Συνέντευξη

Άουγκουστ Ντίελ και Βάλερι Πάτσνερ, ποια είναι η μέθοδος Μάλικ;

Από -

Οι πρωταγωνιστές του πολεμικού δράματος «Μια Κρυφή Ζωή» μιλούν για το πώς ο Τέρενς Μάλικ προσέγγισε κινηματογραφικά την ιστορία του Γερμανού αντιφασίστα και αντιρρησία συνείδησης Φραντς Γιαγκερστάτερ.

Ποια ήταν η διαδικασία που ακολουθήθηκε για το κάστινγκ;
Βάλερι Πάτσνερ Μου ­­τηλεφώνησε η Γερμανίδα υπεύθυνη κάστινγκ και με ενημέρωσε για τον ρόλο. Ήξερα πως ήταν για ταινία του Τέρενς Μάλικ, αλλά δεν χρειαζόταν να ετοιμάσω τίποτα. Εκεί μου έδωσαν ένα γράμμα της Φρανσίσκα προς τον Φραντς, όταν εκείνος είχε φυλακιστεί από τους ναζί, το μελέτησα για λίγο και το διάβασα. Σε λίγες ημέρες με ειδοποίησαν πως πήρα τον ρόλο και περίπου σε μία εβδομάδα μου τηλεφώνησε ο Τέρενς, ο οποίος με είχε δει σε μαγνητοσκόπηση, και αρχίσαμε να μιλάμε για την ιστορία και τον χαρακτήρα μου, ενώ λίγο αργότερα είχα στα χέρια μου και το σενάριο.
Άουγκουστ Ντίελ Το ίδιο συνέβη και με μένα. Είχα μια οντισιόν με τον παραγωγό, έκανα μια σκηνή με τη Βάλερι και δυο-τρεις ημέρες αργότερα ο υπεύθυνος κάστινγκ μού τηλεφώνησε και μου είπε πως με ήθελαν για τον ρόλο. Αμέσως ακολούθησε ένα μακρύ τηλεφώνημα από τον Τέρενς, στον οποίο άρεσε η χημεία μας με τη Βάλερι και... αυτό ήταν.

Ακολούθησαν πρόβες ή βρεθήκατε μεταξύ σας στο γύρισμα;
Β.Π. Η μόνη προετοιμασία ήταν πως ένα μήνα πριν από τα γυρίσματα πήγα σε ένα αγρόκτημα και δούλεψα εκεί σαν κανονική αγρότισσα. Στα χωράφια, στο άρμεγμα, στο κόψιμο των ξύλων, στις δουλειές του σπιτιού... Αυτά είχαν μεγαλύτερη σημασία για τον Τέρενς από το να μελετήσουμε εξαντλητικά το σενάριο.
Α.Ντ. Σενάριο υπήρχε, αλλά στα γυρίσματα το αφήσαμε γρήγορα στην άκρη, διότι λειτούργησε μόνον ως σκελετός. Ο Τέρενς γυρίζει χωρίς πρόβες, πριμοδοτώντας τους αυτοσχεδιασμούς. Όλη η προετοιμασία μας ήταν να πηγαίνουμε νωρίς το πρωί στη φάρμα, να κάνουμε τις αγροτικές δουλειές, να μιλάμε με τους ανθρώπους στο χωριό και στα χωράφια. Το ζητούμενο ήταν να εντάξουμε τους χαρακτήρες μας στο χώρο.
Μεγάλωσα κι εγώ σε αγρόκτημα και όλα αυτά με γύρισαν πίσω σε κάτι οικείο, σε κάτι που με ηρεμούσε και με έφερνε όλο και πιο κοντά στον Φραντς. Κάθε μέρα μπαίναμε με τη Βάλερι όλο και πιο βαθιά σε αυτήν τη ρουτίνα και ο Τέρενς κινηματογραφούσε απροειδοποίητα. Άλλοτε δύο ώρες σε μια μέρα, άλλοτε όποτε έβλεπε κάτι ξεχωριστό στην καθημερινότητά μας και άλλοτε καθόλου για τρεις-τέσσερις ημέρες.

«Σενάριο υπήρχε, αλλά στα γυρίσμα­τα το αφήσαμε στην άκρη, διότι λειτούργησε μόνον ως σκελετός. Ο Τέρενς γυρίζει χωρίς πρόβες, πριμοδοτώντας τους αυτοσχεδιασμούς. Η προετοιμασία μας ήταν να πηγαίνουμε το πρωί στη φάρμα, να κάνουμε τις αγροτικές δουλειές και να μιλάμε με τους ανθρώπους στο χωριό και στα χωράφια». Άουγκουστ Ντίελ

Πόσο πολύ δουλέψατε με τον Τέρενς Μάλικ πάνω στους χαρακτήρες σας;
Α.Ντ. Ο Τέρενς δεν μιλάει πολύ για χαρακτήρες. Προσπαθεί να εκμαιεύσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπεις τον χαρακτήρα σου και πώς θα μπορέσεις να το βγάλεις αυτό στην οθόνη.
Β.Π. Σε αφήνει να αυτοσχεδιάζεις και σταδιακά, διακριτικά σε κατευθύνει προς τα εκεί που θα είσαι πιο αληθινός, πιο πειστικός ως ο συγκεκριμένος κινηματογραφικός χαρακτήρας. Μας ενθάρρυνε να φέρουμε τη Φρανσίσκα και τον Φραντς πιο κοντά σε εμάς αντί να προσπαθήσουμε πάση θυσία να τους μιμηθούμε.
Α.Ντ. Στην πραγματικότητα αυτό που βλέπουμε στο «Μια Κρυφή Ζωή» δεν είναι η αληθινή ιστορία του Φραντς Γιαγκερστάτερ, αλλά η δική μας εκδοχή σε αυτήν.

Πρόκειται πάντως για ιδιαίτερες κινηματογραφικές ερμηνείες. Οι δύο ήρωες μένουν ως επί το πλείστον σιωπηλοί, με ένα διαρκές voice over να λειτουργεί αντιστικτικά στα όσα βλέπουμε.
Α.Ντ. Ήταν πράγματι μια σιωπηλή ερμηνεία. Στις ταινίες του Μάλικ όσο πιο μεγάλος είναι ο ρόλος τόσο λιγότερα λέει ο ερμηνευτής του. Για μέρες απλώς κινιόμουν στο χώρο και οι άνθρωποι γύρω μου μου απηύθυναν λίγα λόγια. Πολλές οι σιωπηλές ημέρες και μεγάλη η ηρεμία στο πλατό. Δεν ήξερα πώς και πού θα μπει το voice over, το οποίο αφορούσε κυρίως τα γράμματα του Φραντς­ στη γυναίκα του και το οποίο πρόσθεσε ο Τέρενς στο μοντάζ.
Η δουλειά που έγινε πάνω του ήταν εξαντλητική. Ασχοληθήκαμε μαζί του σχεδόν για ενάμιση χρόνο και μπήκα στο στούντιο τουλάχιστον τριάντα φορές για να ηχογραφήσω όλους αυτούς τους μονολόγους. Ο Τέρενς ήταν απαιτητικός με τις λεπτομέρειες και μόνον όταν είδα την ταινία τελειωμένη κατάλαβα γιατί επέμενε. Πήρα την απάντησή μου κι επιβεβαίωσα πόσο σπουδαίος δημιουργός είναι.
Β.Π. Η μόνη εντολή του Τέρενς στον Άουγκουστ και σε εμένα ήταν να κινούμαστε συνεχώς, με την κάμερα να κινείται και αυτή «χορεύοντας» γύρω μας. Ένιωθες πως αυτό που σου ζητούσαν ήταν να είσαι απλώς ο εαυτός σου, βυθισμένος όμως στην πραγματικότητα εκείνης της εποχής και την εσωτερική πραγματικότητα των ανθρώπων. Κάτι που έγινε τόσο φυσικά, τόσο αβίαστα...

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Σχετικά Θέματα