Κριτική

Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας

Από -

Oι πολιτικές και προσωπικές περιπέτειες της Μέρι Στιούαρτ ή Μαρίας Α΄ της Σκοτίας, με αποκορύφωμα το τραγικό τέλος και την πολυετή μετά θάνατον κατασυκοφάντησή της, συνοψίζουν την τύχη μιας γυναίκας σε θέση ισχύος στην ανδροκρατούμενη γηραιά Αλβιώνα του 16ου αιώνα. Στη σύντομη ζωή της η καθολική διάδοχος του σκοτσέζικου θρόνου παντρεύτηκε, όταν ήταν 16 ετών, τον Γάλλο δελφίνο Φραγκίσκο Β΄, επαναπατρίστηκε ως βασίλισσα μετά το θάνατό του, και σύντομα διεκδίκησε το δικαίωμα στο αγγλικό στέμμα που κατείχε η προτεστάντισσα ξαδέρφη της Ελισάβετ Α΄.

Έτσι ξεκίνησε μια μακροχρόνια κόντρα ανάμεσα σε δύο δυναμικές γυναίκες, στην οποία θα επικρατούσε εκείνη που θα παντρευόταν και θα γεννούσε πρώτη το διάδοχό της. Ταυτόχρονα ισχυροί άντρες των συμβουλίων τους και φανατικοί θρησκευτικοί παράγοντες άρχισαν να μηχανορραφούν για να αποκτήσουν κι εκείνοι λόγο στο πολυπόθητο στέμμα.

Η ιντριγκαδόρικη ιστορία της Στιούαρτ, η οποία θίγει διαχρονικές θεματικές όπως η αυτοδιάθεση του σώματος και η γυναικεία χειραφέτηση, έχει μεταφερθεί πολλάκις είτε στο σινεμά είτε στην τηλεόραση και η παραγωγή της πολύπειρης θεατρικής σκηνοθέτιδας Τζόσι Ρουρκ μπορεί να χαρακτηριστεί η πιο φιλόδοξη των τελευταίων ετών. Στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο η δημιουργός στήνει με άνεση εντυπωσιακά κάδρα –ειδικά τα κοντινά πλάνα των πρωταγωνιστριών κόβουν την ανάσα–, δεν επιδεικνύει όμως την ίδια ικανότητα στην αφήγηση.

Ενώ προσπαθεί, έχοντας καλές προθέσεις, να συνθέσει ένα πλήρες πορτρέτο της Μέρι Στιούαρτ, τελικά αποπροσανατολίζεται, αμφιταλαντεύεται και κατανέμει άνισα το χρόνο της μεταξύ σημαντικών και μη γεγονότων της ζωής της ηρωίδας. Δεν εξερευνάται λ.χ., παρά μόνο αποσπασματικά, η σπάνια ιδιοσυγκρασία της Στιούαρτ και ακόμη λιγότερο εκείνη της μελαγχολικής Ελισάβετ, η οποία προτίμησε να μείνει ανύπαντρη προκειμένου να θωρακιστεί από επίδοξους συζύγους-συνωμότες. Αντίθετα, έρχονται σε πρώτο πλάνο οι βασιλικές κρεβατοκάμαρες και τα ερωτικά μπερδέματα των ηρωίδων, που σκηνοθετούνται δίχως πάθος και ανά στιγμές με υπέρμετρη αφέλεια.

Την ίδια στιγμή, παρά την παρουσία του ειδικού στις ανατροπές Μπο Βίλιμον («House of cards») στο σενάριο, οι δολοπλοκίες στήνονται πρόχειρα και παρεμβάλλονται άτσαλα στην αφήγηση. Αποκαλύπτονται η μία μετά την άλλη, σε απόσταση ελάχιστων σεκάνς, καθώς το μοντάζ πασχίζει να συμπυκνώσει τη δράση σε δύο ώρες.

Εκείνο που μένει είναι οι συναισθηματικά πλούσιες, πολύπλοκες και υποβλητικές ερμηνείες των Ρόναν και Ρόμπι. Μαζί τροφοδοτούν την ταινία με ανεξάντλητη ενέργεια, η ερμηνεία τους εμπλουτίζεται σε κάθε σκηνή και σχεδόν ολομόναχες αποκαθιστούν την εικόνα δύο ιστορικά παρεξηγημένων γυναικών, που δεν συμβιβάστηκαν και διεκδίκησαν όλα όσα τους αναλογούσαν.

Αγγλία. 2018. Διάρκεια: 124΄. Διανομή: TULIP ENT.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • Νick πριν από 17 ημέρες

    Οι περιγραφές των ταινιών είναι λες και βγαίνουν από γραμμή παραγωγής. Η Ελισάβετ κέρδισε την κούρσα του στέματος και εκτέλεσε την Μαίρη με συνοπτικές...Αν δεν γράψουμε κάτι για την "ανδροκρατική κοινωνία" δεν θα κοιμηθουμε το βράδυ έτσι?

  • Αλέξανδρος πριν από 17 ημέρες

    Εξαιρετική !γρήγορη, υποβλητική ,με απιστευτες ερμηνείες !την υποτιμούν αδικαιολόγητα!περνάει η ώρα ευχάριστα!

  • Αννα Κ. πριν από 21 ημέρες

    Παντως φυσιογνωμικα οι δυο πρωταγωνιστριες αντιστροφως μοιαζουν στις ηρωιδες.Η Μαργκο Ρομπιν περισσοτερι φερνει για Μαρια Στιουαρτ και η Ρονιν περισσοτερι για βασιλισσα Ελισαβετ τουλαχιστο βασει των φυσιογνωμιων απο πορτρετα και βασει περιγραφων τους απο ιστορικους.Η Ρομπιν δεν φερνει καθολου φυσιογνωμικα στην Ελισσαβετ γιατι απλα ειναι πανεμορφη και ελκυστικη ενω η Ελισσαβετ ηταν οπως στα πορτρετα, ξερακιανη κ αδυνατη κ ασχημη σε γενικες γραμμες.Η δε Στιουαρτ εχω την αισθηση οτι ηταν καστανη και πιο καμπυλογραμμη, ηταν και μητερα.Δεν ξερω τελικα αν διαφερει απτις αλλες ταινιες με το ιδιο θρμα που βγαινουν καθε δυο τρια χρονια.