Κριτική

Παρί

Από -

Πολλές ταινίες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά επιφυλάσσουν για την Αθήνα ενδιαφέροντα πρωταγωνιστικό ρόλο, αναδεικνύοντας αφανείς όψεις του διαρκώς μεταλλασσόμενου χαρακτήρα της. Η ματιά, όμως, του γεννημένου στην Τεχεράνη Σιαμάκ Ετεμάντι στην ελληνική πρωτεύουσα, όπου σπούδασε σινεμά και ξεκίνησε την κινηματογραφική καριέρα του, είναι πραγματικά συναρπαστική. Κι αυτό επειδή, ως σημείο αναφοράς έχει την παρθένα οπτική μιας επισκέπτριας με εντελώς διαφορετικές πολιτισμικές σταθερές.

Η Παρί, μαζί με τον μεγαλύτερο σε ηλικία σύζυγό της, έρχονται στην Αθήνα από το Ιράν για να επισκεφτούν τον φοιτητή γιο τους. Αλλά ο Μπαμπάκ έχει εξαφανιστεί, σβήνοντας κάθε ίχνος πίσω του. Απελπισμένη, με λίγα χρήματα και ελάχιστες γνώσεις αγγλικών, η μητέρα του θα ξεκινήσει μια οδύσσεια στην αφιλόξενη πλευρά της μεγαλούπολης, αποφασισμένη, ό,τι, μα ό,τι κι αν συμβεί, να μη γυρίσει στην πατρίδα της με άδεια χέρια.

Από τις πανεπιστημιακές αίθουσες στα φλεγόμενα Εξάρχεια κι από τα αντεξουσιαστικά πάρτι στο λιμάνι του Πειραιά, η Παρί παρασύρεται σε μια δραματική περιπέτεια αναζήτησης που σταδιακά, μεθοδικά κι ατμοσφαιρικά μετατρέπεται σε υπαρξιακό εφιάλτη, με φόντο μια υποβλητικά σκοτεινή Αθήνα. Ο Ετεμάντι την κινηματογραφεί με τα μάτια μιας ξένης. Όχι με το ρεαλισμό ενός ντοκιμαντέρ, αλλά σαν έναν απειλητικό λαβύρινθο που σε κάθε στροφή του την παγιδεύει ακόμα βαθύτερα μέσα του, ενώ την ίδια στιγμή της ανοίγει μια απρόσμενη δίοδο φυγής. Με οδηγούς το ένστικτό της, ένα ποίημα του Τζελαλεντίν Ρουμί και τη φωτιά ως οπτικό σύμβολο καταστροφής και λύτρωσης μαζί, η Παρί θα μετατρέψει τελικά την επώδυνη περιπλάνησή της σ’ ένα απελευθερωτικό εσωτερικό ταξίδι, το οποίο οδήγησε αυτό το πολλά υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο μέχρι το «Πανόραμα» του Φεστιβάλ Βερολίνου.

Ελλάδα, Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: HERETIC.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Σχετικά Θέματα