Κριτική

Ο Μπουνιουέλ στο Λαβύρινθο με τις Χελώνες

Από -

Μυθοπλασία και πραγματικά γεγονότα αναμειγνύονται ευφάνταστα στο animation του Ισπανού Σαλβαδόρ Σιμό, το οποίο βασίζεται στο ομότιτλο graphic novel του Φερμίν Σολίς, το οποίο με τη σειρά του εμπνέεται από μια κομβική περίοδο στην καριέρα του Λουίς Μπουνιουέλ. Στις αρχές της δεκαετίας του ’30 ο σουρεαλιστής σκηνοθέτης βρισκόταν στο Παρίσι. Είχε ολοκληρώσει μόλις τα πρώτα δύο αριστουργήματά του («Ένας Ανδαλουσιανός Σκύλος», «Η Χρυσή Εποχή»), αλλά αδυνατούσε να βρει ανταπόκριση στο κοινό. Οι ρηξικέλευθες εικόνες και οι τολμηρές ιδέες του προκαλούσαν σάλο και αποστροφή στους περισσότερους, οπότε δυσκόλευαν υπερβολικά την προσπάθειά του να βρει χρήματα για γυρίσματα. Τότε του παρουσιάστηκε η ευκαιρία να ταξιδέψει στην πάμφτωχη ισπανική επαρχία Λας Ούρδες, όπου γύρισε το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Γη Χωρίς Ψωμί».

Ο Σιμό καταφέρνει από τη μία να πλάσει έναν εικαστικά γοητευτικό κόσμο, ενώ από την άλλη, χάρη στις δυνατότητες του animation, να εξερευνήσει και να δώσει υπόσταση στην αδάμαστη φαντασία του Μπουνιουέλ. Όταν φτάνει στις Ούρδες, ο ιδιοσυγκρασιακός δημιουργός βιώνει μια απροσδόκητη κατάσταση. Έρχεται αντιμέτωπος με τις εκκεντρικότητες του χαρακτήρα του, τις οποίες σταδιακά εγκαταλείπει, μαζί με την προβοκατόρικη φύση του, για να ανακαλύψει την ανθρώπινη, τρυφερή πλευρά του. Αφορμή αποτελεί η ανάγκη να κατασκευάσει μια κινηματογραφική αλήθεια για χάρη του ντοκιμαντέρ, για την οποία μαθαίνει με οδυνηρό τρόπο πως έχει σαφή όρια. Διότι συχνά εκείνο που μένει εκτός κάδρου είναι σημαντικότερο από όσα βλέπει ο θεατής. Είναι εκείνες οι στιγμές που η ταινία του Σιμό συγκινεί αβίαστα και μέσα από τις περιπέτειες ενός οικείου κινηματογραφικού προσώπου, όπως ο Μπουνιούελ, αναδεικνύει μαγικά την ανυπέρβλητη δύναμη του σινεμά, το οποίο αλλάζει ζωές εντός κι εκτός της σκοτεινής αίθουσας.

Ισπανία, Ολλανδία, Γερμανία. 2018. Διάρκεια: 80΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.