Φεστιβάλ

Πέντε ταινίες για δυνατές συγκινήσεις στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Από -

«Προετοιμασίες για να Είμαστε Μαζί, Άγνωστο για Πόσο»
«Προετοιμασίες για να Είμαστε Μαζί, Άγνωστο για Πόσο»

Πέντε ταινίες που φιλοδοξούν να μας μείνουν αξέχαστες παρουσιάζει στο πρόγραμμά του το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (5-15/11), το οποίο πρόσφατα αποκάλυψε τη φετινή αφίσα του. Η ανακοίνωση των τίτλων έρχεται σε μια περίοδο όπου γίνεται προετοιμασία διεξαγωγής της διοργάνωσης σε ένα υβριδικό μοντέλο, το οποίο θα συνδυάζει προβολές και δράσεις εντός αιθουσών, διαδικτυακά, αλλά και στο δημόσιο χώρο. Ας δούμε όμως αναλυτικά την ξεχωριστή πεντάδα ταινιών που επέλεξαν οι άνθρωποι του φεστιβάλ.

Shorta

(Άντερς Όλχολμ & Φρέντερικ Λους Βιντ)

Μια καταιγιστική ταινία δράσης που ανεβάζει την αδρεναλίνη. Ένας νεαρός μετανάστης πεθαίνει υπό άγνωστες συνθήκες μέσα σε ένα αστυνομικό τμήμα. Οι ομοεθνείς του ξεσηκώνονται σε ένα υποβαθμισμένο γκέτο στη Δανία. Δυο αστυνομικοί στέλνονται για να ηρεμήσουν τα πνεύματα, όμως η κατάσταση βγαίνει εκτός ελέγχου. Οι μετανάστες πυρπολούν το αυτοκίνητό τους και οι αστυνομικοί παγιδεύονται στο γκέτο. Ένας νεαρός μετανάστης έρχεται να τους βοηθήσει, όμως ο ένας από τους δυο αστυνομικούς αποδεικνύεται ρατσιστής και βίαιος. Απόλυτα επίκαιρο το «Shorta», που σημαίνει «αστυνομία» στα αραβικά, δε φοβάται να κοιτάξει κατάματα ακανθώδη ζητήματα όπως το μεταναστευτικό και η αστυνομική βία.

Η Νύχτα των Βασιλιάδων

(«Night of the Kings», Φιλίπ Λακότ)

Παρότι πρόκειται για μια σύγχρονη εκδοχή του γνωστού παραμυθιού «Χίλιες και Μία Νύχτες», η ταινία γυρίστηκε σε μια από τις πιο επικίνδυνες φυλακές του κόσμου, στο Αμπιτζάν της Ακτής Ελεφαντοστού. Όλα ξεκινούν όταν ένας νεαρός κρατούμενος φτάνει στη φυλακή και υποπτεύεται ότι θα τον σκοτώσουν. Τότε αναγκάζεται να αφηγηθεί μια σειρά από συναρπαστικές, γοητευτικές, αστείες ιστορίες, τις οποίες οι υπόλοιποι κρατούμενοι τις παρακολουθούν άλλοτε έκπληκτοι και άλλοτε αυτοσχεδιάζοντας χορευτικά δρώμενα. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να περάσει τη νύχτα και να γλιτώσει τον θάνατο. Ταυτόχρονα, ο αρχηγός της συμμορίας της φυλακής, ο οποίος είναι άρρωστος, βρίσκεται στο δίλημμα αν θα θυσιαστεί για χάρη ενός νεότερου αρχηγού, ο οποίος αμφισβητεί την εξουσία του. Η ταινία προβλήθηκε στο τμήμα Ορίζοντες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και στο Φεστιβάλ του Τορόντο.

Η Καρδιά μου δε Χτυπά Ώσπου να Της το Ζητήσεις

(«My Heart Can’t Beat Unless you Tell it to», Τζόναθαν Κουάρτας)

Τρία αδέρφια στα τριάντα τους, δυο άντρες και μια γυναίκα, μένουν σε ένα σπίτι που δεν αφήνουν ποτέ να μπει το φως της μέρας. Ο ένας αδερφός πάσχει από μια παράξενη αρρώστια• δεν αντέχει το φως του ήλιου και τρέφεται μόνο με ανθρώπινο αίμα. Για να παρατείνουν τη ζωή του, τα αδέρφια βγαίνουν τις νύχτες στο δρόμο και σκοτώνουν ανθρώπους προσφέροντάς του τροφή. Ακόμα κι αν η υπόθεση θυμίζει ταινία για βαμπίρ, είναι στην πραγματικότητα ένα δράμα για την αδερφική αγάπη και την απόγνωση. Το φιλμ θυμίζοντας το ύφος παρόμοιων ταινιών όπως το «Άσε το Κακό να Μπει» (Τόμας Άλφρεντσον, 2008) και «Μόνο Οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί» (Τζιμ Τζάρμους, 2013), καταφέρνει να μιλήσει  για τα αδιέξοδα της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας.

Προετοιμασίες για να Είμαστε Μαζί, Άγνωστο για Πόσο

(«Preparations to beTogether for an Unknown Period of Time», Λίλι Χόρβατ)

Μια κορυφαία νευροχειρουργός σε ένα μεγάλο νοσοκομείο της Αμερικής αποφασίζει ξαφνικά να εγκαταλείψει τη ζωή και την καριέρα της ώστε να επιστρέψει στην πατρίδα της την Ουγγαρία, για να βρει τον άντρα που ερωτεύθηκε, έναν γιατρό με τον οποίο γνωρίστηκαν σε συνέδριο. Το ραντεβού τους δίνεται σε μια από τις διασημότερες γέφυρες της Βουδαπέστης. Η υπόσχεση που είχαν δώσει, ήταν να περάσουν την υπόλοιπη ζωή τους μαζί. Μόνο που εκείνος όχι μόνο δεν εμφανίζεται στο ραντεβού, αλλά ορκίζεται ότι δεν την γνωρίζει καν. Τι συμβαίνει; Ποια είναι τα όρια της αφοσίωσης και της φαντασίας; Ένα αγωνιώδες παιχνίδι μεταξύ επιθυμίας και πραγματικότητας μέχρι το αναπάντεχο φινάλε.

Φαντάσματα

(«Ghosts», Άζρα Ντενίζ Οκιάι)

Η αστυνομική αυθαιρεσία, ο μισογυνισμός, η ανοικοδόμηση που δεν έρχεται, οι γυναίκες που αντιστέκονται απέναντι σε ένα καθεστώς υποκρισίας που στηρίζεται στις προκαταλήψεις και ακυρώνει την έννοια της ελευθερίας, χτίζουν την ιστορία της Αζρά Ντενίζ Οκιάι. Η σκηνοθέτις ξεδιπλώνει τις αντιφάσεις και τη σύγκρουση ανάμεσα σε ένα πατριαρχικό καθεστώς και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο με έναν δυναμικό νεανικό τρόπο, με κάμερα στο χέρι, παιχνίδια με τον αφηγηματικό χρόνο και εξαιρετικές ερμηνείες. Η ταινία κέρδισε το μεγάλο βραβείο της Εβδομάδας Κριτικής στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Προηγουμένως είχε αποσπάσει ειδική μνεία από την κριτική επιτροπή του Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads, καθώς και την υποτροφία του MFI για ανάπτυξη σεναρίου στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Σχετικά Θέματα