Νέα

Οι ταινίες του Βέρνερ Χέρτζογκ στη Στέγη Ωνάση

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ επισκέπτεται την Στέγη Ωνάση, στις 15 Απριλίου, σε μία συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, έχοντας απέναντί του τον μετρ των συνεντεύξεων Πολ Χολντενγκρέιμπερ. Αυτή η συνάντηση δίνει στη Στέγη την ευκαιρία να οργανώσει μία σειρά προβολών με μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του αιρετικού σκηνοθέτη.

Την Πέμπτη, λοιπόν, 11 και την Παρασκευή 13 Απριλίου, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης αλλά και το αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν 7 συνολικά ταινίες του Χέρτζογκ, με στόχο τη γνωριμία του κοινού με το έργο και την ιδιοσυγκρασία του.

«Καμπάνες από τα Βάθη»

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι οι εξής:

Καμπάνες από τα Βάθη (1993)

Σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ του 1993, ο Χέρτζογκ εξερευνά την πνευματικότητα του λαού της Ρωσίας, την ενασχόλησή του με τη θρησκεία και την βαθειά πίστη των πολιτών στο Θεό, που οδηγεί πολλές φορές στην υπερβολή. Μέσα από μύθους και προκαταλήψεις, ο σκηνοθέτης αναδεικνύει την ανάγκη του ανθρώπου να πιστεύει σε μία ανώτερη δύναμη που θα τον βοηθήσει να ανταποκριθεί στις καθημερινές δυσκολίες της ζωής.

Into the Inferno (2016)

Με οδηγό τον ηφαιστειολόγο Κλάιβ Οπενχάιμερ, ο Βέρνερ Χέρτζογκ ενδίδει ολοκληρωτικά στη γοητεία που του ασκούν τα ηφαίστεια ήδη από την αρχή της καριέρας του (το 1977 είχε γυρίσει το «La Soufrière», ένα ντοκιμαντέρ για το ηφαίστειο La Grande Soufrière στη Γουαδελούπη) πραγματοποιώντας μία επίσκεψη στα ενεργά ηφαίστεια όλου του κόσμου – από την Αιθιοπία έως τη Βόρεια Κορέα και από την Ισλανδία μέχρι την Ινδονησία. Μέσα από την έντονη αντίθεση της ομορφιάς των υφαιστίων και την καταστρεπτική τους δύναμη, ο Χέρτζογκ κάνει μία νύξη στο εφήμερο της ανθρώπινης ζωής και της ταχύτητας που όλα σε μία στιγμή μπορούν να χαθούν. Μέσα από συζητήσεις με κατοίκους κι επιστήμονες, ο σκηνοθέτης πραγματοποιεί μια αναλυτική χαρτογράφηση της περιοχής, με το δικό του μοναδικό τρόπο.

Τελευταίες Λέξεις (1968)

Ένα ψευδοντοκιμαντέρ, που συγχαίει την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία, για τη ζωή των κατοίκων της Σπιναλόγκας και την μετέπειτα πορεία όσως κατάφεραν να γυρίσουν πίσω. Γοητευμένος από τους κατοίκους του νησιού αλλά και την έρημη και μυστήρια Σπιναλόγκα, ο Βέρνερ Χέρτζογκ δημιουργεί το φανταστικό χαρακτήρα ενός λυράρη, πρώην τρόφιμου του Λεπροκομείου του νησιού και πλέον κάτοικο της Ελούντας, που αρνείται να μιλήσει και να απαντήσει στις φήμες που κυκλοφορουν για τη ζωή του στο νησί. Η ταινία απέσπασε Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ του Ομπερχάουζεν το 1968.

«Into the Inferno»

Σημάδια Ζωής (1968)

Ο Γερμανός αλεξιπτωτιστής Στρότσεκ, μετά τον τραυματισμό του στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, αναρρώνει σ’ ένα ελληνικό νησί. Μαζί με τη γυναίκα του Νόρα και δύο ακόμη συστρατιώτες του μένει σ’ ένα χώρο που χρησιμοποιείται και ως αποθήκη πυρομαχικών. Η απόλυτη αδράνεια, ωστόσο, με την οποία περνούν οι μέρες τους, αρχίζει να διαβρώνει τη σχέση τους με την πραγματικότητα. Η πρώτη μεγάλου μήκους του Βέρνερ Χέρτζογκ, βασισμένη αρχικά σε μια πραγματική ιστορία που ανακάλυψε αργότερα ότι ήταν η βάση του βιβλίου του ρομαντικού Λούντβιχ Άχιμ φον Άρνιμ, «Ο Τρελός Ανάπηρος του Φρούριου Ρατονό». Γυρισμένη στην Ελούντα της Κρήτης και στην Κω, η ταινία είναι περισσότερο ακαδημαϊκή από τη μετέπειτα πιο αντισυμβατική αφηγηματικά φιλμογραφία του αλλά αποτελεί το πρώτο εξαίρετο δείγμα της σχεδόν εμμονικής προβληματικής του πάνω στον άνθρωπο που αναμετριέται με τη λογική, στο κέντρο της Ιστορίας.

Χώρα της Σιωπής και του Σκότους (1971)

Η 56χρονη Φίνι Στρόμπινγερ, τυφλή και κωφή μετά από ένα ατύχημα που είχε στα 18 της χρόνια και το οποίο την ακινητοποίησε για 30 χρόνια στο κρεβάτι, έχει αφιερώσει πλέον τη ζωή της στην ανακούφιση όσων εκείνη αποκαλεί «συντρόφους μιας κοινής μοίρας». Ταξιδεύοντας από πόλη σε πόλη στη Γερμανία, επισκέπτεται σπίτια και ιδρύματα και επικοινωνεί με άλλους τυφλούς και κωφούς συνανθρώπους της, μέσω ενός είδους οπτικού αλφαβήτου που αναπαριστά τα γράμματα στην παλάμη του χεριού. Ο Βέρνερ Χέρτζογκ την ακολουθεί σε ένα οδοιπορικό, που ξεκινάει ως μια καταγραφή του περιθωρίου μέσα στο οποίο ζουν άνθρωποι που στερούνται βασικά εργαλεία επικοινωνίας και επιβίωσης, για να καταλήξει σε ένα rollercoaster συναισθημάτων, που κορυφώνεται ακριβώς στο σημείο όπου η ανθρώπινη επαφή βρίσκει τον τρόπο να θριαμβεύσει. Ένα κορυφαίο δείγμα της οπτικής γωνίας του βλέμματός του, στραμμένου μόνιμα στην πιο αφανή, πνευματική και, ταυτόχρονα, σωματική πλευρά της ανθρώπινης επιβίωσης.

«Το Αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ»

Στρότσεκ (1976)

Ο Μπρούνο Στρότσεκ, ένας πλανόδιος τροβαδούρος, βγαίνει για ακόμα μία φορά από τη φυλακή. Γυρνώντας στο διαμέρισμά του, ξαναβρίσκει όλα του τα πράγματα: το ακορντεόν, το πιάνο και το κοράκι του που μιλάει. Κάποιο βράδυ σ’ ένα μπαρ, ο Μπρούνο συναντά την πόρνη Εύα και αποφασίζει να την πάρει σπίτι του για να την γλιτώσει από τους νταβατζήδες που την εκμεταλλεύονται. Οι «προστάτες» της κοπέλας, όμως, τους απειλούν και έτσι το ζευγάρι δέχεται την πρόταση του ηλικιωμένου γείτονα του Μπρούνο, Σάιτς, να ταξιδέψουν μαζί του στην Αμερική κυνηγώντας το όνειρο για μια καλύτερη ζωή. Η ταινία, την οποία είδε ο Ίαν Κέρτις των Joy Division τις τελευταίες ώρες της ζωής του και στην οποία μοιάζει να χρωστάει πολλά η φιλμογραφία του Τζιμ Τζάρμους, είναι τόσο ιδιοσυγκρασιακή όσο μια εύθυμη μπαλάντα για την ανθρώπινη απόγνωση και τόσο καίρια όσο ένα απρόβλεπτο road movie που χαρτογραφεί το «αμερικάνικο όνειρο» με την παράνοια και τη μελαγχολία που το συνοδεύουν.

Το Αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ (1974)

Ο Κάσπαρ Χάουζερ ζει αλυσοδεμένος σ’ ένα είδος στάβλου-φυλακής, χωρίς να μπορεί να δει ούτε να μιλήσει με κανέναν, αποκομμένος από τον έξω κόσμο. Όταν μια μέρα, ένας άγνωστος τον σέρνει έξω, προσπαθεί να του μάθει στα γρήγορα πώς να μιλά, να περπατά, να στέκεται όρθιος και τον εγκαταλείπει στην πλατεία μιας πόλης, η ζωή του ίδιου και των κατοίκων της πόλης διαταράσσεται καθώς κανενας δεν ξέρει πως να του συμπεριφερθεί. Μετά από μια πρώτη περίοδο σύγχυσης των κατοίκων, τον παίρνει υπό την προστασία του ο δόκτωρ Ντάουμερ, ο οποίος του διδάσκει την ομιλία, τη γραφή και την ανάγνωση, αλλά του κάνει επίσης μαθήματα μουσικής, λογικής και ηθικής, μένοντας έκπληκτος από το μαθησιακό του ταλέντο. Ο Βέρνερ Χέρτζογκ εμπνέεται από την αληθινή ιστορία ενός νεαρού 16χρονου που βρέθηκε σε κατακόμβη της Γερμανίας του 19ου αιώνα σε κατάσταση ανθρώπινου αγριμιού, για να ολοκληρώσει αυτό που για πολλούς είναι το μεγάλο αριστούργημά του: ένα αποκαλυπτικό δοκίμιο πάνω στην (άγνωστη) ανθρώπινη φύση, ένα «κατηγορώ» για τη (γνωστή) ανθρώπινη αγριότητα, ένα παραμύθι βγαλμένο από την πιο αποτρόπαια πραγματικότητα.

Τις ταινίες θα προλογίζει η ομάδα του Flix.gr ενώ θα υπάρχει διερμηνεία στα Αγγλικά και τη νοηματική γλώσσα.

Δείτε το πρόγραμμα εδώ:


Πρόγραμμα

i Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συγγρού 107 | Αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14-16) | www.onassis.org

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά