Κριτική

Η Ρόζα της Σμύρνης

Από -

Στην Αθήνα του 1987 ο Δημήτρης ετοιμάζει μια έκθεση πάνω στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων της Σμύρνης και, ψάχνοντας, ανακαλύπτει σε ένα τούρκικο παλιατζίδικο ένα ματωμένο νυφικό. Αναζητώντας την ιστορία του, καταλήγει στη Ρόζα, μια γηραιά κυρία που ζει με την εγγονή της και δεν θέλει να μοιραστεί με κανέναν το παρελθόν της. Λογοτεχνικό μπεστ σέλερ, έρωτες με φόντο τραγικά ιστορικά γεγονότα κι ένα δραματουργικά αδύναμο, παλαιάς κοπής και τηλεοπτικής αισθητικής δράμα για το «μεγάλο κοινό».

Αναζητώντας το μεγάλο κοινό, ακόμη μία ελληνική παραγωγή στρέφεται στο δοκιμασμένο υλικό ενός λογοτεχνικού μπεστ σέλερ στο οποίο απαγορευμένοι έρωτες, τραγικά ιστορικά γεγονότα κι επώδυνα μυστικά συναντιούνται στην Αθήνα του 1987. Τότε, σύμφωνα με το μυθιστόρημα «Ισμαήλ και Ρόζα» του Γιάννη Γιαννέλλη-Θεοδοσιάδη, ο αρχιτέκτονας Δημήτρης ετοιμάζει μια έκθεση πάνω στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων της Σμύρνης πριν από την καταστροφή του ’22. Ψάχνοντας για το βασικό, εντυπωσιακό έκθεμα, ανακαλύπτει σε ένα τούρκικο παλιατζίδικο ένα ματωμένο νυφικό κι ένα γράμμα κρυμμένο στη φόδρα του. Αναζητώντας την ιστορία τους, καταλήγει στη Ρόζα, μια γηραιά κυρία που ζει στην Αθήνα με την όμορφη εγγονή της, αλλά δεν θέλει να μοιραστεί με κανέναν το παρελθόν της.

Η βασική ιδέα μοιάζει πολλά υποσχόμενη και στα χέρια ενός Παντελή Βούλγαρη ή ενός Τάσου Μπουλμέτη πιθανότατα θα είχε καλύτερη κινηματογραφική­ τύχη. Το σενάριο της υποψήφιας για Όσκαρ μικρού μήκους («One Day Crossing») Χριστίνας Λαζαρίδη όμως δείχνει αμηχανία στο να την αξιοποιήσει κινηματο­γραφικά, μένοντας στο μεγαλύτερο μέρος του δέσμιο ευκολιών, αναληθοφανειών και κλισέ που έχουν τη ρητορική έμφαση της τηλεοπτικής δραματουργίας.

Η ιστορία προχωράει στρωτά μα εντελώς μονοδιάστατα και, ενώ η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου αγωνίζεται να δώσει συναισθηματικό όγκο στις εικόνες, οι χαρακτήρες δυσκολεύονται να αποκτήσουν υπόσταση, κάποιοι με λιγοστό υλικό στα χέρια τους (η Μαριάννα της Ευγενίας Δημητροπούλου) και άλλοι περιορισμένοι από τις αδέξιες υπερβολές (ο καλόκαρδος, κατά βάθος εθνικιστής Δημήτρης του Τάσου Νούσια). Παρόλα αυτά, η παραγωγή είναι φροντισμένη για τα μετρημένα ελληνικά δεδομένα, ο τηλεοπτικά έμπειρος Γιώργος Κορδέλλας (της «Αναστασίας» και της «Βεντέτας») κάνει την αφήγηση να τρέχει και το μυθιστορηματικό στόρι έχει τις δυνατές του στιγμές. Όπως το συγκινητικό φινάλε, που θα συγκινήσει πολλούς καλοπροαίρετους λάτρεις των εξωτικών σινε­-ρομάντζων παλαιάς κοπής, τη συνταγή των οποίων προσπαθεί να μιμηθεί, τίμια μα αδέξια, αυτό το υπερβολικά τυποποιημένο ιστορικο-ερωτικό δράμα.

Ελλάδα. 2016. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Σχετικά Θέματα