Κριτική

Όσο Είμαστε Νέοι

Από -

Ο Τζος και η Κορνίλια γνωρίζουν ένα νεαρότερό τους ζευγάρι, το οποίο τους γοητεύει με τον ανέμελο και αντισυμβατικό τρόπο ζωής του. Προσπαθώντας να τον ακολουθήσουν, θα αναθεωρήσουν τη μεταξύ τους σχέση σε μια επιτυχημένη γουντιαλενική κωμωδία του σκηνοθέτη του «Frances Ha» πάνω στο πέρασμα του χρόνου, την αλλαγή των αξιών και το τίμημα της επιτυχίας.

Ξ εκινώντας την καριέρα του με τη μετα-κολεγιακή­ δραμεντί «Kicking and Screaming» του 1995, ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα­ δείγματα του νέου αμερικανικού σινεμά εκείνης της περιόδου, ο 46χρονος πλέον Νόα Μπάουμπαχ καθιερώθηκε με μια σειρά χαμηλότονων κομεντί και δραμάτων –από τους υποψήφιους για Όσκαρ σεναρίου «Δεσμούς Διαζυγίου» μέχρι τα «Δεν Σκέφτομαι, Άρα Υπάρχω» και «Frances Ha»– ως ένας από τους σημαντικότερους indie σύγχρονους δημιουργούς οι οποίοι επιμένουν να μένουν μακριά από τους χολιγουντιανούς πειρασμούς (και περιορισμούς).

Πιστός σε απλές και ως ένα σημείο αυτοβιογραφικές ιστορίες, κυρίως δυσλειτουργικών διανοουμένων ή καλλιτεχνών, αντλεί την κινηματογραφική του δύναμη πρωτίστως από τα περίτεχνα, γεμάτα φρέσκες ιδέες σενάριά του. Εκτός από όλα τα δικά του, άλλωστε, έχει συνυπογράψει κι εκείνα των «Υδάτινες Ιστορίες» και «Ο Απίθανος Κύριος Φοξ» για τον φίλο του Γουές Άντερσον.

Καθόλου παράξενο, λοιπόν, που το γουντιαλενικής κοπής σενάριο­ του «Όσο Είμαστε Νέοι» στηρίζει­ γερά ακόμη μία τολμηρή μελέτη­ χαρακτήρων που επιχειρεί ο Μπάουμπαχ, φέρνοντας σε συγχρωτισμό/αντιπαράθεση δύο παντρεμένα ζευγάρια. Το ένα είναι αυτό του 44χρονου σκηνοθέτη Τζος, που εδώ και μία δεκαετία προσπαθεί να ολοκληρώσει μια πολύωρη ταινία τεκμηρίωσης, και της κατά περίσταση παραγωγού, κόρης ενός διά­σημου ντοκιμαντερίστα Κορνίλια. Όταν ο πρώτος γνωρίζει τον φιλόδοξο νεαρό σκηνοθέτη Τζέιμι και τη νεαρότερη σύζυγό του Ντάρμπι, γοητεύεται από τον ανέμελο και αντισυμβατικό τρόπο ζωής τους και αρχίζουν με την Κορνίλια να τον ακολουθούν.

Οι δύο άντρες δεν θα αργήσουν να συνεργαστούν επαγγελ­ματικά, ο πεθερός του Τζος θα μπλεχτεί αναπόφευκτα στα σχέδιά τους κι, ενώ οι αληθινές προθέσεις του καθενός αρχίσουν να φανερώνονται, οι Τζος και Κορνίλια θα αναγκαστούν να αναθεωρήσουν τις αξίες τους και τη μεταξύ τους σχέση. Οι παρατηρήσεις του Μπάουμπαχ πάνω στο ίδιο το σινεμά και στους ανθρώπους του είναι κοφτερές, βαθιά ειρωνικές και απόλυτα εύστοχες.

Η ταινία του όμως προχωρά πολύ βαθύτερα, χρησιμοποιώντας τον κόσμο της 7ης τέχνης ως αφορμή για να αναρωτηθεί πάνω στην καλλιτεχνική έμπνευση και μέθοδο, στο τίμημα της επιτυχίας (μαζί με το φόβο τού να το καταβάλεις) και στο πώς το πέρασμα του χρόνου μεταβάλλει την αισθητική, ηθική και φιλοσοφική στάση μας απέναντι στη ζωή – στο κόστος της ενηλικίωσης με άλλα λόγια, που μπορεί να είναι αβάσταχτο ή λυτρωτικό, συμπέρασμα στο οποίο οι ήρωες του φιλμ καταλήγουν, αφού έχουν ξεγυμνωθεί από όλα τα άλλοθί τους με ένα διασκεδαστικά γλυκόπικρο και συγκινητικά αφοπλιστικό τρόπο. Και με μια κινηματογραφική μέθοδο στην κομψή παράδοση του Πρέστον Στάρτζες, του Μάικ Νίκολς και, φυσικά, του Γούντι Άλεν.

ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: ­ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.