Κριτική

Ραγισμένα Όνειρα

Από -

Ο Ντιντιέ και η Ελίζε είναι δυο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες, ερωτεύονται όμως παράφορα και ξεκινούν μια ευτυχισμένη κοινή ζωή. Αλλά όταν η μικρή τους κόρη αρρωστήσει σοβαρά, οι πεποιθήσεις και οι αντοχές τους θα δοκιμαστούν σκληρά. Ειλικρινές μελόδραμα χαρακτήρων που πατάει σε ένα συγκινητικό ρεαλισμό, χρησιμοποιεί πρωτότυπα την bluegrass μουσική και διαθέτει ένα παθιασμένο πρωταγωνιστικό δίδυμο. Βραβευμένο στο Βερολίνο και στην Τραϊμπέκα, υποψήφιο για πέντε Ευρωπαϊκά Βραβεία.

banner

Η θοποιός του βελγικού θεάτρου και κινηματογράφου, ο Γιόχαν Χέντελμπεργκ έγραψε και πρωταγωνίστησε στο θεατρικό «The broken circle brakedown featuring the cover-ups of Alabama» του 2009, το οποίο γνώρισε μεγάλη­ επιτυχία στη χώρα του και την Ολλανδία. Ενθουσιασμένος ο σκηνοθέτης Φέλιξ βαν Γκρένινγκεν, με τον οποίο είχε ήδη συνεργαστεί σε δύο ταινίες, αποφάσισε να το μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη διασκευάζοντας τους μεγάλους μονολόγους του κι επιλέγοντας ένα περίπλοκο αφηγηματικό στιλ που προσδίδει κινηματογραφική ένταση στη μελοδραματική ιστορία του.
Αυτή αφορά τον Ντιντιέ και την Ελίζ, δύο εντελώς δια­φορετικούς χαρακτήρες που ερωτεύονται κεραυνοβόλα. Αυτός παίζει σε μια bluegrass (κάντρι με επιρροές από τη βρετανική φολκ) μπάντα κι εκείνη δουλεύει σε ένα μαγαζί που κάνει τατουάζ, εκείνος είναι χαλαρός, λάτρης της αμερικανικής κουλτούρας και άθεος, αυτή τελειομανής, αποφασιστική και θρησκευόμενη. Οι αντιθέσεις τους δουλεύουν συμπληρωματικά και μια απρογραμμάτιστη εγκυμοσύνη τους φέρνει ακόμη πιο κοντά, στήνοντας στη φλαμανδική εξοχή έναν οικογενειακό παράδεισο βγαλμένο θαρρείς από την αγροτική ανεμελιά των αμερικανικών μεσοδυτικών πολιτειών. Μέχρι τη στιγμή κατά την οποία η εξάχρονη κόρη τους αρρωσταίνει­ βαριά.
Η επώδυνη διαδικασία της θεραπείας θα δοκιμάσει τις αντοχές τους, μετατρέποντας αυτό που μέχρι τότε ήταν περιπετειώδης διασκέδαση σε αναπόφευκτη σύγκρουση. Απογυμνωμένο, το love story των Ντιντιέ και Ελίζ πατά πάνω σχεδόν σε όλα τα κλισέ του μελό, χωρίς καμία διάθεση υπονόμευσης ή σαρκασμού τους. Το μεγάλο κατόρθωμα του Βαν Γκρένινγκεν είναι ότι η άνιση μάχη των ηρώων του με τη μεταφυσική μοίρα γεννά ζωντανά συναισθήματα, δίνει επιπλέον βάθος στους τρισδιάστατους χαρακτήρες του και πολλαπλασιάζει τις αντιφάσεις ενός ήδη χαοτικού και απρόβλεπτου σύμπαντος. Αυτού της απλής καθημερινότητας και της συνηθισμένης οικογενειακής ζωής. Η ταινία καταφέρνει να ανασύρει τη μαγεία του απρόβλεπτου μέσα από το φαινομενικά κοινότοπο­, χάρη σε ένα περίτεχνο μοντάζ, το οποίο μας μεταφέρει από το απώτερο ή πρόσφατο παρελθόν στο παρόν και πάλι πίσω.
Έτσι ιδέες, συναισθήματα και συμπεριφορές έρχονται σε άμεση αντιπαράθεση και αποκτούν επιπλέον διαστάσεις, καθώς διασταυρώνονται απρόοπτα στο πέρασμα του χρόνου. Επιπλέον, ο Βαν Γκρένινγκεν υπογραμμίζει διακριτικά, αλλά διεισδυτικότατα την ανθρώπινη αδυναμία απέναντι στην αναπόδραστη πραγματικότητα και την ανάγκη της για καταφυγή στη μυθοπλασία. Για την Ελίζ αυτή μπορεί να είναι η θρησκευτική πίστη, για τον Ντιντιέ το αμερικανικό όνειρο (το οποίο «συντρίβεται» κομψά μέσα από την οθόνη της τηλεόρασης). Με την ενθουσιώδη ή μελαγχολική μουσική να σχολιάζει και αυτή αντιστικτικά τα γεγονότα, τα «Ραγισμένα Όνειρα» συνθέτουν μια τρυφερή κινηματογραφική μπαλάντα πάνω στην απώλεια, τη διαφορετικότητα και την πίστη, βραβευμένη στο Βερολίνο και υποψήφια για πέντε Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου.

Βέλγιο, Ολλανδία. 2012. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: SEVEN FILMS.