Edito

O «Joker» είναι ο μόνος που γελά με το σουρεαλιστικά καφκικό συμπάν της χώρας μας

Από -

Η λέξη «Joker» έχει γραφτεί και ακουστεί εκατομμύρια φορές αυτήν την εβδομάδα. Σίγουρα όμως η έφοδος της αστυνομίας σε δύο κινηματογράφους της Αθήνας, για να εντοπιστούν ανήλικοι θεατές-παραβάτες, εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τρία διαφορετικά ζητήματα, τα οποία τις τελευταίες ημέρες έχουν λιγάκι μπερδευτεί.

Το πρώτο θέμα προς συζήτηση είναι αυτό της καταλληλότητας. Το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο αποτελείται από υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού, δύο σκηνοθέτες, έναν κριτικό κινηματογράφου, έναν κοινωνιολόγο, έναν παιδοψυχολόγο και μέλη εκπαιδευτικών και γονεϊκών ενώσεων. Και το ερώτημα που γεννάται είναι γιατί στην Ελλάδα είχαμε την αυστηρότερη σήμανση σε ολόκληρο τον κόσμο; Γιατί τα αντίστοιχα όργανα σε Γαλλία (ακατάλληλο κάτω από 12 χρόνων) και Μ. Βρετανία (ακατάλληλο από 15 χρόνων) είχαν μια τόσο διαφορετική ετυμηγορία στο συγκεκριμένο ζήτημα από το δικό μας, που έβγαλε μια αυστηρότατη απόφαση για απόλυτη απαγόρευση εισόδου σε όποιον δεν έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του (ακόμη και με συνοδεία γονέα);

Από την προσωπική μου εμπειρία στο συγκεκριμένο γνωμοδοτικό όργανο (έχω συμμετάσχει αμισθί στο παρελθόν ως μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου) μπορώ να πω ότι αρκετές φορές υπήρξα αυτήκοος μάρτυρας υπερσυντηρητικών απόψεων στις αξιολογικές μας συζητήσεις, τόσο από τους (μεγαλύτερης ηλικίας) υπαλλήλους του υπουργείου όσο και από τα άλλα μέλη. Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να δούμε σοβαρά ποιοι απαρτίζουν το γνωμοδοτικό όργανο, τι ηλικιακό εύρος υπάρχει σε αυτό, αν είναι επαγγελματικά ενεργά τα μέλη ή απλώς παροπλισμένα μέλη ενώσεων, για να έχουμε επιτέλους αξιολογήσεις καταλληλόλητας που συνάδουν με ένα μοντέρνο, προοδευτικό δυτικό πνεύμα και όχι με αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Σε αυτήν την αλλόκοτη συνθήκη με τις καφκικές προεκτάσεις, όπου καθένας αποτινάσσει τις γραφειοκρατικές ευθύνες, ο μόνος που μπορεί να χαμογελά είναι ο «Joker», ο ήρωας μιας ταινίας που αποκαλύπτει την παράνοια και το χάσμα μεταξύ της σκληρής πραγματικότητας και του καθωσπρεπισμού στις σύγχρονες κοινωνίες.

Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται είναι αυτό της εφαρμογής των αποφάσεων αυτών στα σινεμά. Ο νόμος 3905/2010 (άρ. 37) εκσυγχρόνισε το θεσμικό πλαίσιο, αλλά πώς μπορούν οι αιθουσάρχες να ελέγξουν ποιος μπαίνει στην αίθουσα; Αλήθεια, θα μπορούσαν να έχουν ζητήσει ταυτότητες από τους εκατοντάδες χιλιάδες θεατές που έχουν ήδη δει το «Joker»; Είναι λιγάκι δύσκολο αυτό...

Το τρίτο ζήτημα είναι όμως το κυριότερο. Δηλαδή τι γίνεται όταν έχεις μια καταγγελία ότι ανήλικοι παρακολουθούν παράνομα μια ακατάλληλη ταινία σε ένα ευνομούμενο κράτος; Διότι το να εφαρμοστεί ένας νόμος του 1937 (!), να διακοπεί η προβολή ενός έργου, να μπουν μέσα αστυνομικοί, να συλλάβουν τους μαθητές και να τους οδηγήσουν για ώρες στο τμήμα είναι απλώς απαράδεκτο. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, που ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τουιτάρει ότι πρόκειται να... παρανομήσει αφού θα πάει να δει την ταινία με τον 15χρονο γιο του. Σε αυτήν την αλλόκοτη συνθήκη με τις καφκικές προεκτάσεις, όπου καθένας αποτινάσσει τις γραφειοκρατικές ευθύνες (από το υπουργείο Πολιτισμού μέχρι την αστυνομία), ο μόνος που μπορεί να χαμογελά είναι ο «Joker», ο ήρωας μιας ταινίας που αποκαλύπτει την παράνοια και το χάσμα μεταξύ της σκληρής πραγματικότητας και του καθωσπρεπισμού στις σύγχρονες κοινωνίες.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Σχετικά Θέματα

Μέλος της επιτροπής καταλληλότητας ταινιών καταθέτει την άποψή του για το ακατάλληλο «Joker» με αφορμή άρθρο του «α»

30/10/2019

Μέλος της επιτροπής καταλληλότητας ταινιών καταθέτει την άποψή του για το ακατάλληλο «Joker» με αφορμή άρθρο του «α»

Με αφορμή την άποψή που κατέθεσε το «α» αναφορικά με το θέμα της σύλληψης ανηλίκων σε δύο κινηματογράφους που πρόβαλαν την ταινία «Joker» το μέλος της επιτροπής καταλληλότητας, ο συγγραφέας και κριτικός κινηματογράφου κος Δημήτρης Κολιοδήμος έστειλε την παρακάτω επιστολή την οποία δημοσιεύουμε αυτούσια.

Αθήνα όπως Γκόθαμ Σίτι: Αστυνομικοί απομακρύνουν ανήλικους από προβολές του «Joker» (update)

21/10/2019

Αθήνα όπως Γκόθαμ Σίτι: Αστυνομικοί απομακρύνουν ανήλικους από προβολές του «Joker» (update)

Καταγγελίες υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού οδήγησαν σε δύο θλιβερά περιστατικά το περασμένο σαββατοκύριακο.

Το «Joker» στις εμπορικότερες ταινίες της δεκαετίας στην Ελλάδα

16/10/2019

Το «Joker» στις εμπορικότερες ταινίες της δεκαετίας στην Ελλάδα

Ασταμάτητη η ταινία του Τοντ Φίλιπς βάζει πλώρη για να σπάσει ένα ιστορικό ρεκόρ του εγχώριου box office.

Τα πρόσωπα πίσω από το πένθιμο soundtrack του «Joker»

14/10/2019

Τα πρόσωπα πίσω από το πένθιμο soundtrack του «Joker»

Μια Ισλανδή τσελίστρια, ένας ξεχασμένος φολκ μουσικός και ένας καταδικασμένος για σεξουαλικά εγκλήματα γκλαμ ρόκερ συνθέτουν την ηχητική επένδυση της ταινίας φαινόμενο.

5 διαταραγμένοι κινηματογραφικοί χαρακτήρες που μας ξεβολεύουν

09/10/2019

5 διαταραγμένοι κινηματογραφικοί χαρακτήρες που μας ξεβολεύουν

Δεν έχουν στόχο το χρήμα, αλλά προσπαθούν να εκδικηθούν την κοινωνία, κατανοούμε τα κίνητρα τους αλλά όχι τις πράξεις τους. Αυτοί είναι οι κινηματογραφικοί δολοφόνοι που ξεσήκωσαν αντιδράσεις γιατί έφτασαν πολύ κοντά στην πραγματικότητα.

Τι σχέση έχουν το «Joker», ένας τελειωμένος πάνκης και ένας θανατοποινίτης;

05/10/2019

Τι σχέση έχουν το «Joker», ένας τελειωμένος πάνκης και ένας θανατοποινίτης;

Μια αναπάντεχη σύνδεση τριών προσώπων που δίνει ακόμα πιο ανατριχιαστικές διαστάσεις στο αντίκτυπο του «Joker».

O «Joker» είναι η τρομακτική αντανάκλαση της εποχής μας

03/10/2019

O «Joker» είναι η τρομακτική αντανάκλαση της εποχής μας

Το αντιηρωικό φιλμ του Τοντ Φίλιπς κρατά τις υποσχέσεις του και προσφέρει ατόφια ψυχαγωγία, γερές δόσεις δράσης συνδυασμένες με κινηματογραφική αυθεντικότητα, όμως καταφέρνει τόσο να απαθανατίσει το πνεύμα των καιρών όσο και να λειτουργήσει σαν προειδοποιητικό μήνυμα από το μέλλον.

Joker

03/10/2019

Joker

Μια ώριμα δραματική στροφή για τον δημιουργό του «Hangover», ο οποίος αξιοποιεί εύστροφα τόσο την κόμικς πρώτη ύλη όσο και τις πολλαπλές αναγνώσεις του, κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι του Φεστιβάλ Βενετίας.