Κριτική

Μια Γυναίκα Εξομολογείται

Από -

Ο Κασαβέτης δεν χάνει χρόνο. Στην πρώτη σκηνή της ταινίας ο Νικ Λονγκέτι, επικεφαλής μιας ομάδας εργατών, προσπαθεί να υπερασπιστεί τα δικαιώματα του συνεργείου του ώστε κανείς από τους άντρες του να μην δουλέψει νυχτερινές υπερωρίες. Στην αμέσως επόμενη σκηνή, η γυναίκα του Μέιμπελ τρέχει πανικόβλητη πέρα δώθε να τακτοποιήσει κάθε λεπτομέρεια ώστε τα τρία μικρά παιδιά της να φύγουν μαζί με τη γιαγιά τους, χωρίς γκρίνιες και απρόοπτα της τελευταίας στιγμής.


Ο κάθε σύζυγος στη «δουλειά» του, ο καθένας αντιμέτωπος με τις αναποδιές, τις υποχρεώσεις και τα προβλήματά του. Μόνο που ο Νικ δεν θα μπορέσει να αποφύγει τη νυχτερινή αβαρία, το ρομαντικό δείπνο του ζευγαριού θα αναβληθεί και η Μέιμπελ θα κάνει ένα ακόμα βήμα προς τον νευρικό κλονισμό. Δεν θα αργήσει να καταρρεύσει ολοκληρωτικά, και ο σύζυγός της, όσο κι αν προσπαθήσει να της συμπαρασταθεί, θα αναγκαστεί τελικά να την περιορίσει σε ψυχιατρικό ίδρυμα.

Οι αμερικανικές «Σκηνές Από Ένα Γάμο» περιγράφουν με σπαρακτική ειλικρίνεια τη σύγχρονη οικογενειακή ψυχοπαθολογία, άμεσα συνδεδεμένη με τις βελούδινα καταπιεστικές κοινωνικές επιταγές. Ο ρόλος της μητέρας-νοικοκυράς κι εκείνος του προστάτη-(οικονομικού) προμηθευτή, η ταξική διάσταση των sexual politics, η μαζική «υστερία» μιας καθημερινότητας που περιθωριοποιεί οτιδήποτε δεν χωράει στο καλούπι. Ακόμα κι αυτό της «φεμινιστικής υγείας» που ύμνησε ο ανεξάρτητος αμερικανικός κινηματογράφος του ’70.

Οσκαρική υποψηφιότητα σκηνοθεσίας για τον τολμηρό ρεαλιστή Κασαβέτη, ο οποίος δανείστηκε και υποθήκευσε το σπίτι του για να χρηματοδοτήσει την ταινία, την οποία διένειμε κυριολεκτικά μόνος του, και γυναικείου ρόλου για την Τζίνα Ρόουλαντς, σε μια από τις πιο συνταρακτικές ερμηνείες της κινηματογραφικής ιστορίας.

banner

ΗΠΑ. 1974. Διάρκεια: 155΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.