σκηνικών: Δάφνη Καλογιάννη («Brutalia, Εργάσιμες Μέρες»)
Τιμητική Διάκριση Κοστουμιών - «Ιουλία Σταυρίδου»: Εύα Γουλάκου («Brutalia, Εργάσιμες Μέρες»)
Εύφημος Μνεία: «Ο Φοιτητής» (Βασίλης Καλαμάκης)
Εύφημος Μνεία: «Apallou» (Νίκος Αυγουστίδης)
Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI): «Brutalia, Εργάσιμες Μέρες» (Μανώλης Μαυρής)
Βραβείο Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) για το Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα: «Το Βανκούβερ» (Άρτεμις Αναστασιάδου)
Βραβείο Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών για την καλύτερη φωτογραφία από νέο Έλληνα κινηματογραφιστή: Θωμάς Τσιφτέλης («Horsepower») και ειδική μνεία στον Αργύρη Γερμανίδη («Cortázar»)
Βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Ε.ΤΕ.Κ.Τ.-Ο.Τ.: «Ο Φοιτητής» (Βασίλης Καλαμάκης)
Βραβείο Ο.Κ.Λ.Ε. (Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας): «Από το Μπαλκόνι» (Άρης Καπλανίδης)

Σχετικά Θέματα

Το Φεστιβάλ Δράμας πάει Ταινιοθήκη

21/10/2021

Το Φεστιβάλ Δράμας πάει Ταινιοθήκη

Η σημαντικότερη διοργάνωση για τις ταινίες μικρού μήκους στην Ελλάδα παρουσιάζει στην Αθήνα όλες τις συμμετοχές του εθνικού διαγωνιστικού τμήματός της, καθώς και τα φιλμ που βραβεύτηκαν σε κάθε ενότητα.

Δείτε online τις βραβευμένες μικρού μήκους του διεθνούς διαγωνιστικού στο Φεστιβάλ Δράμας

22/09/2021

Δείτε online τις βραβευμένες μικρού μήκους του διεθνούς διαγωνιστικού στο Φεστιβάλ Δράμας

Για λίγες μέρες ακόμα μπορείτε να επωφεληθείτε από τη ψηφιακή πλατφόρμα της διοργάνωσης όπου υπάρχουν όλα τα φιλμ που τίμησε ο θεσμός.

Οι κρυμμένοι μικρού μήκους άσσοι του διεθνούς σπουδαστικού στο 44ο Φεστιβάλ Δράμας

17/09/2021

Οι κρυμμένοι μικρού μήκους άσσοι του διεθνούς σπουδαστικού στο 44ο Φεστιβάλ Δράμας

Η νεόκοπη ενότητα του θεσμού επιφυλάσσει συγκινήσεις για όσους τολμήσουν να την ανακαλύψουν.

Οι 5 ελληνικές μικρού μήκους του 44ου Φεστιβάλ Δράμας που μας κέρδισαν έως τώρα

17/09/2021

Οι 5 ελληνικές μικρού μήκους του 44ου Φεστιβάλ Δράμας που μας κέρδισαν έως τώρα

Αυτές είναι οι ταινίες του εθνικού διαγωνιστικού τμήματος που ξεχωρίζουμε λίγο πριν το φινάλε της διοργάνωσης.

Ξεκινά το ανανεωμένο 44ο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας

07/09/2021

Ξεκινά το ανανεωμένο 44ο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας

Φρέσκος αέρας πνέει στη σημαντικότερη διοργάνωση ταινιών μικρού μήκους της χώρας.