Focus

Στην Ταινιοθήκη «Κινηματογράφος και πόλη» γίνονται ένα

Από -

«Μανχάταν»
«Μανχάταν»

Ενα μικρό ταξίδι στον κόσμο περιμένει όποιον βρεθεί στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς αυτήν την εβδομάδα, καθώς με οδηγό την 7η τέχνη και μερικούς από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες όλων των εποχών μεταφερόμαστε σε πόλεις που σημάδεψαν διαχρονικά διαμάντια του σινεμά.

Το αφιέρωμα «Κινηματογράφος και πόλη», που ξεκίνησε τον περασμένο Ιούνιο με τρεις βωβές ταινίες, σηκώνει εκ νέου αυλαία με το παραγνωρισμένο «Lisbon Story» (1994) του Βιμ Βέντερς. Ένα ανεπιτήδευτα ρομαντικό φιλμ, με πρωταγωνιστή τον σταθερό συνεργάτη του σκηνοθέτη Ρούντιγκερ Βόγκλερ στον ρόλο ενός ηχολήπτη ο οποίος ταξιδεύει στη Λισαβόνα για να εργαστεί σε μια ταινία. Μόνο που εκεί ο σκηνοθέτης αγνοείται και ο Βόγκλερ καταλήγει να ερωτευτεί την πόλη και μια γοητευτική τραγουδίστρια.

Στο πρόγραμμα των ταινιών εντοπίζουμε μια σειρά αριστουργημάτων: το αξεπέραστο «Μανχάταν» (1979) του Γούντι Άλεν, μια ωδή στους δρόμους της Νέας Υόρκης, το κλασικό «Χιροσίμα Αγάπη μου» (1959) του Αλέν Ρενέ, ο οποίος συνδέει το τραυματικό παρελθόν της ιαπωνικής πόλης με έναν βαθύ έρωτα, και τα «400 Χτυπήματα» (1959) του Φρανσουά Τριφό. Σε ένα από τα καλύτερα ντεμπούτα που γυρίστηκαν ποτέ ο εμβληματικός auteur της νουβέλ βαγκ κινηματογραφεί το Παρίσι όπως δεν το έχετε ξαναδεί. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει η ιταλική πρωτεύουσα, την οποία εκθειάζει μέσα από το λυρικό βλέμμα του ο σπουδαίος Φεντερίκο Φελίνι στο «Roma» (1972).

«Χιροσίμα Αγάπη μου»
«Χιροσίμα Αγάπη μου»

Ταξίδι στη Στοκχόλμη και ταυτόχρονα μια σπάνια ματιά στην ελευθερία και στον πειραματισμό των ’60s προσφέρει το ιδιοσυγκρασιακό «Είμαι Περίεργη Κίτρινη» (1967) του Βίλγκοτ Σιό­μαν. Οι ερωτικές και πολιτικές αναζητήσεις της πρωταγωνίστριας Λένα Νίμαν, γυρισμένες νατουραλιστικά και με ύφος ντοκιμαντέρ, σοκάρισαν τους Σουηδούς, αλλά κέρδισαν τον Άντι Γουόρχολ. Φανταστείτε πως, μεταξύ άλλων, από την ταινία περνούν οι Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και ο μετέπειτα πρόεδρος της Σουηδίας Ούλοφ Πάλμε, ενώ το ίδιο το συνεργείο εμφανίζεται μπροστά στην κάμερα να προβληματίζεται για την εξέλιξη της πλοκής. Τέλος, οι αθέατες πλευρές της Αθήνας και οι αόρατοι άνθρωποί της έχουν τον πρώτο λόγο στο εξαιρετικό «Από την Άκρη της Πόλης» (1998) του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και το «Delivery» (2004) του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Δείτε εδώ το ωρολόγιο πρόγραμμα του αφιερώματος

Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να δείτε το έγγραφο παρακαλώ πατήστε το ακόλουθο link Άνοιγμα

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά