Κριτική

Carousel

Από -

Πρόκειται για μια από τις ταινίες-ορόσημα του μαγιάρικου σινεμά, κυρίως λόγω της συμμετοχής της στο Φεστιβάλ Κανών το 1956, η οποία ουσιαστικά έστρεψε τα βλέμματα για πρώτη φορά μεταπολεμικά στον ουγγρικό κινηματογράφο. Η ιστορία του δράματος επικεντρώνεται σε έναν απαγορευμένο έρωτα, που πάει κόντρα στις συντηρητικές κοινωνικές νόρμες της επαρχιακής Ουγγαρίας.

Η Μάρι και ο Μάτε ζουν και δουλεύουν μαζί στην κολεκτίβα του χωριού. Ο πατέρας της πρώτης όμως, ο Ίστβαν, αποφασίζει να αποχωρίσει από αυτήν και αρραβωνιάζει την κόρη του με τον νέο του συνεταίρο Φάρκας. Η Μάρι δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τα σχέδια των άλλων για εκείνη, ενώ ο πεισματάρης Μάτε ορκίζεται να κάνει τα πάντα για να παντρευτεί τη γυναίκα της ζωής του. Και η σύγκρουση του νέου με το παλιό είναι πλέον αναπόφευκτη…

Μπορεί ο Ζόλταν Φάμπρι να παίρνει κάποιες αποστάσεις από τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, τη φόρμα που «υποχρεώνονταν» να ακολουθήσουν οι σκηνοθέτες του ανατολικού μπλοκ εκείνην την εποχή, όμως το σενάριό του (το έγραψε μαζί με τον Λάζλο Νάντασι) περιέχει προπαγανδιστικές κι εξόφθαλμα διδακτικές προεκτάσεις. Το απλοϊκό λαβ στόρι μπλέκει άγαρμπα με το φλέγον εκείνη την εποχή ζήτημα της κολεκτιβοποίησης, με χαρακτήρες που διαπνέονται από μια μανιχαϊστική λογική και πλοκή που είναι προβλέψιμη.

Παρότι το σενάριο μοιάζει πλέον παρωχημένο, ο Ζόλταν Φάμπρι καταφέρνει με το στιλιζάρισμά του, το αϊζενσταϊνικό μοντάζ του, αλλά κυρίως με δύο αξεπέραστες σεκάνς-σπουδή να δώσει στο έργο του κινηματογραφική υπεραξία. Οι εναέριες λήψεις του καρουζέλ, που συμβολίζουν την απόλυτη ελευθερία, και ο ηλεκτρισμένος χορός των δύο εραστών, που προκαλεί ζάλη στον θεατή, αποτελούν μοναδικά δείγματα της βιρτουοζιτέ του Φάμπρι καθώς προάγγελο των ριζοσπαστικών καλλιτεχνικών ρευμάτων που κυριάρχησαν στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού την επόμενη δεκαετία.

Ουγγαρία. 1955. Α/Μ. Διάρκεια: 90΄. Διανομή: CAROUSEL FILMS.