Κριτική

Από Μηχανής

Από -

Ένας νεαρός ταλαντούχος προγραμματιστής επιλέγεται από έναν δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία-εφευρέτη να γίνει ο αποκλειστικός μάρτυρας ενός πρωτοποριακού πειράματος. Απομονωμένος μαζί του σε ένα μυστικό εργαστήριο, πρέπει να αξιολογήσει την Έιβα, ένα θηλυκό ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη. Ο προμηθεϊκός μύθος προσαρμόζεται λιτά και δεξιοτεχνικά σε ένα κλειστοφοβικό θρίλερ πάνω στη μάχη των δύο φύλων.

Από την εποχή που ο άνθρωπος θυμάται τον εαυτό του, η προσπάθειά του να πάρει ο ίδιος τη θέση του θεού, του «κατασκευαστή» του, είναι διαρκής, επίπονη και αναπόφευκτα αποτυχημένη. Χιλιετίες μετά τον Προμηθέα, ο μύθος του Βίκτορ Φρανκενστάιν­ μεταφέρει στην εποχή του ορθολογισμού και της βιομηχανικής επανάστασης τον ίδιο προβληματισμό, ανοίγοντας ένα κεφάλαιο της επιστημονικής φαντασίας, αυτό του «τρελού επιστήμονα», το οποίο θα κυριαρχήσει σε ολόκληρο τον καλλιτεχνικό 20ό αιώνα. Ακόμη ένας προμηθεϊκός ήρωας και συνάδελφος του θρυλικού δόκτορα είναι ο Νέιθαν, ένας δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας-εφευρέτης, ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου διαδικτυακού παρόχου στον κόσμο.
Κερδίζοντας το σχετικό διαγωνισμό, ο νεαρός προγραμματιστής Κέιλεμπ θα ταξιδέψει στην απομονωμένη και πολυτελή έπαυλη του μυστηριώδους μεγιστάνα για να γίνει ο αποκλειστικός μάρτυρας ενός άκρως μυστικού πειράματος. Όπως του εξηγεί ο Νέιθαν, ο ίδιος έχει μια εβδομάδα διορία για να εφαρμόσει­ το τεστ του Τούρινγκ στην Έιβα, το προηγμένο θηλυκό που έχει κατασκευάσει, και να αποφανθεί αν εκείνο διαθέτει πραγματικά ή όχι τεχνητή νοημοσύνη. Νομίζοντας πως πρόκειται για μια συναρπαστική επιστημονική δοκιμασία, ο Κέιλεμπ ξεκινά τις συνεντεύξεις με την Έιβα, οι οποίες όμως θα εξελιχτούν γρήγορα σε ένα περίπλοκο και ανεξέλεγκτο ψυχολογικό παιχνίδι.

Περνώντας για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα έπειτα από μια άνιση καριέρα σεναριογράφου («28 Μέρες Αργότερα» και «Sunshine» του Ντάνι Μπόιλ, «Μη μ’ Αφήσεις Ποτέ», «Dredd»), ο Βρετανός συγγραφέας της «Παραλίας» Άλεξ Γκάρλαντ βασίζεται σε μια πολυ­χρησιμοποιημένη μυθοπλαστική ιδέα, έναν κλειστό χώρο και τρεις χαρακτήρες, άντε τέσσερις, μαζί με την Κιόκο, βοηθό/κορίτσι για όλες τις δουλειές του Νέιθαν, για να στήσει ένα ατμοσφαιρικό sci fi θρίλερ με (μετρημένες) φιλοδοξίες οπτικού φιλοσοφικού δοκιμίου.
Η σταδιακά όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή των χαρακτήρων μεταξύ τους αναπτύσσεται χωρίς εκπλήξεις, η πλοκή προχωρά με σταθερά, προσεκτικά βήματα και η επιλογή του Γκάρλαντ να μείνει συγκεντρωμένος στον ανθρώπινο παράγοντα –τα βλέμματα, τις χειρονομίες και τις δεύτερες σκέψεις που καραδοκούν– αναμφίβολα τον δικαιώνει. Παράλληλα η ατμόσφαιρα γίνεται σεκάνς τη σεκάνς (και σεάνς τη σεάνς) πιο απειλητική, οδηγώντας νομοτελειακά σε μια τελική σύγκρουση με ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο. Μέχρι τότε, οι αντιπαραθέσεις στα όρια της ανθρώπινης συνείδησης, οι ελεύθερες ή προκαθορισμένες­ επιλογές μας, το τίμημα της τεχνολογικής προόδου και η διαρκής­ αντιπαράθεση των δύο φύλων για τη μεταξύ τους εξουσία εκτυλίσσονται προβλέψιμα μεν, απόλυτα πειστικά δε.
Με τον Όσκαρ Άιζακ («Inside Llewyn Davis», «Τα Δυο Πρόσωπα του Ιανουαρίου») εκφοβιστικά cool ως μυστικοπαθή οραματιστή και τη Σουηδή Αλίσια Βικάντερ του «Έρωτα της Βασίλισσας» να εντυπωσιάζει ως σέξι ανθρωποειδές, παίζοντας μόνο με το πρόσωπο και τη φωνή της.

Μ. Βρετανία. 2015. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: UIP.

Σχετικά Θέματα