Κριτική

Κλεμμένα Φιλιά

Από -

Κινηματογραφικό alter ego του Φρανσουά Τριφό και τυπικός νέος που αντρώθηκε στη Γαλλία της δεκαετίας του ’60, ο Αντουάν Ντουανέλ αποτελεί τον πρωταγωνιστή των «400 Χτυπημάτων» (1959), τον οποίο θα συναντήσουμε ξανά σε μία μικρού και τρεις μεγάλου μήκους ταινίες του σκηνοθέτη. Έτσι, μετά το 32λεπτο «Αντουάν και Κολέτ», μέρος του σπονδυλωτού «Ο Έρωτας στα 20» (1962), βρίσκουμε τον Αντουάν στο Παρίσι του ’68, άρτι απολυθέντα από το στρατό.

Πριν ακόμη από τα γεγονότα του Μάη και με την πολιτική να μένει στην άκρη του κάδρου (ακούμε για διαδηλώσεις και τον πόλεμο της Αλγερίας), ο καλόκαρδος και αφελής ήρωας του Τριφό προσπαθεί να προσανατολιστεί στην ενήλικη ζωή του. Τόσο οι επαγγελματικές όσο και οι ερωτικές σχέσεις του όμως αποδεικνύονται χαοτικές. Ξεκινάει να δουλεύει ως νυχτερινός θυρωρός και κατόπιν, αφού απολυθεί από μια παρεξήγηση, προσλαμβάνεται σε γραφείο ντετέκτιβ. Παράλληλα προσπαθεί να επανασυνδεθεί με την παλιά του σχέση, τη νεαρή Κριστίν, αλλά ερωτεύεται κεραυνοβόλα την ώριμη, σικάτη κ. Ταμπάρ, σύζυγο έμπορου υποδημάτων.

Ο Αντουάν ταλαντεύεται διαρκώς ανάμεσα στον αληθινό κόσμο, έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία και καθοριστικά, και μια ιδεαλιστική εικόνα του, έκφραση των ουτοπικών φαντασιώσεων της νιότης. Ο Τριφό τον ακολουθεί στη χαριτωμένη και σινεφίλ (διαρκείς οι αναφορές στο βωβό σινεμά) περιπέτεια ενηλικίωσής του, τυλίγοντάς τον με ένα θερμό βλέμμα νοσταλγίας και κατανόησης. Περιγράφει με χιουμοριστική τρυφερότητα τη μάχη του με την πραγματική ζωή, δεν κρύβει όμως την πικρή κριτική της κομφορμιστικής αστικοποίησής του, την οποία αποτυπώνει με ένα… μπουνιουελικό φινάλε, ύμνο στον τρελό, ακατανόητο έρωτα που έχουμε εξορίσει από την καθημερινότητά μας.

Γαλλία. 1968. Διάρκεια: 91΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.