Κριτική

Η Επαφή

Από -

Πρώτη αγγλόφωνη ταινία στη φιλμογραφία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, η «Επαφή» είχε μια ιδιαίτερα ψυχρή κριτική αντιμετώπιση στην εποχή της. Παρά τις ουκ ολίγες σύγχρονες επανεκτιμήσεις, πρόκειται πράγματι για μια από τις μετριότερες στιγμές του κορυφαίου δημιουργού, ο οποίος, φανερά έξω από τα νερά του, μοιάζει να επαναλαμβάνει εδώ ευρήματα και ιδέες. Αυτές αφορούν την αλλοτρίωση των (ερωτικών κι οικογενειακών) σχέσεων, την καταστροφική εξάρτησή τους από τις αξεπέραστες ψυχολογικές ανασφάλειες, την αδυναμία απόδρασής μας από το καταπιεστικό παρελθόν και το τίμημα της κάθε προσωπικής επιλογής.

Ο Μπέργκμαν τις πραγματεύεται μέσα από την ιστορία μιας Σουηδέζας νοικοκυράς, μητέρας δυο παιδιών και παντρεμένης 15 χρόνια με ένα γιατρό, η οποία θα ερωτευτεί έναν Αμερικανοεβραίο αρχαιολόγο, επιζώντα του Ολοκαυτώματος. Πρόκειται για ανθρώπους ταγμένους σε δυο αντίθετους τρόπους ζωής (αυτοσυγκράτηση και εξωστρέφεια, μεθοδική οργάνωση και αυθόρμητες επιλογές), οι οποίοι ανακαλύπτουν τον εαυτό τους μέσα από ένα καταδικασμένο ερωτικό πάθος. Η ταινία περισσότερο το περιγράφει παρά το νιώθει, με τον χαμηλότονο Έλιοτ Γκουλντ να στέκει αμήχανος απέναντι στην καταιγιστική Μπίμπι Άντερσον.

Σουηδία, ΗΠΑ. 1971. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

banner