Κριτική

Interstellar

Από -

Καθώς η Γη πεθαίνει από έντονη ξηρασία, τελευταία ελπίδα της ανθρωπότητας είναι η μετοίκησή της στον πλανήτη ενός μακρινού γαλαξία. Μια εξερευνητική αποστολή ξεκινά, οι τολμηροί αστροναύτες της όμως δεν ξέρουν αν και πότε θα επιστρέψουν. Θεαματικότατο, αλλά πομπώδες, υπέρμετρα φιλόδοξο και οπτικά ευρηματικό, αλλά μελοδραματικά υπερφορτωμένο, το ταξίδι του Νόλαν στα άστρα δεν είναι το νέο «2001».

Τον αποκαλούν «νέο Κιούμπρικ» και ο ίδιος κάνει τα πάντα για να επιβεβαιώσει το χαρακτηρισμό. Τολμηρός, τελειομανής και φιλόδοξος, ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι από τους ελάχιστους σκηνοθέτες στο Χόλιγουντ με απόλυτη ελευθερία κινήσεων, ένας από τους μετρημένους στα δάχτυλα auteurs μεγάλης κλίμακας όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ και ο Τζέιμς Κάμερον. Ολοκληρώνοντας με επιτυχία την υπερηρωική τριλογία του «Σκοτεινού Ιππότη» κι έχοντας στο ενδιάμεσο κερδίσει κοινό­ και κριτικούς με το hi tech θρίλερ «Inception», ο Βρετανός δημιουργός βάζει μπρος τη δική του διαστημική οδύσσεια κι επιχειρεί να φτάσει σε έναν καινούργιο, θαυμαστό κινηματογραφικό γαλαξία. Πρώτα πρέπει να φτάσει έτη φωτός μακριά από τη Γη η απελπισμένη ανθρωπότητα, η οποία βλέπει τον πλανήτη να ασφυκτιά από μια ολοένα κι εντονότερη ξηρασία.

Ο πρώην πιλότος και νυν αγρότης Κούπερ, χήρος πατέρας δύο παιδιών, προσπαθεί να προστατεύσει την οικογένειά του, ώσπου μια σειρά από παράξενα φαινόμενα στη βιβλιοθήκη του σπιτιού του τον οδηγούν σε ένα κρησφύγετο της NASA και στο απόκρυφο σχέδιό της. Η μοναδική ελπίδα των ανθρώπων είναι η μετοίκησή τους σε έναν κατοικήσιμο μακρινό πλανήτη, στον οποίο μπορούν πλέον να ταξιδέψουν μέσα από μια χωροχρονική «σκουληκότρυπα». Η εξερευνητική αποστολή είναι σχεδόν έτοιμη, αλλά το τετραμελές πλήρωμά της δεν ξέρει αν και πότε (ο χρόνος θα κυλάει διαφορετικά γι’ αυτούς) θα επιστρέψει. Ο Κούπερ δέχεται να πιλοτάρει­ το σκάφος, όμως η μικρή του κόρη Μερφ δεν τον συγχωρεί γι’ αυτήν την απόφασή του.

Η σκιά της «Οδύσσειας του Διαστήματος» πέφτει αναπόφευκτα βαριά­ σε αυτήν την πολυδιάστατη sci fi περιπέτεια, αλλά ο προνοητικότατος Νόλαν φροντίζει να μην αναμετρηθεί στα ίσα με το εμβληματικό αριστούργημα του Κιούμπρικ. Με περισσότερες επιρροές από το «Contact» (κυρίως), τις «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» και την «Άβυσσο», αφιερώνει μιαν ολόκληρη ώρα στην όλη προετοιμασία και τη σχέση του Κούπερ με τη Μερφ, ενώ κατόπιν μοιράζει την πλοκή ανάμεσα στη Γη και στο μακρινό Διάστημα. Βαρυφορτωμένο, προσπαθώντας να γίνει επεξηγηματικό και ταυτόχρονα να μπορεί να αιφνιδιάζει με ψευδο-επιστημονικές ανατροπές, το σενάριο των Τζόναθαν και Κρίστοφερ Νόλαν είναι ένα περίτεχνο και μαζί διάτρητο κατασκεύασμα.

Η οπτική ευρημα­τικότητα και η σκηνοθετική δεξιοτεχνία του τελευταίου σε κάνουν να ξεχνάς πολλές από τις αφέλειές του, όχι όμως και τον κινηματογραφικό στόμφο που τυλίγει κάθε εικόνα και κάθε ατάκα του υπερφιλόδοξου αυτού εγχειρήματος. Το οποίο επιστρατεύει ποιήματα του Ντίλαν Τόμας, τα τελειότερα οπτικά εφέ κι ένα σωρό μελοδραματικά κλισέ, θέλοντας να πει την τελευταία λέξη για την κινηματογραφική επιστημονική φαντασία, την ανθρώπινη φύση και την κοσμική αλήθεια. Δεν λέει πολλά περισσότερα από το «η αγάπη είναι η κινητήριος δύναμη του σύμπαντος».

ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 169΄. Διανομή: VILLAGE FILMS.

Σχετικά Θέματα