Κριτική

Ο Πρώτος Άνθρωπος

Από -

Αληθινή ιστορία, χολιγουντιανή συγκίνηση και στιβαρό θέαμα συνδυάζονται οσκαρικά σε μια ορθογραφημένη δραματική περιπέτεια από τον σκηνοθέτη του «La La Land».

Από το συνωμοσιολογικό «Ακρωτήριο Κέννεντυ, Πτήσις: Αιγόκερως 1» («Capricorn One», 1977) μέχρι τα οσκαρικά «Οι Κατάλληλοι Άνθρωποι» (1983) και «Απόλλων 13» (1995), οι χολιγουντιανές εκδοχές για το αμερικανικό διαστημικό πρόγραμμα και το ταξίδι στη Σελήνη είναι τελικά ελάχιστες. Καμιά τους μάλιστα δεν έχει ως ήρωα τον Νιλ Άρμστρονγκ, τον πρώτο άνθρωπο που περπάτησε σε αυτήν. Ίσως γιατί πρόκειται για έναν χαμηλών τόνων μηχανικό και κατόπιν πιλότο δοκιμών, ο οποίος, εκτός από τη σεληνιακή πρωτιά, το δραματικότερο που είχε να προσφέρει ήταν η θρυλική φράση της 21ης Ιουλίου του 1969: «Αυτό είναι ένα μικρό βήμα για έναν άνθρωπο κι ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα».

Η βιογραφία του Τζέιμς Χάνσεν «First man: The life of Neil A. Armstrong» όμως έδωσε στον Ντάμιεν Σαζέλ, μέσα από τη σεναριακή διασκευή του Τζος Σίνγκερ (επεισόδια της τηλεοπτικής «Δυτικής Πτέρυγας», «Post: Απαγορευμένα Μυστικά», Όσκαρ για το «Spotlight: Όλα στο Φως»), την δυνατότητα να πλησιάσει τον Άρμστρονγκ με έναν τρόπο άκρως δραματικό και ταιριαστό με τις προηγούμενές του ταινίες. Αν αφαιρέσεις το μελωδικό περιτύλιγμα, τόσο το «Χωρίς Μέτρο» όσο και το «La La Land» αφορούν τις ιστορίες εμμονικών ανθρώπων που, ανικανοποίητοι από την πεζή καθημερινότητα, αναζητούν διέξοδο στο καλλιτεχνικό όνειρο: αυτό ενός ντράμερ της τζαζ ή εκείνο ενός σταρ του Χόλιγουντ.

Ακριβώς ό,τι ψάχνει και ο Άρμστρονγκ του «Πρώτου Ανθρώπου» (ένας ερμηνευτικά ζυγισμένος Ράιαν Γκόσλινγκ) δηλαδή, ο οποίος μετά το θάνατο της μικρής του κόρης από καρκίνο βυθίζεται στην κατάθλιψη. Ο Σαζέλ περιγράφει εύστοχα τον τρόπο με τον οποίο εκείνος «αποσπάται» από την πραγματικότητα γύρω του, ακόμη και αν αυτή αφορά μια ζεστή, ισορροπημένη οικογενειακή κατάσταση, και κοιτάζει το φεγγάρι σαν μια απόδραση από το τραυματικό παρόν. Παραλληλίζοντας την ανάγκη του για φυγή με εκείνη του ανθρώπου να ξεφύγει από τα γήινα δεσμά και να εξερευνήσει το Διάστημα, η ταινία βρίσκει τον τρόπο να δώσει ψυχολογικό βάρος σε μια επιστημονική περιπέτεια και να συνδυάσει συγκίνηση, θέαμα και αληθινά γεγονότα με τον πλέον φιλικό, ορθογραφημένα χολιγουντιανό τρόπο.

Επιπλέον, ο ρόλος της Τζάνετ Άρμστρονγκ, συζύγου του Νιλ, την οποία ερμηνεύει δυναμικά η Κλερ Φόι του τηλεοπτικού «The crown», δίνει υπόσταση στο οικογενειακό δράμα (λειτουργικότατη η ιδέα της αντιπαράθεσης γυναικείων, «τετριμμένων» συζητήσεων και αντρικών «κατορθωμάτων»). Η δεξιοτεχνία του Σαζέλ φορτώνει με μετρημένο, καλοδουλεμένο σασπένς τις ριψοκίνδυνες προσπάθειες του Άρμστρονγκ και η προσεγμένη παραγωγή αναπαριστά ρεαλιστικά όλη τη διαδρομή από την ανακοίνωση του διαστημικού προγράμματος Gemini του 1962 μέχρι την εκτόξευση του «Απόλλων 11» και την προσελήνωση του «Αετού». Από το φεγγάρι στα Όσκαρ, μια ταινία δρόμος.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 141΄. Διανομή: TULIP ENT.

Σχετικά Θέματα