Θέμα

«Μουλάν»: Το τολμηρό πείραμα της Disney με τη διανομή

Από -

Οταν ξεκίνησε η πανδημία, τρεις ήταν οι ταινίες στις οποίες πόνταρε η αγορά για να σωθεί το καλοκαίρι: το «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν, το υπερηρωικό σίκουελ «Wonder Woman 1984» της Πάτι Τζένκινς και, το μαντέψατε, η live-action μεταφορά της αγαπημένης «Μουλάν» του 1998 διά χειρός Νίκι Κάρο («Η Γυναίκα του Ζωολογικού Κήπου»). Η ταινία της Τζένκινς μεταφέρθηκε για την 1η Οκτωβρίου, το «Tenet» κυκλοφόρησε με τον αναμενόμενο πάταγο στα τέλη του Αυγούστου, ενώ η πορεία της «Μουλάν» ήταν διαφορετική στις δύο όχθες του Ατλαντικού. Η Disney έβλεπε την τύχη της πολυδάπανης παραγωγής των 200 εκατομμυρίων δολαρίων να πλέει σε επικίνδυνα νερά, καθώς το άνοιγμα των περισσότερων κινηματογράφων στις ΗΠΑ καθυστερούσε ενώ παράλληλα το στούντιο έχασε περίπου 5 δισ. από την παύση των παράλληλων δραστηριοτήτων του, όπως τα θεματικά πάρκα που διατηρεί ανά τον κόσμο. Τότε έπεσε στο τραπέζι μια ιδέα που ίσως να αποτελεί εικόνα από το άμεσο μέλλον του κινηματογράφου.

Κάν’ το όπως η Universal

Ο ανταγωνιστής της Disney αποφάσισε την περασμένη άνοιξη, αντί να περιμένει τις εξελίξεις, να τις προλάβει και προχώρησε σε μια κίνηση-ματ: Κυκλοφόρησε το animation «Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία» (Γουόλτ Ντορν, 2020) σε video on demand, την ώρα που προβαλλόταν σε ελάχιστα σινεμά και drive-in, προκαλώντας την οργή των αιθουσαρχών. Παρ’ όλα αυτά, μπήκαν στα ταμεία τουλάχιστον 77 εκατ. δολάρια, ποσό ανέλπιστο σε συνθήκες πανδημίας. Πλην των υψηλών εσόδων, το μεγάλο πλεονέκτημα αυτής της τακτικής βρίσκεται αλλού· η ψηφιακή πρεμιέρα ενός τίτλου φέρνει στα στούντιο το 100% των εσόδων, την ώρα που μια συμβατική κυκλοφορία θα τα υποχρέωνε σε διαμοιρασμό 50-50% με τους διανομείς. Η πανδημία αποδεικνύεται λοιπόν ευκαιρία για τις εταιρείες παραγωγής, ακόμα κι αν αυτό συμβαίνει εις βάρος των σκοτεινών αιθουσών...

Επομένως η Disney είχε χειροπιαστό παράδειγμα να ακολουθήσει σε περίπτωση που οι κινηματογράφοι παρέμεναν κλειστοί και τα έσοδα συνέχιζαν να μειώνονται. Στους αντίποδες, τα νούμερα των συνδρομητών στην ψηφιακή πλατφόρμα Disney+ αυξάνονταν δραματικά, ξεπερνώντας τον Αύγουστο τα 60 εκατομμύρια, γεγονός που ώθησε τους ιθύνοντες να πάρουν μια τολμηρή απόφαση. Στις χώρες όπου λειτουργεί η πλατφόρμα, η «Μουλάν» να λανσαριστεί αποκλειστικά online, με τιμή διήμερης ενοικίασης στα 30 δολάρια, κι οπουδήποτε αλλού –όπως στην Ελλάδα– να προβληθεί κανονικά στους κινηματογράφους. Έτσι όχι μόνο θα αυξάνονταν οι χρήστες του Disney+ αλλά και οι ελπίδες να επιτευχθεί ο οικονομικός στόχος. Σ' αυτό το σημείο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το στούντιο στοχεύει σε δυσθεώρητα ποσά στο box office, του επιπέδου του 1 δισ. που συγκέντρωσε το έτερο live-action «Αλαντίν» (Γκάι Ρίτσι, 2019).

«Παιχνίδι με τη φωτιά»

Αυτήν τη φράση χρησιμοποίησε μια Γερμανίδα διανομέας αντιδρώντας στην απόφαση της Disney να αγνοήσει τους κινηματογράφους και να κυκλοφορήσει τη «Μουλάν» στην πλατφόρμα της. Αλλού η δυσαρέσκεια εκφράστηκε εντονότερα, όπως στη Γαλλία, όπου ένας αιθουσάρχης διέλυσε με ρόπαλο τα διαφημιστικά της ταινίας, ενώ οι Άγγλοι διανομείς περιέγραψαν την κίνηση ως ένα «άντε γ*****υ» στον κλάδο τους. Υπερβολή; Ίσως. Ας μην ξεχνάμε, ωστόσο, πως η Disney μετά και την εξαγορά της Fox κατέχει τεράστιο κομμάτι της κινηματογραφικής ψυχαγωγίας, τίτλους σύγχρονους αλλά και πολλών δεκαετιών πίσω, επομένως κάθε κίνησή της αναμένεται να έχει μαζικό αντίκτυπο στην αγορά. Όπως η ανεπίσημη προς το παρόν απόφαση της εταιρείας να αναστείλει την κυκλοφορία νέων 4K Blu-Ray, κάτι που προοδευτικά θα αναδείξει από τη μία το Disney+ ως μοναδική επιλογή για τη θέαση των ταινιών της και από την άλλη θα περιορίσει αισθητά την ποικιλία στην οποία θα έχει πρόσβαση το κοινό.

Παρ’ όλα αυτά, για την ώρα τίποτα δεν έχει οριστικοποιηθεί. Όσον αφορά την περίπτωση της «Μουλάν», πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Disney Μπομπ Τσάπεκ είναι ξεκάθαρος: «Πρόκειται για κάτι που θα κάνουμε μία και μοναδική φορά». Πόσο καιρό όμως χρειάζεται το προσωρινό για να γίνει μόνιμο;

Σχετικά Θέματα