Κριτική

Carol

Από -

Άψογη στις λεπτομέρειές της παραγωγή και διπλό ρεσιτάλ ερμηνείας (βραβείο στις Κάνες για τη σπουδαία Ρούνι Μάρα).

Όταν το 1952 η Πατρίσια Χάισμιθ δημοσίευσε το μυθιστόρημά της «The Price of Salt», μόλις το δεύτερό της μετά το «Ξένοι στο τρένο», υπέγραψε με το ψευδώνυμο Κλερ Μόργκαν, φοβούμενη το προκλητικό θέμα του λεσβιακού έρωτα το οποίο πραγματευόταν το βιβλίο της. Έξι δεκαετίες αργότερα, ο Τοντ Χέινς δεν είχε ανάγκη για κάτι ανάλογο όταν το επέλεξε ως πηγή της καινούργιας μετά το «I’m not There» του 2007 ταινίας του, μόλις της έκτης του σε 25 χρόνια. Τόσο ο καταπιεσμένος έρωτας όσο και η δεκαετία του ’50 είναι δύο μοτίβα που επανέρχονται στο έργο του στιλίστα Αμερικανού σκηνοθέτη, ο οποίος μοιάζει εδώ να συνεχίζει τον κινηματογραφικό δρόμο που άνοιξε με το τέσσερις φορές υποψήφιο για Όσκαρ «Πέρα Από τον Παράδεισο» του 2002 και της βραβευμένης με πέντε Έμι μίνι τηλεοπτικής σειράς «Mildred Pierce» του 2011.

Στη χριστουγεννιάτικα στολισμένη Νέα Υόρκη του 1952 η νεαρή Τερέζ Μπέλιβετ, η οποία δουλεύει σε ένα πολυκατάστημα, γνωρίζει την καλοντυμένη, εμφανισιακά εντυπωσιακή και φανερά ευκατάστατη Κάρολ Ερντ. Μια ιδιαίτερη έλξη αναπτύσσεται ανάμεσα στις δύο γυναίκες, η δεύτερη εκ των οποίων είναι μητέρα ενός μικρού κοριτσιού και εγκλωβισμένη σε έναν τυπικό γάμο. Ο άντρας της όμως δεν μπορεί να δεχτεί την παράξενη σχέση της γυναίκας του με μια άλλη γυναίκα και την απειλεί ότι θα της στερήσει την κηδεμονία της κόρης τους. Νιώθοντας ασφυκτικά, η Κάρολ αποφασίζει να πάρει την Τερέζ και να φύγουν με το αμάξι της σε μια εκδρομή-απόδραση από την πόλη, ένα ταξίδι που θα ρίξει τη μία στην αγκαλιά της άλλης. Αλλά η επιστροφή στην πραγματικότητα που άφησαν πίσω τους είναι αναπόφευκτη, με τον Τοντ Χέινς να την παρουσιάζει σαν ένα χρυσό, απαστράπτον και πολυτελές κλουβί.

Σκηνοθέτης της ατμόσφαιρας και του στιλ, ο Χέινς παγιδεύει εξαρχής τις ηρωίδες του σε μια πανδαισία χρωμάτων, εντυπωσιακών σκηνικών και κομψότατων κοστουμιών. Χορογραφεί με μαεστρία τις κινήσεις τους και επιστρατεύει κάθε αντανάκλαση, θολό τζάμι και βρεγμένο παρμπρίζ για να δώσει έμφαση στην αντιπαράθεση πάθους και μελαγχολίας που βράζει μέσα τους.

Το βλέμμα τους, με εμμονικό κινηματογραφικά τρόπο, γίνεται το μοναδικό μέσο έκφρασή τους σε έναν κόσμο αυστηρών κανόνων και κομφορμιστικών απαγορεύσεων, με τα πνευστά του Κάρτερ Μπέργουελ να ανεβάζουν στα κόκκινα τους ρομαντικούς τόνους και τον διευθυντή φωτογραφίας και μόνιμο συνεργάτη του Χέινς Εντ Λάκμαν («Αυτόχειρες Παρθένοι», «Έριν Μπρόκοβιτς») να αποθεώνει το φλου αρτιστίκ. Σε έναν ρόλο κομμένο στα μέτρα της, η Κέιτ Μπλάνσετ είναι για ακόμα μία φορά εκθαμβωτική, την ερμηνευτική παράσταση (και το βραβείο στις Κάνες) κλέβει όμως η 30χρονη Ρούνι Μάρα («Το Κορίτσι με το Τατουάζ»), μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της γενιάς της.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: ODEON.

banner

Σχετικά Θέματα