Κριτική

Μόνο Αυτοί Είδαν το Δολοφόνο

Από -

Έχοντας κάνει αίσθηση πριν από 20 χρόνια με τη δεύτερη ταινία του «Χάρι, ο Καλύτερος Φίλος του Ανθρώπου», ο Ντομινίκ Μολ ξαναβρήκε τη φόρμα του μόλις πρόσφατα, με ένα ακόμα δραματικό θρίλερ. Μια έντεχνη επιστροφή, μετά από δύο μέτριες σκηνοθετικές απόπειρες, στο αγαπημένο του παιχνίδι ανάμεσα στο απατηλό φαίνεσθαι και το απειλητικό είναι, το οποίο αυτήν τη φορά δεν εστιάζει σε έναν μυστηριώδη χαρακτήρα αλλά σε μια ολόκληρη κοινωνική πραγματικότητα.

Διόλου τυχαία, μάλιστα, η ιστορία του ξεκινά από το Αμπιτζάν της Ακτής του Ελεφαντοστού, για να μεταφερθεί γρήγορα σε μια ορεινή κωμόπολη της νοτίου Γαλλίας, στον επαρχιακό δρόμο της οποίας θα βρεθεί εγκαταλελειμμένο ένα αυτοκίνητο. Η οδηγός του έχει εξαφανιστεί και η αστυνομική έρευνα εστιάζει στους λιγοστούς κατοίκους της γύρω αγροτοκτηνοτροφικής περιοχής.

Βασισμένοι σ’ ένα μυθιστόρημα του Κολίν Νιέλ, ο Ντομινίκ Μολ και ο μόνιμος συνσεναριογράφος του Ζιλ Μαρσάν (συνεργάτης και των Λοράν Καντέ, Σεντρίκ Καν, Βαλερί Ντονζελί) επιχειρούν να ξετυλίξουν το μπλεγμένο κουβάρι της υπόθεσης με μια εξίσου περίπλοκη όσο και γοητευτική διηγηματικά μέθοδο, αποσπώντας μία υποψηφιότητα για Σεζάρ σεναρίου. Αρχικά παρακολουθούμε την εξέλιξη της ιστορίας μέσα από τα μάτια της Αλίς, υγειονομικής υπαλλήλου εγκλωβισμένης σ’ έναν αδιάφορο γάμο, η οποία βρίσκει το παρκαρισμένο αυτοκίνητο στη μέση ενός χιονισμένου οροπεδίου και ειδοποιεί τις αρχές.

Καθώς όμως η πλοκή προχωρά και οι πρώτες πληροφορίες για εκείνη, τους γύρω της και την εξαφανισμένη οδηγό αρχίζουν να μπαίνουν σε μια σειρά, η σεναριακή εστίαση αλλάζει και η ιστορία προχωρά ακολουθώντας πλέον τον Ζοζέφ. Έναν μοναχικό αγρότη και εραστή της Αλίς, ο οποίος γνώριζε την αναζητούμενη Εβελίν, κάτι το οποίο όμως δεν αποκαλύπτει σε κανέναν.

Η αφηγηματική σκυτάλη θα αλλάξει μερικά ακόμα χέρια και τα γεγονότα της εξαφάνισης, τα οποία αναβιώνουν ξανά και ξανά μέσα από διαφορετικές οπτικές, θα αρχίσουν να συνθέτουν την πανοραμική εικόνα ενός παζλ, η οποία συμπεριλαμβάνει δολοφονίες, αυτοκτονίες, εκβιασμούς, σεξουαλική εκμετάλλευση και διαδικτυακές απάτες. Έναν ολόκληρο κόσμο, από τα σαλέ της γαλλικής μπουρζουαζίας έως τους αφρικανικούς χωματόδρομους, όπου η μοναξιά, η έλλειψη επικοινωνίας και η αλλοτρίωση σπρώχνουν τους ανθρώπους να ακολουθήσουν τα βασικότερα –και χαμηλότερα– των ενστίκτων τους.

«Η τύχη είναι δυνατότερη από εσένα» ακούγεται κάποια στιγμή και η ταινία του Μολ υιοθετεί την ψηφιδωτή αφήγηση των σεναρίων του Γκιγιέρμο Αριάγα («Βαβέλ») και του Κουέντιν Ταραντίνο («Jackie Brown») για να μιλήσει για την παντοδυναμία του τυχαίου και τα ελλείμματα της ανθρώπινης συνείδησης. Με κινηματογραφική επιδεξιότητα, αλλά και διδακτική αυτοπεποίθηση ως προς τη διαχείριση των (ειρωνικών;) υπερβολικών συμπτώσεων, οι οποίες υπερτονίζουν άκομψα και διόλου πειστικά τα κωμικοτραγικά παιχνίδια της μοίρας.

Γαλλία, Γερμανία. 2019. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: ROSEBUD.21.