Κριτική

Babyteeth

Από -

Βασισμένο σε θεατρικό της Ρίτα Καλνιάις, το οποίο ανέβηκε το 2012 στο Σίδνεϊ και διασκεύασε σεναριακά η ίδια, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αυστραλής Σάνον Μέρφι ξεκινά δυναμικά. Μια γεμάτη ένταση σκηνή γνωριμίας δύο παιδιών σε ένα σταθμό τρένου μας προετοιμάζει για ακόμη μία ιστορία μοντέρνας ενηλικίωσης.

Η Μίλα, έφηβη κόρη ενός ψυχαναλυτή και μιας πρώην πιανίστριας και νυν νευρωτικής μαμάς των προαστίων, ερωτεύεται με την πρώτη ματιά τον Μόουζες. Ένα πρεζόνι που κυκλοφορεί «αδέσποτο», τρομοκρατώντας τους γονείς της Μίλα με την ιδέα ότι αυτός μπορεί να είναι ο σύντροφος της καθωσπρέπει κόρης τους. Εκείνη όμως επιμένει να τον κρατά κοντά της πεισματικά, με τη χιουμοριστική προσέγγιση της Μέρφι να διατηρεί έναν ανάλαφρο τόνο και να σπρώχνει την αφήγηση, χωρισμένη σε κεφάλαια με παιχνιδιάρικους μεσότιτλους, προς την casual χαλαρότητα μιας νεανικής κομεντί του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά.

Μέχρι που, σχετικά γρήγορα, αποκαλύπτεται πως η Μίλα είναι σοβαρά άρρωστη και υποβάλλεται σε χημειοθεραπείες. «Μυστικό» το οποίο αφενός σκοτεινιάζει την ανεμελιά της ταινίας, αφετέρου δικαιολογεί τις offbeat συμπεριφορές των χαρακτήρων της. Η Μίλα τρέχει με χίλια να προλάβει μια ζωή που γλιστρά μέσα απ’ τα χέρια της και οι γονείς της προσπαθούν με κάθε τρόπο να την προστατέψουν, κρύβοντας την αμήχανη απόγνωσή τους. Ο Μόουζες εισβάλλει ανάμεσά τους ως αποσταθεροποιητικός παράγοντας, κάνει ό,τι μπορεί για να εκνευρίσει τους πάντες, για τη Μίλα, όμως, γίνεται το μοναδικό σημείο αναφοράς για μια ζωή «με νόημα», απρόβλεπτη και παθιασμένη.

Την αλλόκοτη και εύθραυστη ισορροπία του κουαρτέτου επηρεάζουν και μια σειρά γραφικών χαρακτήρων που το περιβάλλουν –ένας ιδιόρρυθμος δάσκαλος μουσικής, ένας μικρός βιολιστής ασιατικής καταγωγής και μια φιλική έγκυος γειτόνισσα– συμπληρώνοντας πανοραμικά το παζλ μιας αστικής αυστραλέζικης καθημερινότητας με μικρά μυστικά, τραύματα, βίτσια και απωθημένα, όλα κεκαλυμμένα από μια λουσάτη ευπρέπεια (εξαιρετικά τα διακριτικά σκηνογραφικά «σχόλια»). Η ακόρεστη δίψα της Μίλα για αληθινή ζωή θα ανατρέψει εσωτερικά αυτό το τακτοποιημένο σκηνικό, παρασύροντας όλους γύρω της μακριά από τα κομφορμιστικά ταμπού και τις ψυχολογικές αγκυλώσεις τους.

Η Σάνον Μέρφι χειρίζεται διακριτικά και εύστοχα αυτή την αλλαγή συμπεριφορών, εστιάζοντας στο σταδιακό ξεπέρασμα των μικροαστικών ηθικών στερεοτύπων και σε μια «εσωτερική» μεταμόρφωση που δεν συνοδεύεται από δραματικές υπερβολές. Μια ρομαντική επανάσταση μοντέρνα κινηματογραφημένη και αφοπλιστικά ερμηνευμένη (αποκάλυψη η 20χρονη Ελίζα Σκάνλεν από τις «Μικρές Κυρίες» και το τηλεοπτικό «Sharp objects», βραβείο στο Φεστιβάλ Βενετίας για τον Τόμπι Γουάλας), η οποία εγκαταλείπει σταδιακά τη χιουμοριστική παραξενιά και κορυφώνεται με βαρύ, αλλά συγκινητικό βηματισμό.

Αυστραλία. 2019. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: CINOBO.