Θέμα

Ο Δημήτρης Παναγιωτάτος εξηγεί τα «Μήλα» σε 7 σημεία

Ενόψει της απονομής των 12ων βραβείων Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το «α» σε συνεργασία με την Ακαδημία φιλοξενεί τα κείμενα έμπειρων σινεφίλ, οι οποίοι σχολιάζουν τα πέντε φιλμ που διεκδικούν την Ίριδα καλύτερης ταινίας.

banner

Ύστερα από τους Αντώνη Καρπετόπουλο («Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς»), Λένα Διβάνη («Digger»), Μαρία Κατσουνάκη («Παρί») και Μαρίνα Δανέζη («Πρόστιμο»), η σειρά των κειμένων ολοκληρώνεται με το βετεράνο σκηνοθέτη Δημήτρη Παναγιωτάτο («Η Νύχτα με τη Σιλένα», «Μοναξιά μου Όλα») ο οποίος εξηγεί το νόημα της ταινίας «Μήλα» του Χρήστου Νίκου σε επτά σημεία.

Το ντεμπούτο του Νίκου έκανε αίσθηση στο φεστιβάλ Βενετίας, αφού έγραψε ιστορία ως η πρώτη ελληνική που «ανοίγει» το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα Ορίζοντες. Ακολούθησαν οι διθύραμβοι της διάσημης ηθοποιού Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία ανέλαβε προσωπικά την προώθηση της ταινίας στις ΗΠΑ ως executive producer. Και έπειτα, τα «Μήλα» επιλέχθηκαν ως η επίσημη ελληνική πρόταση στα 93α βραβεία Όσκαρ, για να φτάσουν λίγο πριν τις οριστικές υποψηφιότητες στην κατηγορίας καλύτερης διεθνούς παραγωγής.

Η υπόθεση του «Μήλα» θέλει τους Άρη Σερβετάλη και Σοφία Γεωργοβασίλη να προσβάλλονται ξαφνικά από αμνησία και να προσπαθούν να αποκαταστήσουν τις ζωές τους.

banner

Ο λόγος στο Δημήτρη Παναγιωτάτο:

«ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ "ΜΗΛΑ";

1. Τα "Μήλα" είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη Χρήστου Νίκου, αλλά δεν μοιάζει καθόλου πρώτη ταινία. Έχει ώριμη σκηνοθετική ματιά, ρυθμό, ύφος, σκηνική οικονομία (διαρκεί μόλις 85 λεπτά).

2. Τα "Μήλα" είναι μια ταινία με θέμα τη μνήμη. Πολλές εμβληματικές ταινίες στον παγκόσμιο κινηματογράφο μοιράζονται αυτό το θέμα. Όμως τα "Μήλα" έχουν τη δική τους φωνή. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι κριτικές που γράφτηκαν για την ταινία σε τόσα ξένα έντυπα και φεστιβάλ, την αντιμετώπισαν πάντα σαν κάτι ξεχωριστό. Είναι η απόδειξη της ιδιαίτερης, προσωπικής της ματιάς.

3. Τα "Μήλα" μοιάζει να έχουν αναφορές σε διάφορα κινηματογραφικά είδη. Θα μπορούσαν να είναι μια ταινία δυστοπικής φαντασίας, ένα ψυχολογικό δράμα ή ένα θρίλερ. Δεν είναι τίποτα από αυτά. Ούτε είναι μια arthouse ταινία για αυστηρά καλλιτεχνικό κοινό. Η αλήθεια είναι ότι τα "Μήλα" ισορροπούν θαυμαστά ανάμεσα στην ταινία είδους και την ταινία δημιουργού, έτοιμα να υποδεχτούν ένα πλατύτερο κοινό.

4. Τα "Μήλα" έχουν μια πρωτότυπη αλλά απλή ιστορία. Ένας άντρας χάνει τη μνήμη του σε μια πόλη απροσδιόριστη.
Δεν είναι ο μόνος. Είναι η αμνησία του αποτέλεσμα κάποιου ιού, κάποιας αρρώστιας; Η ταινία μας δείχνει τον άντρα να ακολουθεί ένα πρόγραμμα αποκατάστασης. Η πιο σημαντική οδηγία είναι να αποτυπώνει τις σημαντικές στιγμές του σε μια φωτογραφία πολαρόιντ για να τις θυμάται. Οι σχέσεις του με κάποιους περαστικούς ή μια ‘ομοιοπαθή’ κοπέλα είναι φευγαλέες, επιφανειακές. Η ταινία επικεντρώνεται σ’ αυτόν χωρίς να αναλώνεται σε δευτερεύοντες χαρακτήρες και πορτρέτα: με σκηνές σύντομες, άλλοτε δραματικές κι άλλοτε με υποδόριο χιούμορ, περισφίγγει τη δράση γύρω από τον μοναχικό ήρωά της για να δείξει καθαρότερα πόσο η ατομική του περίπτωση μπορεί να αφορά ένα συλλογικό σύμπτωμα.

5. Τι μας λένε τα "Μήλα"; Ότι η μνήμη μας μπορεί να είναι επιλεκτική; Ότι θυμόμαστε μόνο αυτά που θέλουμε ή που μπορούμε να αντέξουμε; Εκεί, στο φινάλε, η ταινία ήρεμα, λιτά, μας φέρνει αντιμέτωπους με αυτά τα ερωτήματα. Δεν πρόκειται για την ανατροπή που θα μάς πρόσφερε ένα θρίλερ, αλλά για μια αποκάλυψη που μας συνταράζει με την ενοχλητική αλήθεια της.

6. Τα "Μήλα" αξιώθηκαν μια τεράστια καλλιτεχνική επιτυχία. Προβλήθηκαν σε πολλά σημαντικά φεστιβάλ, απέσπασαν καταπληκτικές κριτικές, κέρδισαν βραβεία κοινού και κριτικών, πουλήθηκαν σε 70 χώρες. Όλα αυτά δεν έγιναν μόνα τους. Χρειαζόταν και το πάθος, το όραμα, η εμπειρία ενός παραγωγού όπως ο Ηρακλής Μαυροειδής. Με τα "Μήλα" πρόσθεσε μια νέα σημαντική σελίδα στην ιστορία του στον ελληνικό κινηματογράφο.

7. Τα "Μήλα" δεν είναι ταινία-σταθμός, όπως τόσο εύκολα σηματοδοτούνται κάποιες ελληνικές ταινίες. Όμως ταινίες σαν τα "Μήλα" ταξιδεύουν σ’ ένα τρένο χωρίς σταθμούς  γνωρίζοντας τον ελληνικό κινηματογράφο σ’ όλο τον κόσμο. Τα "Μήλα" δεν είναι σινεμά επίδειξης ύφους, δεξιοτεχνίας και αναφορών. Είναι σινεμά γνήσια πρωτότυπο, καινοτόμο και, χωρίς να φοβάται ή να ντρέπεται γι’ αυτό, με αυθεντική συγκινησιακή δύναμη».

Η ταινία «Μήλα» διεκδικεί συνολικά 5 βραβεία στα 12α βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ένα μέρος των ταινιών οι οποίες είτε λήφθηκαν υπόψη είτε βρίσκονται υποψήφιες για βραβείο, προβάλλονται από τις 3 έως τις 9 Ιουνίου στον κινηματογράφο Cine Άνεσις . Αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε εδώ. Η απονομή των βραβείων θα γίνει δια ζώσης στο Θέατρο Άλσος (16/6). Όσοι δεν μπορούν να παρευρεθούν θα μπορούν να παρακολουθήσουν την τελετή ζωντανά μέσω live streaming από το κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube.

Σχετικά Θέματα

Γνωρίστε τους ανθρώπους πίσω από τα «Μήλα»

12/06/2021

Γνωρίστε τους ανθρώπους πίσω από τα «Μήλα»

Ηθοποιοί, παραγωγοί και ο συν-σεναριογράφος της ταινίας του Χρήστου Νίκου μιλούν στο «α» για τις εμπειρίες τους από τα γυρίσματα του φιλμ.

Η Μαρίνα Δανέζη βάζει το «Πρόστιμο» ανάμεσα σε «Αλανιάρηδες», «Αισθηματίες» και «Χαμένα Κορμιά»

06/06/2021

Η Μαρίνα Δανέζη βάζει το «Πρόστιμο» ανάμεσα σε «Αλανιάρηδες», «Αισθηματίες» και «Χαμένα Κορμιά»

Τις κοινές αναφορές τριών διαφορετικών έργων με το φιλμ του Φωκίωνα Μπόγρη βρίσκει με κείμενό της η σκηνοθέτις, παραγωγός και διοργανώτρια συναυλιών.

Η Μαρία Κατσουνάκη ανιχνεύει τις ακούραστες αναζητήσεις του «Παρί»

05/06/2021

Η Μαρία Κατσουνάκη ανιχνεύει τις ακούραστες αναζητήσεις του «Παρί»

Το επιτυχημένο φιλμ του Σιαμάκ Ετεμάντι αναλύεται διεξοδικά από την πολύπειρη δημοσιογράφο.

Η Λένα Διβάνη γράφει για το «Digger» σα να ήταν παραμύθι

04/06/2021

Η Λένα Διβάνη γράφει για το «Digger» σα να ήταν παραμύθι

Το βραβευμένο ντεμπούτο του Τζώρτζη Γρηγοράκη ενέπνευσε τη συγγραφέα να γράψει αλληγορικά για όσα σημαίνει το φιλμ που διεκδικεί 14 βραβεία Ίρις.

Οι ταινίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου πάνε στο Cine Άνεσις

03/06/2021

Οι ταινίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου πάνε στο Cine Άνεσις

«Digger», «Πρόστιμο», «Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» και πολλές ακόμα ταινίες σας περιμένουν στην ταράτσα του θερινού σινεμά.

Για τον Αντώνη Καρπετόπουλο η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» ανήκει στον Οικονομίδη και μόνο

27/05/2021

Για τον Αντώνη Καρπετόπουλο η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» ανήκει στον Οικονομίδη και μόνο

Ο δημοσιογράφος αναλύει τους λόγους που ο αγαπημένος σκηνοθέτης έχει ένα ασύγκριτο κινηματογραφικό στιλ.

Η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» και το «Digger» πρώτα στις υποψηφιότητες των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

28/04/2021

Η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» και το «Digger» πρώτα στις υποψηφιότητες των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Σε 15 και 14 κατηγορίες αντίστοιχα βρίσκονται οι δύο ταινίες που διεκδικούν πολλαπλές Ίριδες. Δείτε αναλυτικά όλους τους υποψηφίους.