Κριτική

Η Πένθιμη Παρέλαση των Ρόδων

Από -

Εικαστικός, συγγραφέας και ακαδημαϊκός, ο Τόσιο Ματσουμότο (1932-2017) ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του αβανγκάρντ γιαπωνέζικου σινεμά των ’60s, ο οποίος γύρισε κυρίως πειραματικές μικρού μήκους, μένοντας στη σκιά δημιουργών όπως ο Ναγκίσα Όσιμα ή ο Γιοσισίγκε Γιοσίντα. Η διασημότερη δημιουργία του παραμένει η «Πένθιμη Παρέλαση των Ρόδων», η οποία επανεκτιμήθηκε παγκοσμίως όταν κυκλοφόρησε πρόσφατα στο home entertainment. Αφορά μια ελεύθερη μεταφορά του «Οιδίποδα» στον κόσμο της γκέι κουλτούρας και του αντεργκράουντ κινήματος της εποχής, με τον τρανσέξουαλ Πίτερ να υποδύεται την Έντι. Μια «βασίλισσα» και καινούργια, σέξι υπάλληλο του μπαρ «Ζενέ», η οποία προκαλεί τη ζήλια της μαντάμ Λίντα, που δουλεύει χρόνια εκεί, αλλά γοητεύει τον Γκόντα, τον ιδιοκτήτη του.

Πρόκειται για μια νεωτεριστική, επηρεασμένη από τη νουβέλ βαγκ και το σινεμά βεριτέ προσπάθεια καταγραφής μιας «αθέατης» Ιαπωνίας και μιας κοινωνίας που καλείται να αντιμετωπίσει κατακλυσμιαίες κοινωνικές αλλαγές. Αφηγηματικά πρωτοποριακή, συνδυάζει ντοκιμαντερίστικο υλικό, σλάπστικ στοιχεία, σινεμά μέσα στο σινεμά κι έντονη διάθεση αποστασιοποίησης, ένα κινηματογραφικό παράδοξο που αντέχει στο χρόνο κι επηρέασε τον Κιούμπρικ στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι».

Α/Μ. Ιαπωνία. 1969. Διάρκεια: 105΄. Διανομή: NEW STAR.