Κριτική

Ο Φόβος

Από -

Η τελευταία συνεργασία Ροσελίνι - Μπέργκμαν είναι ένα στιλίστικο, νουάρ οικογενειακό δράμα με μελοδραματικές σεναριακές ευκολίες, αλλά δυναμική σκηνοθεσία και διεισδυτική ματιά στη μεταπολεμική γερμανική κοινωνία.

Η τελευταία από τις πέντε ταινίες που γύρισαν μαζί οι Ροσελίνι και Μπέργκμαν έχει και πάλι για πρωταγωνίστρια μια γυναίκα εγκλωβισμένη σε μια (συζυγική) πραγματικότητα που την αλλοτριώνει και την κάνει να ασφυκτιά. Μόνο που εδώ ο Ιταλός σκηνοθέτης, βασισμένος σε μια νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ, κάνει ένα ακόμα βήμα μακρύτερα από το νεορεαλιστικό στιλ των «Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη» και «Στρόμπολι», προσπαθώντας να αφηγηθεί ένα οικογενειακό δράμα με το ύφος ενός χιτσκοκικού νουάρ.

Υπογραμμίζοντας έντονα το συναίσθημα του φόβου το οποίο καταλαμβάνει την Ιρένε Βάγκνερ, μια πλούσια και πετυχημένη γυναίκα, παντρεμένη με έναν διακεκριμένο επιστήμονα, παρακολουθεί το πώς εκείνη αποφασίζει να τερματίσει τον παράλληλο δεσμό με τον εραστή της, αλλά μια άγνωστη αρχίζει να την εκβιάζει, απειλώντας πως θα αποκαλύψει την αλήθεια στον άντρα της. Έντονες φωτοσκιάσεις, απειλητικά νυχτερινά πλάνα, που έρχονται σε αντίθεση με την ηλιόλουστη, ειδυλλιακή εξοχή, και μια εσωτερική ένταση που κορυφώνεται σταδιακά συνθέτουν έναν ψυχολογικό εφιάλτη με κάποιες μελοδραματικές σεναριακές ευκολίες, αλλά δυναμική σκηνοθεσία και διεισδυτική ματιά στη μεταπολεμική γερμανική κοινωνία (οι ήρωες σαν μακρινά θύματα του πολέμου), μετατρέποντάς τον σε μια άτυπη συνέχεια του αριστουργηματικού «Γερμανία, Έτος Μηδέν» (1948) του ίδιου σκηνοθέτη.

Α/Μ. Ιταλία, Γερμανία. 1954. Διάρκεια: 84΄. Διανομή: NEW STAR.