Κριτική

Μικρά Όμορφα Άλογα

Από -

Η δεύτερη ταινία του Greek weird Μιχάλη Κωνσταντάτου («Luton») μοιράζεται πολλά κοινά με τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο, αν και ο Έλληνας σκηνοθέτης ολοκλήρωσε το σενάριό του πριν από την παγκόσμια επιτυχία του νοτιοκορεάτικου φιλμ. Οι ομοιότητές τους, όμως, υπογραμμίζουν την παγκοσμιότητα μιας ιδιότυπης κι αόρατης εν πολλοίς ταξικής πάλης, η οποία, και στις δυο περιπτώσεις, μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη με όρους δραματικού θρίλερ. Κι αν στα «Παράσιτα» ήταν μια λούμπεν οικογένεια εκείνη που εισέβαλε δεξιοτεχνικά στα εν οίκω ενός πλούσιου ζευγαριού με δυο παιδιά, εδώ έχουμε κάτι πιο απλό και μονοδιάστατο: ο Πέτρος κι η Αλίκη, μετά από μία απότομη αλλαγή στη ζωή τους, ζουν μαζί με τον μικρό τους γιο σε μια πολυτελή βίλα μιας παραθαλάσσιας επαρχιακής πόλης. Τι μυστικά όμως κρύβουν, προσποιούμενοι στην καθημερινότητά τους κάτι διαφορετικό απ’ αυτό που πραγματικά είναι, ενώ επιθυμούν διακαώς να επιστρέψουν μόνιμα στην Αθήνα;

Με σίγουρη σκηνοθετική ματιά, η οποία εγκαθιστά γρήγορα μια αδιόρατη απειλή στη φαινομενικά ειδυλλιακή ρουτίνα της τριμελούς οικογένειας, ο Κωνσταντάτος καταφέρνει να εξελίξει δραματικά το weird στιλ του «Luton». Λιγότερο ελλειπτικός, διατηρεί ένα παραξένισμα που κρατά την προσοχή του θεατή προσηλωμένη στη σιωπηλή, μυστηριώδη ζωή του Πέτρου και της Αλίκης (ζουν σε μια τεράστια μεζονέτα και ταυτόχρονα σε ένα μικροαστικό διαμέρισμα πολυκατοικίας;), μέχρι να αρχίσει σιγά σιγά να αποκαλύπτεται η αληθινή απόσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο είναι. Εκεί αρχίζει και η ίδια η ταινία να βαλτώνει σταδιακά σε μια στατική πλοκή με διάφανη αλληγορική διάσταση, τόσο σε ψυχολογικό (αντονιονικό) όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Η αλλοτρίωση του σύγχρονου ζευγαριού βγαίνει μπροστά, το σασπένς που αφορά το μέλλον του συντηρείται με αναμενόμενες σεναριακές επινοήσεις (αν και πολλές, όπως η ανεξιχνίαστη συμπεριφορά των γειτόνων, μένουν ανεκμετάλλευτες) και η κορύφωση μοιάζει υπερβολικά αποδραματοποιημένη, ανίκανη να εστιάσει προς την ίδια κατεύθυνση τις όποιες ενδιαφέρουσες ιδέες της ταινίας και να «γδάρει» βαθύτερα τη γύρω μας πραγματικότητα.

Ελλάδα, Γερμανία. 2020. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.