Κριτική

Amerika Square

Από -

Σκηνοθετικός ρεαλισμός, ζωντανοί χαρακτήρες και γνωστές αλήθειες σε ένα κοινωνικό δράμα βραβευμένο στη Θεσσαλονίκη και υποψήφιο για έξι Ίριδες της Ελληνικής Ακαδημίας.

Ο μοντέρ Γιάννης Σακαρίδης έκανε πριν από τέσσερα χρόνια το επιτυχημένο σκηνοθετικό ντεμπούτο του με το «Wild Duck», ένα χαμηλότονο κι ευαίσθητο δράμα που συνέδεε τις «αθόρυβες» ιστορίες των καθημερινών χαρακτήρων με άμεσα, καυτά κοινωνικά ζητήματα. Διασκευάζοντας τώρα τη νουβέλα «Η Βικτώρια δεν υπάρχει» μαζί με τον συγγραφέα της Γιάννη Τσίρμπα και τον γνωστό ηθοποιό Βαγγέλη Μουρίκη, προχωρά στον ίδιο κινηματογραφικό δρόμο με πυξίδα μια ανθρωποκεντρική ιστορία με έντονες κοινωνικοπολιτικές αιχμές. Πρωταγωνιστές είναι τέσσερις εντελώς διαφορετικοί, αλλά κατά βάθος το ίδιο μοναχικοί και απελπισμένοι άνθρωποι των οποίων οι πορείες συναντιούνται με φόντο την Πλατεία Αμερικής: ο tattoo artist Μπίλι, ο παιδικός του φίλος Νάκος, ένας 40άρης ρατσιστής που εξακολουθεί να ζει με τους γονείς του, μια μπλεγμένη με τη μαφία Αφρικανή τραγουδίστρια κι ένας Σύριος πρόσφυγας ο οποίος θέλει να φύγει από τη χώρα μαζί με τη δεκάχρονη κόρη του.

Καθαρός ρεαλιστής, αλλά επιδέξιος αφηγητής (με μοντέρνα άποψη στο μοντάζ) και τρυφερός απέναντι στους χαρακτήρες του, ο Σακαρίδης «φωτογραφίζει» μια πλούσια σε αντιθέσεις και συναισθήματα ρέουσα καθημερινότητα. Η σύγχρονη Αθήνα, πολύβουη, άσχημη, παθιασμένη, νευρική, ζωντανεύει μέσα στα πλάνα του, τα οποία κουβαλούν, χωρίς μεγαλοστομίες, τις αλήθειες και τις αυταπάτες ολόκληρου του ευρωπαϊκού Νότου. Αυτό που δυσκολεύονται να κουβαλήσουν μέχρι τέλους είναι μια συναρπαστική ιστορία η οποία θα μετέτρεπε αυτήν την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εικονογραφία σε παλλόμενο κινηματογραφικό δράμα.

Η ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων χρόνων γεννά συγκλονιστικές εικόνες, το σινεμά μας όμως δυσκολεύεται να τις μετατρέψει σε ολοκληρωμένες, εξίσου επείγουσες ταινίες (στο νου έρχεται και το πρόσφατο «Park»). Έτσι μονόλογοι γεμάτοι διδακτισμό, εύκολες σεναριακές συμπτώσεις (η κατάληξη των δηλητηριασμένων καρβελιών, ο από μηχανής… γιατρός στην πολυκατοικία) και πραγματολογικές αφέλειες (στην περίπτωση του Μπίλι, τι θα απογίνουν οι μάρτυρες στο φορτηγάκι;) διασταυρώνονται με μια σύνθετη σκηνοθετική ματιά και συγκινητικές ερμηνείες σε ένα άνισο, γλυκόπικρο όσο και αμήχανο στιγμιότυπο της αθηναϊκής ζωής, βραβευμένο στη Θεσσαλονίκη και υποψήφιο για έξι Ίριδες της Ελληνικής Ακαδημίας.

Ελλάδα. 2016. Διάρκεια: 86΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.