Κριτική

Εγκλωβισμένος

Από -

Μοντέρ, ο οποίος με την πρώτη του σκηνοθετική προσπάθεια «Σταυροδρόμια Ζωής» του 2009 (την οποία συνυπέγραψε με τον Σκάνταρ Κόπτι) κέρδισε σειρά φεστιβαλικών βραβείων και έφτασε ως την υποψηφιότητα για ξενόγλωσσο Όσκαρ, ο Γιάρον Σάνι προχώρησε σχεδόν μια δεκαετία αργότερα σε ένα φιλόδοξο φιλμικό σχέδιο, συνεχίζοντας να κρατά κάτω από το κινηματογραφικό μικροσκόπιό του την κοινωνική πραγματικότητα του Τελ Αβίβ. Το «Love Trilogy» συγκροτείται από μια τριάδα ταινιών οι οποίες γυρίστηκαν ταυτόχρονα και έκαναν πρεμιέρα με διαφορά λίγων μηνών, ξεκινώντας από το τμήμα των «Οριζόντων» του Φεστιβάλ Βενετίας 2018. Το «Stripped» επικεντρώνεται στην ερωτική ιστορία ενός μουσικού και της γοητευτικής, μα ψυχολογικά ασταθούς γειτόνισσάς του, ενώ τα «Chained» και «Reborn» τα οποία ακολουθούν εστιάζουν στο ζευγάρι του Ράσι και της Αβιγκέιλ που είχαμε συναντήσει και στην πρώτη ταινία.

Τα τρία φιλμ επικοινωνούν μεταξύ τους, αλλά διατηρούν τη δραματική αυτονομία τους, με τον «Εγκλωβισμένο» («Chained») να έχει προβληθεί δεύτερος στη σειρά, αν και είναι αυτός που ολοκληρώνει την τριλογία και την περιπετειώδη σχέση της Αβιγκέιλ με τον Ράσι. Έναν βετεράνο αστυνομικό ο οποίος μαθαίνει πως το έμβρυο το οποίο κυοφορεί η πρώτη είναι νεκρό, τη στιγμή που μια καταγγελία εναντίον του παίρνει απρόβλεπτες διαστάσεις. Μετά από σωματική έρευνα σε μια ομάδα νεαρών, τους οποίους υποπτεύθηκε για διακίνηση ναρκωτικών, θα βρεθεί κατηγορούμενος για σεξουαλική παρενόχληση. Προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του, ενώ η οικογενειακή ένταση χτυπάει κόκκινο, καθώς η έφηβη κόρη της γυναίκας του από τον προηγούμενο γάμο της αντιδρά στις νουθεσίες του και επαναστατεί με δυναμικό τρόπο.

Τα «Σταυροδρόμια Ζωής» ξεχώρισαν για τον πύρινο κοινωνικό ρεαλισμό τους, ο οποίος ξεχειλίζει από τα πλάνα του Γιάρον Σάνι. Εδώ μάλιστα αυτός κάνει ένα ακόμα βήμα προς τη ντοκιμαντερίστικη αλήθεια όσων σκηνοθετεί, επιλέγοντας ερασιτέχνες ηθοποιούς (ο πρωταγωνιστής Εράν Ναΐμ είναι πρώην αστυνομικός), γύρισμα με δυο κάμερες ταυτόχρονα, νευρικό μοντάζ και αυτοσχεδιαστικούς διαλόγους – το «Love Trilogy» πήγε στο μοντάζ με 350 ώρες κινηματογραφημένο υλικό. Το αποτέλεσμα είναι ένα μελόδραμα –που θα μπορούσε να δώσει ιδέες στις «Οικογενεια­κές ιστορίες» του Alpha– με ψυχολογική ένταση, περίπλοκα διλήμματα και ηθικά αδιέξοδα, τα οποία ο Σάνι συνδέει έμμεσα πλην σαφώς με τη σύγχρονη ισραηλινή καθημερινότητα.

Πατριαρχία, μιλιταρισμός, κίτρινος Τύπος και θρησκευτική παράδοση ορίζουν μια ταραγμένη, στρεβλή κοινωνική συνθήκη, όπου ο εγκλωβισμός των ερωτικών (αλλά και οικογενειακών ή διαπροσωπικών) σχέσεων γίνεται υπαρξιακός βραχνάς και αφόρητο αδιέξοδο. Χωρίς να πρωτοτυπεί, η τριλογία του Σάνι φέρνει σε πρώτο πλάνο τα στερεότυπα που παγιδεύουν όλους τους εν συγχύσει αθώους, κατανοώντας πλήρως το μερίδιο ευθύνης του καθενός στο αναπόδραστο «έγκλημα».

Ισραήλ, Γερμανία. 2019. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

banner