Κριτική

Πρόμαχος

Από -

Ερωτευμένοι μεταξύ τους, ο Αντρέας και η Ελένη είναι δύο δικηγόροι που αναλαμβάνουν να υπερασπιστούν το ελληνικό αίτημα για επιστροφή των ελγινείων μαρμάρων. Έχοντας στην κατοχή τους πλαστογραφημένα από το 1816 έγγραφα που ενισχύουν τις θέσεις τους, είναι σίγουροι πως θα αιφνιδιάσουν τους αλαζόνες Βρετανούς. Αφελέστατο και στρατευμένο κοινωνικό μελόδραμα-μάθημα Ιστορίας με στοιχεία… ψυχολογικού θρίλερ, γυρισμένο σαν τουριστικό τηλε-σποτάκι.

Αν ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, τότε υπάρχει μια περίπτωση κάποιος (πολύ μεγαλόψυχος) θεατής να υποστηρίξει πως, αφού οποιαδήποτε ενέργεια υπέρ της επιστροφής των ελγινείων μαρμάρων στη χώρα μας είναι ευπρόσδεκτη, ακόμη και ο «Πρόμαχος» μπορεί να θεωρηθεί μια εθνικά χρήσιμη, υπέρ του ιστορικού δικαίου ταινία. Γιατί η κινηματογραφική αξία της δεν αντέχει έτσι κι αλλιώς σε στοιχειώδη κριτική, η οποία θα μπορούσε να συνοψιστεί ως «κακοστημένο τουριστικό τηλε-σποτάκι».
Η πρώτη ταινία των νεαρών Ελληνοαμερικανών σκηνοθετών, σεναριογράφων και παραγωγών Κέρτε και Τζον Βούρχις δανείζεται τον τίτλο της από το χάλκινο άγαλμα της προμάχου Αθηνάς, το οποίο υψωνόταν ανάμεσα στα Προπύλαια και στο Ερέχθειο, και ξεκινά από ένα απλό, βολικότατο για την ελληνική άποψη περί αρπαγής των μαρμάρων του Παρθενώνα μυθοπλαστικό εύρημα. Ένα χαρτί που έρχεται στο φως αποκαλύπτει πως οι αποδείξεις περί (νόμιμης) πώλησης των μαρμάρων από τους Τούρκους αξιωματούχους στον λόρδο Έλγιν είναι πλαστές, άρα η πράξη της κλοπής τους είναι πλέον ξεκάθαρη.

Με αυτόν τον άσο στο μανίκι του, την ευθύνη της υπεράσπισης των ελληνικών απαιτήσεων στα βρετανικά δικαστήρια αναλαμβάνει ένας νεαρός Έλληνας δικηγόρος της διασποράς, υπερβολικά σίγουρος τόσο για τον εαυτό του όσο και για την κατάληξη του εθνικού μας εγχειρήματος. Με εντελώς φολκλορική ματιά απέναντι σε μια ειδυλλιακή, αλλά χτυπημένη κατακέφαλα από την κρίση Ελλάδα, οι αδερφοί Βούρχις φορτώνουν ένα αφελέστατο και στρατευμένο μελόδραμα με σχηματικές πολιτικές νύξεις (ο υπουργός-καρικατούρα Γιάννης Μόρτζος), ιστορικά μαθήματα περί αρχαίας Ελλάδας, μια χωρίς καμία δραματική εξέλιξη ερωτική ιστορία κι ένα διπλό δικαστικό… θρίλερ, το οποίο κορυφώνεται με ατελείωτο μπλα-μπλα στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης (το βήμα του, πάντως, έχει το σήμα του Δήμου Αθηναίων!).
Ασορτί με όλα αυτά, ο πρωτοεμφανιζόμενος πρωταγωνιστής Παντελής Κοντογιάννης αποδεικνύεται εντελώς ανεπαρκής ερμηνευτικά, με τους «διεθνείς» Έλληνες σταρ (Γ. Χωραφάς, Γ. Βογιατζής, Σπ. Φωκάς) να δίνουν το «παρών» και τον Τζιανκάρλο Τζιανίνι να μας συμπαραστέκεται ως διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης.

Ελλάδα, ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 91΄. Διανομή: FILMBOY PICTURES.

banner