Βραβεια Ελληνικης Ακαδημιας Κινηματογραφου 2010

Το ελληνικό σινεμά μπορεί να χαμογελά και πάλι

Από -

Ο «Κυνόδοντας» και η «Στρέλλα» ήταν οι μεγάλοι πρωταγωνιστές της πρώτης απονομής των ελληνικών Όσκαρ, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3/5 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Με μια σεμνή τελετή, η οποία ξεχώρισε για τα πονηρά σκετς και τους διακεκριμένους off-cinema παρουσιαστές, η Ελληνική Ακαδημία έδειξε με το καλημέρα ότι εντέλει κάτι έχει αλλάξει στο ελληνικό σινεμά.

Τελικά η πρώτη φορά δεν ήταν καθόλου δύσκολη για τη νεοσύστατη Ακαδημία Κινηματογράφου. Έξυπνος σχεδιασμός, φρέσκες ιδέες, πρωτοτυπία, διάθεση και πολύ πολύ σινεμά ήταν η απάντηση στο αναμενόμενο τρακ της πρεμιέρας των ολοκαίνουργιων βραβείων. Διαθέτοντας μια γοητευτική και λιτή αισθητική, η οποία αντέβαινε σε όλα τα επίπεδα με τις πρόσφατες πληθωρικές συναντήσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, η τελετή κατάφερε να συνοψίσει με απόλυτη επιτυχία τα highlights της πλούσιας ελληνικής κινηματογραφικής σεζόν. Απόλυτος πρωταγωνιστής ο «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος συγκέντρωσε σχεδόν το σύνολο των κύριων βραβείων (Καλύτερης ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Μοντάζ και Β΄ αντρικού ρόλου).

Σε απόσταση αναπνοής το αιρετικό δράμα του Πάνου Κούτρα «Στρέλλα», το οποίο απέσπασε συνολικά τέσσερις διακρίσεις (Α΄ γυναικείου ρόλου, Ενδυματολογίας, Μακιγιάζ, Σκηνογραφίας). Δύο τα βραβεία για την ιστορική υπερπαραγωγή του Παντελή Βούλγαρη «Ψυχή Βαθιά» ( Ήχου, Μουσικής), δίκαιη η βράβευση της ερμηνείας του Αντώνη Καφετζόπουλου στην «Ακαδημία Πλάτωνος», όπως και η απονομή του πρώτου ελληνικού Όσκαρ Φωτογραφίας στον Άγγλο Μάρκους Γουότερλου για το «Μαύρο Λιβάδι». Βραβεία που απέδωσαν κατά γενική ομολογία ένα –χαμένο για χρόνια– αίσθημα κινηματογραφικής δικαιοσύνης...

Η βραδιά, όμως, εκτός από τα πολυάριθμα βραβεία, περιλάμβανε μουσικά ιντερμέδια, ευφυή σκετσάκια στο background της σκηνής καθώς και μικρές εκπλήξεις, όπως αυτή της αιφνίδιας αλλαγής του παρουσιαστή της απονομής, με τον Γιώργο Κιμούλη να παραχωρεί τη θέση του στον… συνονόματο Πυρπασόπουλο. «Μπορεί να στερούμαι σε εμπειρία, αλλά έχω περισσότερα μαλλιά», δήλωσε ο αεικίνητος ηθοποιός, ο οποίος έδωσε ζωντάνια στη βραδιά με τις συγκρατημένες stand up comedy παρενθέσεις του. Θετικότατη, ωστόσο, ήταν και η εντύπωση που άφησαν οι –ως επί το πλείστον off-cinema– παρουσιαστές των βραβείων.

Ο «άνθρωπος που εδώ και χρόνια μοντάρει κομμάτι κομμάτι την Ακρόπολη» αρχιτέκτονας Μανώλης Κορρές, η πρώτη σοπράνο της Λυρικής Σκηνής Μυρτώ Παπαθανασίου και ο κορυφαίος φυσικός-συγγραφέας Γιώργος Γραμματικάκης, ο οποίος μίλησε για την ύπαρξη του φωτός ακόμη και σε «εποχές απόλυτου σκότους», απέδειξαν ότι ο κινηματογράφος αποτελεί μια τέχνη που δεν γνωρίζει όρια και περιορισμούς. Βέβαια, αυτοί που έκλεψαν για ακόμη μία φορά την παράσταση ήταν οι επαγγελματίες –και μη– ηθοποιοί, αυτήν τη φορά όμως όχι για τις ερμηνευτικές τους δυνατότητες, αλλά για τις περιεκτικές τους δηλώσεις. Αρχικά η εντυπωσιακή Μίνα Ορφανού, η τρανσέξουαλ πρωταγωνίστρια του «Στρέλλα», ευχήθηκε το βραβείο της να δώσει χώρο για να εκφραστούν «αυτοί που είναι αναγκασμένοι να ζουν στην αφάνεια λόγω της διαφορετικότητάς τους». Λίγο αργότερα, την ώρα που παραλάμβανε το βραβείο του, ο Αντώνης Καφετζόπουλος σχολίασε καυστικά την παντελή έλλειψη θεσμικών παραγόντων από την τελετή: «Ελπίζω να ακούγεται η φωνή μου μέχρι το Αμπού Ντάμπι, όπου βρίσκεται ο υπουργός Πολιτισμού», και συνέχισε με μια ομιλία-μανιφέστο για τα αθεράπευτα προβλήματα του ελληνικού σινεμά και τις απαραίτητες κινήσεις για την οριστική λύση τους, μετά το τέλος της οποίας καταχειροκροτήθηκε. Συγκινητικότερη στιγμή της βραδιάς, τέλος, υπήρξε η τιμητική διάκριση στον Θανάση Βέγγο, με τους θεατές να προσφέρουν ένα παρατεταμένο standing ovation στον μεγάλο κωμικό του ελληνικού σινεμά.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας «Κυνόδοντας» Γιώργος Λάνθιμος, Γιώργος Τσούργιαννης και Ηρακλής Μαυροειδής
Μεγάλου μήκους ταινία τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) «Άλλος Δρόμος δεν Υπήρχε» Σταύρος Ψυλλάκης
Σκηνοθεσία «Κυνόδοντας» Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο «Κυνόδοντας» Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου
Πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης «Bank Bang» Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
Α΄ αντρικός ρόλος «Ακαδημία Πλάτωνος» Αντώνης Καφετζόπουλος
Α΄ γυναικείος ρόλος «Στρέλλα» Μίνα Ορφανού
Β΄ αντρικός ρόλος «Κυνόδοντας» Χρήστος Πασσαλής
Β΄ γυναικείος ρόλος «Χρυσόσκονη» Άννα Μάσχα
Φωτογραφία «Μαύρο Λιβάδι» Μάρκους Γουότερλου
Μοντάζ «Κυνόδοντας» Γιώργος Μαυροψαρίδης
Πρωτότυπη μουσική «Ψυχή Βαθιά» Γιάννης Αγγελάκας
Σκηνογραφία «Στρέλλα» Πηνελόπη Βαλτή
Ενδυματολογία «Στρέλλα» Βασίλης Μπαρμπαρίγος
Ήχος «Ψυχή Βαθιά» Στέφανος Ευθυμίου, Δημήτρης Βουτσάς, Πάνος Βουτσαράς και Κώστας Βαρυμποπιώτης
Μακιγιάζ «Στρέλλα» Apollonia B. και Μαίρη Σταυρακάκη
Ειδικά εφέ και κινηματογραφική καινοτομία «Το Κακό στην Εποχή των Ηρώων» Πέτρος Νούσιας
Ταινία μικρού μήκους «Κι Εγώ για Μένα» Τζώρτζης Γρηγοράκης