Νέα

Φόρος τιμής στο ελληνικό σινεμά από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Από -

Με αφορμή τη 200η επέτειο από την Επανάσταση του 1821, το πρόγραμμα «Χώρα, Σε Βλέπω» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έκανε τη στάση του στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, κατά τη διάρκεια του οποίου προβλήθηκαν κλασικά κινηματογραφικά έργα του ελληνικού σινεμά. Το «Χώρα, Σε Βλέπω» πρόκειται για μία δράση που αποσκοπεί στη διάσωση, ψηφιοποίηση και προβολή ελληνικών φιλμ του 20ου αιώνα, σε μία προσπάθεια διαφύλαξης της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου.

Οι προβολές ξεκίνησαν στις 11/09 με εναρκτήρια ταινία την «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού και τις υπόλοιπες μέρες ακολούθησαν τα «Μακεδονικός Γάμος», «Μπέττυ», «Η Λίζα και η Άλλη», «Από την Άκρη της Πόλης», «Δοκιμή», «Οι Βοσκοί», «Το Τελευταίο Ψέμμα», «Μανία» και κλείνοντας με τον πολυαγαπημένο «Θίασο» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου στις 15/09.

Της προβολής του «Θιάσου» προηγήθηκε ανοιχτή συζήτηση με τίτλο [ deliverance ] * *διάσωση - σωτηρία - απελευθέρωση - απολύτρωση, την οποία άνοιξε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, κυρία Κατερίνα Ευαγγελάτου. Επισήμανε, χαμογελώντας, πως ως άνθρωπος του θεάτρου «μιας τέχνης θνησιγενούς» ζηλεύει το σινεμά που «μπορεί να ξαναγαπιέται, να ταξιδεύει στο διηνεκές, να λάμπει, να εμπνέει και να συνεχίζει».

banner

Το λόγο στη συνέχεια πήρε η Φαίδρα Βόκαλη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΚ, που μίλησε για τις περίπλοκες διαδικασίες που απαιτήθηκαν για την υλοποίηση του προγράμματος, την επίπονη «ντεντεκτιβική σχεδόν» ανεύρεση των υλικών και στη συνέχεια την επεξεργασία τους από εξειδικευμένους επαγγελματίες, πάντα με σεβασμό στους δημιουργούς και το αρχικό τους όραμα. Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, σκηνοθέτης και Πρόεδρος της ΕΑΚ, μίλησε για μια δράση «που τιμά τον τίτλο της», στρέφοντας το βλέμμα όχι απλά στις ταινίες αλλά και στα κοινά σημεία ανάμεσά τους, όπως «στη χώρα του Δαμιανού και τη χώρα του Γιάνναρη». Ολοκλήρωσε την αρχική του εισήγηση τονίζοντας τη σημασία κινητοποίησης και στήριξης τόσο από τους σχετικούς φορείς όσο και τους ίδιους τους κινηματογραφιστές. Την ίδια ανάγκη για συνέργειες και κοινή δράση εξέφρασε η παραγωγός Ελένη Κοσσυφίδου, ενώ ο διευθυντής φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής επεσήμανε ότι τώρα είναι η στιγμή να οριστεί ο τρόπος και οι συντεταγμένες με τους οποίους θα διασωθεί η κινηματογραφική μας ιστορία.

Το επείγον της διαδικασίας της διάσωσης επανήλθε ξανά και ξανά κατά τη διάρκεια της συζήτησης, με τον σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα να απεύχεται «να είμαστε η γενιά στα χέρια της οποίας κάποιες ταινίες θα χαθούν». Δε θα έπρεπε βέβαια να νοείται διάσωση χωρίς σεβασμό στο πρωτογενές υλικό και στο final cut, όπως τόνισε και η σκηνοθέτης, παραγωγός και αντιπρόεδρος της ΕΑΚ, Ελίνα Ψύκου, αναφερόμενη σε τραγικές παρατυπίες που έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν, και που δεν σέβονται και δεν προστατεύουν το «ηθικό δικαίωμα» των δημιουργών πάνω στο έργο τους, δικαίωμα που υπάρχει φυσικά και μετά το θάνατο τους.

Σε άλλες εισηγήσεις, ο κ. Πάνος Κουάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, αναφέρθηκε στη σημασία δημιουργίας Εθνικού Αποθετηρίου, σχεδίου που βρίσκεται πλέον ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίησή του και με την εύρεση κατάλληλου χώρου στο κέντρο της Αθήνας. Ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, κ. Μάρκος Χολέβας επεσήμανε λάθη του παρελθόντος ως προς τη φύλαξη και συντήρηση κινηματογραφικών αρχείων και υλικών που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν, σε μια «επείγουσα προσπάθεια να μη χαθούν ταινίες», όπως ανέφερε και ο κορυφαίος διευθυντής φωτογραφίας, Γιώργος Αρβανίτης. Ο κ. Αρβανίτης, μόνιμος συνεργάτης του Θόδωρου Αγγελόπουλου, επιμελήθηκε προσωπικά τη διαδικασία ψηφιοποίησης του «Θιάσου», που έκλεισε με τον πλέον ιδανικό τρόπο το πενθήμερο των προβολών, παρουσία και της συζύγου του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Φοίβης Οικονομοπούλου-Αγγελοπούλου.

Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με επισκέψεις σε 21 πόλεις, με 42 ταινίες συνολικά. Επόμενη στάση του θα είναι η Θεσσαλονίκη, με μια σειρά προβολών σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.