Κριτική

Απόστρατος

Από -

Χαριτωμένο, αν και άνισο, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ζαχαρία Μαυροειδή «Ο Ξεναγός» (2011) διέθετε μια χαλαρή, ανάλαφρη γοητεία, η οποία στον διπλά βραβευμένο στη Θεσσαλονίκη (Κοινού και Νεότητας) «Απόστρατο» έχει μετατραπεί σε αφηγηματική ωριμότητα που εκπλήσσει ευχάριστα. Όπως και η πικάντικη περιπέτεια ενηλικίωσης του «ξεναγού αρχιτεκτόνων» Ιάσονα έχει μετατραπεί στην απρόσμενη αναμέτρηση του ανώριμου τριαντάρη Άρη με το οικογενειακό, εθνικά υπερήφανο παρελθόν του. Διότι ο Μαυροειδής επιμένει να εστιάζει σε αποπροσανατολισμένους ήρωες, που αναζητούν ταυτότητα σε μια αθηναϊκή πραγματικότητα γεμάτη εκπλήξεις.

Έτσι, άλλα σχέδια έχει ο εισαγωγέας μηχανών εσπρέσο κι εργένης Γλυφαδιώτης Άρης Νικολόπουλος όταν μετακομίζει στο σπίτι του παππού του στου Παπάγου μέχρι να ορθοποδήσει οικονομικά κι εντελώς διαφορετικά εξελίσσεται η ζωή του στο αποστειρωμένο προάστιο των απόστρατων. Εκεί, ενώ θα προσπαθήσει να πιάσει την καλή με μια γερή παραγγελία, θα ξανασμίξει με παιδικούς φίλους αλλά και με έναν πρώην συναγωνιστή του παππού του, την ιστορία του οποίου αρχίζει να ανακαλύπτει με περιέργεια και απανωτές εκπλήξεις.

Αναγνωρίσιμες καταστάσεις, ρεαλιστικοί διάλογοι και ζωντανοί χαρακτήρες μετατρέπουν τις περιπέτειες του Άρη σε ένα κινηματογραφικά ορθογραφημένο σχόλιο πάνω στην καθημερινότητα της κρίσης, το οποίο είναι φιλικό προς το μεγάλο κοινό και ταυτόχρονα πρωτότυπο ως προς το πολιτικο-ιστορικό σχόλιό του. Διότι όλα όσα περιτριγυρίζουν τον ήρωα (η συνοικία του Παπάγου, ο στρατιωτικός παππούς, ο κομμουνιστής φίλος του) φέρνουν στο προσκήνιο μια αόρατη αντιπαράθεση που βιώνει, λόγω των πρόσφατων κοινωνικών αναταραχών, η Ελλάδα: τη σχέση της με το παρελθόν – ο Εμφύλιος, η Μεταπολίτευση, οι πασοκικές παχιές αγελάδες και η σύνδεσή τους με το χρεοκοπημένο παρόν.

Ο Άρης βιώνει αυτήν την κληρονομιά ως δέος και άχθος ταυτόχρονα, ενδύεται (σε μασκέ πάρτι!) τη στολή του παππού και μπαίνει στο πετσί του, για να φτάσει, μέσα από την αποκάλυψη ενός επώδυνου μυστικού, στην καλά κρυμμένη αλήθεια. Συγκινητική; Απομυθοποιητική; Απελευθερωτική; Όπως και να ’χει, αυτή θα προσγειωθεί στο σήμερα με τολμηρό και ειλικρινή τρόπο.

Ελλάδα. 2019. Διάρκεια: 99΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.

Σχετικά Θέματα